Bez wątpienia rok 2022, który rozpoczął się wciąż trwającymi restrykcjami covidowymi i wybuchem wojny w Ukrainie, był pełen wyzwań. Wysoka inflacja oraz kryzys energetyczny i zaopatrzeniowy mocno dotknęły cały świat, w tym naszą branżę – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Daniel Rogiński, Dyrektor Generalny Zalando CEE
Mimo tych wyzwań, udało nam się z powodzeniem realizować strategię, która skupia się na ciągłym zwiększaniu satysfakcji Klientów z zakupów w Zalando i Zalando Lounge oraz efektywnej obsłudze partnerów. Niezmienna pozostaje nasza wizja, aby stać się europejskim Starting Point for Fashion, czyli pierwszym miejscem, do którego kierują się klienci myśląc o modzie.
W drodze do celu
Do realizacji tego celu zmierzamy poprzez dalszą koncentrację na tym, co jest ważne dla naszych klientów. Inwestycja w Highsnobiety, jednego z najbardziej wpływowych głosów branży modowej, strategiczne partnerstwo z Nike, dzięki któremu klienci, łącząc swoje konto Nike z profilem Zalando, uzyskają dostęp do limitowanego asortymentu, czy wprowadzenie kolekcji mody adaptacyjnej na wszystkich naszych rynkach – to tylko kilka najważniejszych kroków na drodze do tego celu.
Wysiłki te zaowocowały osiągnięciem kolejnego kamienia milowego: przekroczeniem ponad 50 milionów aktywnych klientów Zalando. Dodatkowo, udostępniliśmy naszą ofertę na dwóch nowych rynkach – w Rumunii i na Węgrzech, dzięki czemu obecnie działamy już w 25 krajach. Rozpoczęliśmy również działalność Zalando Lounge na Litwie, Słowacji i Rumunii, a tym samym jesteśmy obecni z naszym klubem zakupowym łącznie już na 17 rynkach.
10 lat w Polsce
Rok 2022 był dla nas również wyjątkowy, ponieważ świętowaliśmy 10 rocznicę obecności Zalando w Polsce. Wchodząc dekadę temu na polski rynek, Zalando otworzyło się na polskie marki i sprzedawców, wspierając je w szybkim rozwoju biznesu w Polsce i na pozostałych rynkach za pomocą trzech dostępnych modeli biznesowych: hurtowego, Connected Retail, umożliwiającego tradycyjnym sklepom obsługę klientów na naszej platformie oraz Partner Program, dzięki któremu marki i sprzedawcy mogą bezpośrednio zintegrować swój asortyment z Zalando. W tej chwili na Zalando mamy ponad 100 polskich marek – dużych i znanych, jak Vistula, La Mania czy Ryłko oraz mniejszych, takich Balagan, Fluff czy Pewien Pan. Spodziewamy się dalszego wzrostu tej liczby w nadchodzącym roku.
Model platformy multibrandowej zapewnia korzyści dla wszystkich: partnerzy są w stanie skutecznie dotrzeć do milionów nowych klientów w łatwy i oszczędny sposób, klienci zyskują szerszy asortyment i możliwość kupowania wielu marek w jednym miejscu, a Zalando poszerza swoją ofertę, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia zakupowe swoim klientom. Rosnące zaangażowanie i przekroczenie liczby 50 milionów klientów pokazują, że model platformy, który wybrało Zalando, jest właściwy. Jesteśmy przekonani o dalszych wzrostach.
Inwestycje w usługi i CX
Widzimy również duży potencjał w naszych usługach dla partnerów, w które od lat inwestujemy. Planujemy szersze udostępnienie partnerom naszych rozwiązań technologicznych oraz sieci logistycznej, by wesprzeć ich działalność w zakresie direct-to-consumer, a docelowo stać się ich systemem operacyjnym DTC (multi-channel fulfillment). W przyszłości będziemy oferować infrastrukturę, którą zbudowaliśmy dla Zalando, jako usługę dla innych firm.
Zamierzamy też dalej inwestować w doświadczenia użytkowników. W nadchodzących miesiącach jeszcze bardziej ulepszymy rozwiązania Size Advice. Będziemy również pierwszą platformą, która zaoferuje w aplikacji porady dotyczące rozmiaru oparte na rzeczywistych wymiarach ciała naszych klientów, pozwalając jednocześnie na wizualizację produktu na wirtualnym modelu odzwierciedlającym sylwetkę. Spodziewamy się, że wysoka niestabilność otoczenia gospodarczego utrzyma się również w przyszłym roku. Zalando jest jednak dobrze przygotowane, aby poradzić sobie z wyzwaniami, a w 2022 roku udowodniło jak szybko i skutecznie potrafi dostosować się do zmieniających się warunków.
Autorem komentarza jest Daniel Rogiński, Dyrektor Generalny Zalando CEE.