SilkPLM – nowoczesny system PLM (Product Lifecycle Management) stanowi przełom szczególnie dla MŚP, umożliwiając im dostęp do narzędzi i zasobów, które do tej pory były dostępne wyłącznie dla wielkich graczy na rynku. Dzięki temu nasi klienci mogą teraz z nimi konkurować, przygotowując swoje oferty w oparciu o ten sam proces i czerpiąc korzyści z zaawansowanego zarządzania produktami, jednak bez konieczności inwestowania w drogą infrastrukturę IT czy oprogramowanie – mówią w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl przedstawiciele firmy Consilk.
Zacznijmy od podstaw – skąd pomysł na taki system?
Joanna Wrona, Founder, Head of Product: Na rynku tego typu rozwiązania są albo bardzo drogie albo mocno wyspecjalizowane, a firmy, które oferują narzędzia do obsługi zarządzania cyklem życia produktu najchętniej wybierają największych potencjalnych klientów, wiążąc ich ze sobą umowami na długie lata. Tymczasem, rosnąca popularność trendu eco, jak też zmieniające się przepisy dotyczące handlu zaczynają wymuszać na retailerach zmiany w kierunku lepszego planowania swojej oferty, jej optymalizacji i śledzenia zarówno powstającego śladu węglowego, jak i transparentności pochodzenia produktów. Do tego rynek cały czas wymusza ciągłe i oraz szybciej zachodzące zmiany w ofertach, a to ogromne wyzwanie dla każdego działu produktowego. Chcemy wyjść tym zmianom naprzeciw, tworząc narzędzie nowoczesne, a jednocześnie łatwe w implementacji i intuicyjne w użytkowaniu oraz łatwo dostępne finansowo.
Jakie niedostatki ERP i CRM można zastąpić tym produktem?
Maciej Kraus, Founder, CEO & CTO: Nie nazwałbym tego ‘niedostatkiem’. CRM i ERP pokrywają inne procesy niż PLM. Celem ERP jest cyfryzacja zarządzania zapasami i gospodarką magazynową, CRM – to zarządzanie relacjami z klientem w procesie handlowym. PLM z kolei pokrywa procesy związane z zaplanowaniem, opracowaniem i wdrożeniem produktu do sprzedaży.
Jaką przewagę ma Państwa system nad narzędziem do zarządzania projektami typu Asana lub tabelką w Excelu?
Maciej Kraus: Asana służy do zarządzania produktem w ujęciu projektowym – dobrym przykładem dla zastosowania Asany są produkty informatyczne, gdzie wiele zespołów pracuje nad ewolucją jednego produktu. Podobnie jak ERP czy CMS, Asana jest narzędziem do cyfryzacji innego procesu. PLM jest zorientowany na pracę z całą kolekcją produktów w określonym, ustandaryzowanym procesie – w przypadku naszego rozwiązania SilkPLM jest to od inspiracji i idei dowolnego produktu, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, do logistyki jego sprowadzenia do magazynu, niezależnie od tego z jak daleka.
Od jakiej skali rozwiązanie staje się nieodzownym elementem biznesu? Enterprise czy MŚP?
Joanna Wrona: Korzyści są widoczne już od poziomu MŚP. Manualne zarządzanie kolekcją stopniowo staje się największą przeszkodą na drodze do wzrostu i skalowania biznesu.
Zarówno w enterprise, jak i w firmach zdecydowanie mniejszych,wdrożenie takiego rozwiązania przekłada się na duże oszczędności, przede wszystkim czasu, ale także finansów, gdyż proces zabezpiecza przed błędami i opóźnieniami, a to, mając kolosalny wpływ na sprzedaż, przekłada się też na oszczędności czysto kwotowe. . W tym momencie muszę też nadmienić, że w obu przypadkach, czyli pracując z dużymi jak i małymi przedsiębiorstwami, razem z SilkPLM oprócz systemu dostarczamy też nasze wieloletnie know-how dotyczące porządkowania i optymalizacji procesów.
W jakim stopniu system PLM wspomaga firmę na wczesnym etapie rozwoju produktu? Jak wspiera ideację i prototypowanie?
Magdalena Majchrzak – Puczyńska, Head of Marketing: Kreacja i prototypowanie to dwa pozornie niezależne etapy pracy nad produktem. Pozornie, bo swobodna kreacja może nie mieć końca, szczególnie gdy projektanci i twórcy dążą do ideału, także na etapie oceny pierwowzorów. Jest to zrozumiałe, bo przekłada się na jakość produktu, nie mniej, jak wszystko musi mieć swoje granice, by proces był optymalny. Poprzez SilkPLM pomagamy zapanować nad tym, z jednej strony porządkując chaos informacji i inspiracji, np. zbieranych na targach, czy podczas wizyt w showroomach dostawców, do czego świetnie sprawdza się nasza aplikacja mobilna. Z drugiej strony narzucamy pewien schemat pracy, który pozwala w sposób szybki, dokładny, wszechstronny i rzetlny opisać wszystkie elementy tworzonego produktu.
Co jest szczególnie trudne na tym etapie?
Magdalena Majchrzak – Puczyńska: Szczególnie dużym wyzwaniem jest właściwe odwzorowanie konstrukcji i technologii. Wszelkie komponenty składowe czy wymiary poszczególnych elementów mogą być precyzyjnie opisywane, także na załączanych zdjęciach i rysunkach. Potem są automatycznie przeliczane dla innych rozmiarów, czy uwzględniane w kalkulacjach kosztów. Są także automatycznie przenoszone na różnego rodzaju dokumenty np. manuale dla realizatorów projektu, czy raporty z oceny prototypu lub zamówienia i kontrakty..
Brzmi jak ogrom powtarzalnej roboty.
Magdalena Majchrzak – Puczyńska: Nie zawsze. Automatyzacja sprowadza wypełnianie pól do pojedynczych kliknięć. Wszystko razem przyspiesza proces, zostawiając więcej czasu na samą myśl twórczą lub na analizę i ocenę tego, co zrobił wykonawca.
Dobrze przygotowany opis wytycznych dla wykonawcy to podstawa oceny prototypu. Nasz system ułatwia i to, pozwalając nie tylko odnotowywać uwagi, ale także pokazywać je na zdjęciach lub filmach zawartych w systemie. Nasi klienci także cenią sobie “przypominajki” czyli skróty tego, co było do poprawy przy wcześniejszej wersji prototypu. One pomagają zaoszczędzić czas na szukanie informacji i zapewnić komfort pracy.
Jakie możliwości analityczne oferuje Państwa platforma?
Maciej Kraus: SilkPLM rejestruje całą historię zmian w cyklu życia produktu i kolekcji. Jesteśmy w stanie pokazać stan przygotowania kolekcji, porównać ją do założeń budżetowych oraz danych historycznych. Ten obszar systemu jest teraz bardzo mocno rozwijany, dodajemy kolejne wbudowane raporty – i tak jak już wspomniałem pracujemy nad modelami Sztucznej Inteligencji, które będą w stanie nie tylko analizować dane ale też wyciągać wnioski i podpowiadać decyzje.
Warto też dodać, że system jest w pełni otwarty – dlatego klienci mogą z łatwością zintegrować z nim narzędzia takie jak PowerBI do opracowania własnych analityk.
Kto w firmie jest zazwyczaj inicjatorem wprowadzania PLM?
Maciej Kraus: Inicjatywa najczęściej wychodzi od działu kolekcji / produktu. Najczęstszą przyczyną jest potrzeba lepszej organizacji procesu – kolekcje muszą być przygotowane na czas, od jakości przygotowania kolekcji zależy bezpośrednio sukces firmy. Poszukiwanie systemu klasy PLM zaczyna się w momencie, kiedy manualne metody przestają działać ze względu na wielkość oferty lub skracający się czas cyklu sezonowego.
Magdalena Majchrzak – Puczyńska: Ostatnio duże zainteresowanie naszym modułem logistycznym i Giełdą Transportową wykazują menedżerowie zarządzający łańcuchami dostaw. To ciekawa tendencja i trochę nas zaskakująca, ale też i bardzo nas to zjawisko cieszy.
Co się zmieniło w sprzedaży w ostatnich latach, że produkty takie jak Państwa system SilkPLM stają się niezbędne?
Joanna Wrona: Różnorodność oferty. Klienci oczekują większego wyboru. Trendy zmieniają się też dużo szybciej. Poza tym PLM czyli Product Lifecycle Management oznacza cały cykl życia, nie tylko pierwszą jego fazę, od której zaczęliśmy. Pandemia udowodniła wielu firmom retailowym, jak istotny wpływ na sprzedaż ma dobre planowanie przyszłych kolekcji, a następnie zarządzanie nimi.
Czy nasz rynek jest gotowy na tego typu produkty jak SilkPLM?
Maciej Kraus: Świadomość na naszym rynku jest coraz większa – ilość wdrożeń czy budowy dedykowanych rozwiązań w tym obszarze znacznie wzrosła w ostatnich latach. Polski retail nie stoi w miejscu i widzimy duże zainteresowanie cyfryzacją. Wyzwaniem jest konieczność porządkowania procesów. W Polsce dużo firm wyrastało od zera, często w bardzo szybkim tempie. Powoduje to, że w procesach zdarzają się luki, które przy każdym wdrożeniu staramy się uporządkować.
Ula Nairne, Head of Sales: Jesteśmy świadkami rosnącego zainteresowania naszym nowym podejściem do PLM, co pokazuje, że rynek nie tylko Polski ale i międzynarodowy jest gotowy na innowacje, które oferujemy. W lutym byliśmy na targach EuroCIS 2024 w Dusseldorfie. Pod koniec kwietnia jedziemy na targi do Londynu Retail Technology Show. Zainteresowanie naszym systemem w trakcie takich wydarzeń jest zawsze bardzo duże, co nie dziwi, bo rozwiązania typu PLM znacząco redukują koszty i przyspieszają rozwój.
Nasz nowoczesny PLM stanowi przełom szczególnie dla MŚP, umożliwiając im dostęp do narzędzi i zasobów, które do tej pory były dostępne wyłącznie dla wielkich graczy na rynku. Dzięki temu nasi klienci mogą teraz konkurować na równi, czerpiąc korzyści z zaawansowanego zarządzania produktami bez konieczności inwestowania w drogą infrastrukturę IT czy oprogramowanie.