Grupa Wojas zanotowała w 2023 roku skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży w wysokości 408 070 tys. zł. Wzrosły one w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego o 23,1 proc.
Wartościowa skonsolidowana marża brutto wzrosła o 13,9 proc. r/r, a procentowa marża brutto spadła z 42,9 proc. do 39,7 proc., w wyniku wzrostu udziału w sprzedaży niżej marżowanego kanału hurtowego.
Wynik na działalności operacyjnej EBIT za 2023 wyniósł 33 199 tys. zł vs 42 034 tys. zł w ubiegłym roku, co oznacza spadek o 21 proc. Rentowność operacyjna za 2023 r. wyniosła 8,1 proc. vs 12,7 proc. za 2022 r.
Skonsolidowany wynik netto za 2023 rok wyniósł 23 325 tys. zł w porównaniu do 30 269 tys. zł w okresie poprzednim, co oznacza spadek o 22,9 proc. r/r. Całkowite dochody ogółem przypisane akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosły 27 030 tys. zł vs 29 614 tys. zł w roku poprzednim.
Kanał detaliczny na plusie
Głównym kanałem dystrybucji produktów i towarów Grupy Wojas jest kanał detaliczny – sprzedaż bezpośrednia do klienta finalnego. Sprzedaż ta odbywa się poprzez własną sieć sprzedaży (kanał offline) oraz przez własny sklep internetowy Wojas (kanał online).
Sprzedaż detaliczna za 2023 r. wyniosła 258 456 tys. zł i wzrosła o 8,4 proc. r/r. W całej strukturze sprzedaży Wojas S.A. nastąpił spadek udziału sprzedaży detalicznej do 63,3 proc. w 2023 r. vs 72 proc. w 2022 r. Sprzedaż stacjonarna (kanał offline) w 2023 r. wyniosła 192 216 tys. zł i wzrosła o 4,9 proc. r/r.
Sprzedaż poprzez własny sklep internetowy Wojas i Bartek (kanał online) w 2023 r. wyniosła 66 240 tys. zł (uwzględniając zwroty z tyt. MSSF 15), co oznacza wzrost o 19,9 proc. r/r. Udział kanału online w całej sprzedaży detalicznej za 2023 r. wyniósł 25,6 proc. w porównaniu do 23,2 proc. w 2022 r.
Sprzedaż detaliczna odbywa się po marży detalicznej, przy czym marża uzyskiwana w kanale online jest o około dziesięć p.p. niższa od kanału offline. Z kolei kanał offline charakteryzuje się ponoszeniem stałych wysokich kosztów działalności, z kolei kanał online jest kosztowo bardziej elastyczny z przewagą kosztów zmiennych.
Sprzedaż głównie na rynku polskim
Drugim istotnym kanałem dystrybucji produktów i towarów Grupy Wojas, z udziałem 30,5 proc. w strukturze sprzedaży, jest sprzedaż hurtowa realizowana po marży hurtowej. Marża hurtowa jest kilka razy niższa od marży detalicznej. Kanał ten zanotował w 2023 roku wzrost sprzedaży o 71,7 proc., a główny wzrost sprzedaży zanotowano w przetargach publicznych. Wielkość zrealizowanych przetargów publicznych nie jest zależna od spółki i cechuje ją spora zmienność na przestrzeni ostatnich lat. Pozostałe segmenty sprzedaży hurtowej nie wykazywały istotnych zmian. Trzecim kanałem dystrybucji, z udziałem 6,1 proc. w całkowitej sprzedaży Wojas S.A., jest sprzedaż materiałów, półproduktów i usług produkcyjnych sprzedawana do kooperantów z niską marżą. Sprzedaż w tym kanale wzrosła o 22,7 proc. r/r., głównie w wyniku wzrostu sprzedaży materiałów do dostawców.
Zdecydowaną większość przychodów Grupa osiąga ze sprzedaży produktów i towarów na rynku krajowym. W 2023 r. udział przychodów ze sprzedaży krajowej w strukturze sprzedaży wyniósł 95,3 proc., a udział sprzedaży eksportowej w strukturze sprzedaży wyniósł 4,7 proc. W 2023 r. Grupa zanotowała wzrost eksportu o 0,7 proc. Największymi rynkami zagranicznymi dla spółki są kraje bezpośrednio sąsiadujące z Polską, czyli Czechy, Słowacja i Białoruś.
– Na rok 2024 w dalszym ciągu chcemy jeszcze mocniej postawić na sprzedaż online i promocję głównej marki Wojas będącą wyznacznikiem obuwia ze świetną jakością, modnym designie i wyjątkowym wygodzie. Tym celom będziemy oddawać się przez najbliższe miesiące – napisał Wiesław Wojas, prezes Wojas S.A.