Grupy LESS chce połączyć racjonalny, rentowny biznes z naciskiem na dbanie o otaczające nas środowisko. Działając wspólnie, projekty Grupy LESS zamykają obieg cyrkularny produktów. To nie tylko potencjał do stworzenia dobrze prosperującej firmy, ale również możliwość realnego wpływu na ratunek naszej planety – piszą w artykule przygotowanym dla redakcji OmnichannelNews.pl Mateusz Oleksiuk i Wojciech Paczka, Grupa LESS.
Ze względu na dostępność, niską cenę produktu oraz szybką reakcję na najnowsze trendy, model fast fashion stał się dla firm idealnym rozwiązaniem na napędzenie sprzedaży i zdobycie sympatii konsumentów. Nic jednak nie trwa wiecznie. Wraz z coraz szybszymi zmianami kolekcji i nowymi lokalami sieciówek w każdej możliwej galerii, społeczeństwo w końcu zaczęło odczuwać przesyt. A to nie wszystko! Idea szybkiej mody, zakładająca jak najkrótsze życie produktu w celu napędzenia kolejnego zakupu znacznie przyśpieszyła również generację odpadów.
Świadomość ekologiczna młodzieży
Społeczeństwo z każdym dniem staje się coraz bardziej świadome negatywnego wpływu nadmiernej konsumpcji na nasze otoczenie. Szczególną uwagę zwracają na to osoby z młodszego pokolenia. Świetnym tego przykładem jest międzynarodowy ruch na rzecz ochrony środowiska – Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, zainicjowany przez 15-letnią Gretę Thunberg. Nic więc dziwnego, że w badaniu świadomości młodzieży i młodych dorosłych na temat zmian klimatu w Polsce przeprowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, ponad połowa respondentów stara się ograniczyć kupowanie nowych rzeczy oraz ich wyrzucanie w ramach działania na rzecz środowiska.
Odpowiedzialne nawyki
Zmiany w zachowaniach społeczeństwa nastąpiły również w aspekcie samej utylizacji kupowanych rzeczy. Według badań KPMG mających na celu lepsze poznanie sektora mody w Polsce bardzo niewielka część respondentów decyduje się na zwykłe wyrzucenie produktów. Większość osób decyduje się na przekazanie nieużywanych rzeczy potrzebującym, dodatkowo prawie połowa chętnie oddaje je również osobom z najbliższego otoczenia. Takie postawy wyraźnie rzucają światło na potrzebę jak największej dostępności punktów zbiórki odzieży, zapewniających możliwość pozbycia się zalegających w szafie ubrań w etyczny sposób.
Jedną z popularnych zbiórek odzieży używanej w Polsce jest projekt LESS.BOX, wyróżniający się innowacyjnym podejściem i wysłuchaniem potrzeb konsumentów. LESS.BOX zapewnia możliwość etycznego pozbycia się niepotrzebnych ubrań bez wychodzenia z domu, co zdecydowanie przemawia do znacznej części społeczeństwa. Dodatkowo wysyłający otrzymują adekwatną zapłatę za oddane rzeczy, a całą odpowiedzialność za wprowadzenie ich w kolejny obieg, bierze na siebie marka, przekazując zakupione produkty do sklepów stacjonarnych oraz online działających pod domeną LESS.STORE. Jest to duża zaleta w dzisiejszych, zabieganych czasach.
Firmy a środowisko
Nowe spojrzenie na branżę retail przejawia się nie tylko wśród konsumentów, ale również samych przedsiębiorców. Można zauważyć, że przedsiębiorcy zwracają już uwagę nie tylko na generowanie jak największych przychodów, ale również zrównoważony rozwój i społeczną odpowiedzialność biznesu.
Wzorem takich zachowań jest między innymi amerykańska firma Patagonia od lat nosząca tytuł jednej z najbardziej ekologicznych marek odzieżowych na świecie. Patagonia wiele razy udowadniała, że zasługuje na to miano, regularnie wspierając ekoaktywistów, korzystając z etycznie pozyskanych surowców oraz wdrażając do kolejnego obiegu używane produkty. We wrześniu tego roku właściciel marki Yvon Chouinard poszedł o kolejny krok dalej i jak sam twierdzi, przekazał całą firmę Ziemi. Co to oznacza w praktyce? Wszystkie zyski firmy będą szły do Holdfast Collective – dbającej o środowisko organizacji non-profit.
Na konieczność uwzględnienia dobra środowiska w działalności firmy, zwraca uwagę również Stella McCartney, uważana za najbardziej bezkompromisową projektantkę na świecie. Swoją działalnością udowadnia, że moda i ekologia wcale nie muszą się wykluczać.
Cyrkulacja jako połączenie ekonomii z ekologią
Wskutek wzrostu świadomości na temat szkodliwego wpływu szybkiej mody na otoczenie oraz coraz większej popularności idei zrównoważonej mody, jako rozwiązanie opracowany został nowy model biznesowy – cyrkularny. Jest to rozwiązanie odpowiadające na problem wszechobecnego przesytu i marnotrawstwa. Głównym celem modelu cyrkularnego jest zamknięcie obiegu oraz zminimalizowanie produkowanych odpadów. Aby było to możliwe, konieczne jest zastosowanie zupełnie, nowego podejścia już na etapie planowania.
Kluczowe jest zrozumienie, że dbając o produkt na każdym etapie jego funkcjonowania tworzenia to jedna z najefektywniejszych form ochrony środowiska. Takie aspekty jak wykorzystane materiały, dbanie o zakupiony produkt, odpowiedzialne i przemyślane zakupy (w tym rzeczy używanych) znacznie wydłużają cykl życia produktu, sprawiając, że dana rzecz trafi nie tylko do drugiego obiegu, ale nawet trzeciego, czwartego, i tak dalej. To właśnie w tym punkcie opracowywana jest strategia pozwalająca na utrzymanie produktów w obiegu możliwie jak najdłużej, przy zachowaniu ich maksymalnej wartości.
Nowe oblicze secondhandów
W ostatnich latach znacznie zmieniło się również spojrzenie na zakupy w secondhandach. Wcześniej postrzegane jako powód do wstydu, stały się modnym i popularnym rozwiązaniem. Coraz więcej osób, zaczęło doceniać sklepy z odzieżą z drugiej ręki za przystępne ceny, ciekawy asortyment i proekologiczny charakter. Aby dotrzeć do szerszego grona klientów, dzisiejsze secondhandy stawiają na nowoczesny design i dobrą lokalizację. Świetnym przykładem nowego wyglądu secondhandów jest sieć LESS.STORE. Jednym z głównych założeń marki jest zwiększenie rozpowszechnienie zakupów z drugiej ręki. Ich lokale na pierwszy rzut oka niczym się nie różnią się od sklepów znanych sieciówek. Sklepy marki promują również ideę zakupów omnichanellowych – łącząc sklepy stacjonarne ze sklepem online www.less.store. Jest to odpowiedź na potrzeby dzisiejszego konsumenta i pokrycie jak największej ilości kanałów sprzedaży.
Ratunek dla planety i portfela
Na większą popularność secondhandów wpłynęła również obecna sytuacja gospodarcza. Wzrost cen i ostatnie wiadomości ze świata sprawiły, że ludzie stali się bardziej skłonni do oszczędzania i niechętnie wydają większe sumy na rzeczy takie jak ubrania, buty i akcesoria. W takiej sytuacji secondhandy nabierają dodatkowej atrakcyjności. Atrakcyjne ceny w sklepach zachęcają nowych klientów, a ciekawy asortyment i ekologiczny aspekt sprawia, że zostają z nimi na dłużej. Ta idea była kolejnym fundamentem otwierania sklepów marki LESS.STORE – sklepy mają wyróżniać się atrakcyjnym asortymentem w przystępnych cenach.
Strategia Grupy LESS
Na bazie powyższych trendów zbudowana została strategia Grupy LESS oraz jej nowych marek: LESS.BOX LESS.STORE. Sama grupa notowana na warszawskiej GPW – chce połączyć racjonalny, rentowny biznes z naciskiem na dbanie o otaczające nas środowisko. LESS.STORE – projekt, którego główne założenia oparte zostały na wcześniej przeprowadzonych badaniach, pozwalających dokładnie określić oczekiwania dzisiejszego społeczeństwa względem secondhandów. W ten właśnie sposób powstały nowoczesne, wygodne dla klientów sklepy z asortymentem zarówno z drugiej ręki jak i w modelu off-price. Wzięcie pod uwagę takich aspektów jak: kultura poszukiwania perełek, nowoczesny design oraz moda na zakupy przez internet, pozwoliło na stworzenie atrakcyjnej, promującej modę cyrkularną marki.
LESS.BOX – projekt zbiórki odzieży używanej, pozwalający w szybki, łatwy i co najważniejsze odpowiedzialny sposób pozbyć się nieużywanych już rzeczy. Aby korzystanie z usługi było jak najwygodniejsze, wszystkie formalności odbywają się online na platformie internetowej marki w sposób transparentny, szybki i wygodny. Co więcej, wypełniając zgłoszenie, można zaznaczyć chęć wsparcia wybranej fundacji i przeznaczenia na nią dowolną część kwoty otrzymanej za wysłane ubrania.
Działając wspólnie, projekty Grupy LESS zamykają obieg cyrkularny produktów. Stworzona przez nich zbiórka odzieży używanej LESS.BOX, zbiera nieużywaną już odzież i selekcjonuje ją, wybierając asortyment nadający się do dalszego użytku, a sklepy LESS.STORE zajmują się wprowadzeniem ich w drugi obieg wykorzystując zarówno lokale stacjonarne jak i platformę internetową.
Taki model biznesowy stawia przed firmami ogrom możliwości. Idea wielokrotnej cyrkulacji, zapewnienia stałą konieczność dalszej działalności w celu utrzymania zamkniętego obiegu. Jest to nie tylko potencjał do stworzenia silnej, dobrze prosperującej marki, ale również możliwość realnego wpływu na ratunek naszej planety.
Autorami artykułu są Mateusz Oleksiuk i Wojciech Paczka, Grupa LESS.