Obroty najemców w centrach handlowych w sierpniu 2023 r. były o 8,4 proc. wyższe niż w sierpniu 2022 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych.
Najlepsze wyniki zanotowały najmniejsze obiekty (5-20 tys. mkw. GLA), gdzie wzrost obrotów najemców wyniósł 11 proc.. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 9 proc., w dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) o 10,1 proc., a w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów wyniósł 5,3 proc..
W wybranych kategoriach wzrost obrotów najemców wyniósł: rozrywka 68,1 proc., usługi 27,1 proc., gastronomia 15,3 proc. oraz moda 8,3 proc..
– Obroty najemców w centrach handlowych w sierpniu wzrosły o 8,4 proc. w stosunku do lipca 2022 r., podczas gdy, dla całego handlu, jak wynika z danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 3,1 proc.. Odwiedzalność galerii mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu była w sierpniu najwyższa od początku 2023 r. W stosunku do sierpnia 2022 r. wzrosła o 4,2 proc. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Rozrywka na czele
W podziale na kategorie, najlepsze wyniki w sierpniu odnotowała rozrywka – wzrost o 68,1 proc.. Z kolei w kategorii usługi obroty najemców wzrosły o 27,1 proc., gastronomia odnotowała wzrost obrotów o 15,3 proc., a branża odzieżowa zwiększyła obroty o 8,3 proc. w stosunku do sierpnia 2022 r.
Współczynnik konwersji liczony dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był o 4 proc. wyższy, niż w sierpniu 2022 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w sierpniu 2023 r. o 4,2 proc. wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie, sierpień był miesiącem, w którym odwiedzalność centrów handlowych przez klientów, mierzona wspomnianym wskaźnikiem, była najwyższa od początku 2023 r.