Jakie rozwiązania znajdują się w nowym centrum szkoleniowym MAKRO? Jakie szkolenia są najważniejsze z punktu widzenia branży HoReCa? Na czym polega inicjatywa zero waste i jak zmieniają się gusta kulinarne Polaków – o tym m.in. mówi w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Dorota Nagadowska, Learning Experience Senior Manager w MAKRO Polska.
W marcu MAKRO uruchomiło, po przerwie związanej z przeniesieniem placówki do nowej siedziby firmy, nowe centrum szkoleniowo-kompetencyjne dedykowane przedstawicielom branży HoReCa w Warszawie. Historia Akademii Inspiracji jest jednak znacznie dłuższa.
Dorota Nagadowska: Akademia Inspiracji MAKRO działa w dwóch lokalizacjach – w Warszawie oraz w Krakowie. W stolicy rozpoczęliśmy działalność w 2017 roku, centrum w Krakowie ruszyło dwa lata później. W ciągu tych kilku lat przez obie Akademie przewinęło się ponad 10 tys. kursantów, odbyło się łącznie ponad 1,3 tys. warsztatów.
Nowe centrum szkoleniowe w Warszawie zostało zaprojektowane od zera. Czym charakteryzuje się ta przestrzeń?
Projektując nasze nowe centrum szkoleniowe inspirowaliśmy się m.in. rozwiązaniami, które widzieliśmy w innych akademiach prowadzonych przez MAKRO w Europie. Całość ma 674 mkw. powierzchni. Jedną z kluczowych kwestii było zaprojektowanie nowej przestrzeni warsztatowej – teraz kuchnia może pomieścić na raz 24 kursantów, którzy mają teraz do dyspozycji większe powierzchnie robocze, a dzięki zastosowaniu kamiennych blatów łatwiej jest zachować czystość. Użycie tego materiału umożliwia także przeprowadzanie skomplikowanych kursów cukierniczych.
Poza kuchnią warsztatową posiadamy również kuchnię pokazową i testową, a także pracownię baristyczną, bar oraz przestronną jadalnię. Na górze mieszczą się sale konferencyjne. Całość tworzy nowoczesną przestrzeń konferencyjno-warsztatową, która daje nam dużo nowych możliwości.
Dodatkowo Akademia posiada nowoczesne rozwiązania audiowizualne, co umożliwia prowadzenie streamingów na żywo, czy nagrywanie widepodcastów szkoleniowych. Dostrzegliśmy, zwłaszcza po doświadczeniach związanych z pandemią, że to wygodne rozwiązanie, które cieszy się sporą popularnością wśród klientów.
Porozmawiajmy w takim razie o konkretach. Jakie szkolenia prowadzone są w Akademii Inspiracji?
Na początku warto podkreślić, że stale wsłuchujemy się w głosy naszych klientów i staramy się dopasować zakres szkoleń do tego, czego od nas oczekują. Ostatecznie najważniejsze jest to, żeby ich biznesy się rozwijały. Dlatego trzymamy rękę na pulsie, współpracujemy również z zewnętrznymi trenerami, dzięki czemu jesteśmy w stanie nadążać za zmieniającymi się trendami i zapewnić naszym kursantom jak najlepszą wiedzę i inspiracje.
Zakres szkoleń pokrywa w zasadzie wszystkie zagadnienia związane z prowadzeniem biznesu gastronomicznego – od warsztatów stricte kulinarnych, cukierniczych, baristycznych czy barmańskich, poprzez obsługę kelnerską, a na kwestiach biznesowych kończąc. Mam tu na myśli takie zagadnienia jak prowadzenie finansów, marketing, czy zarządzanie zespołem.
Jak Pani słusznie zauważyła, rynek – również gastronomiczny – stale ewoluuje. Do jakich elementów największą wagę przykładają obecnie kursanci?
Z pewnością takim elementem są produkty convenience. Ewidentnie widać, że rynek idzie w tym kierunku. Niezmiennie kluczowym elementem są koszty prowadzenia działalności. W tym wypadku z pomocą przychodzą wspomniane przeze mnie wcześniej warsztaty biznesowe. Chodzi chociażby o takie tematy jak inżynieria menu czy food cost.
Skoro mówimy o kosztach, również “środowiskowych”, nie możemy nie wspomnieć o inicjatywie zero waste czy less waste.
Zdecydowanie. Podczas każdego warsztatu poruszamy ten temat. Pokazujemy, jak produkty, czy resztki po produktach, które kiedyś trafiały do kosza, można wykorzystać w kreatywny sposób. Uczymy kursantów tak budować menu, żeby ilość marnowanych produktów była jak najmniejsza. Z korzyścią zarówno dla ich budżetów, jak i środowiska naturalnego.
W ramach Akademii Inspiracji prowadzimy również zajęcia dla młodych adeptów szkół gastronomicznych. Staramy się budować w nich świadomość tego, jak ważnym elementem dla przyszłości gastronomii jest właśnie idea zero waste. Wspólnie musimy zadbać o przyszłość naszej planety.
Na koniec pytanie o gusta polskich konsumentów – jakie kuchnie cieszą się obecnie największą popularnością?
Dostrzegamy oczywiście rosnącą popularność kuchni z całego świata, np. azjatyckiej czy francuskiej, i posiadamy w naszym portfolio szkolenia dedykowane tym smakom. Naszą misją jest jednak budowanie mody na kuchnię polską w nowym, trochę bardziej nowoczesnym, wydaniu. Wskrzeszamy stare przepisy i prezentujemy je w nowej odsłonie. Warto pielęgnować tradycje wcześniejszych pokoleń.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski