Rozpoczynanie customer journey od żmudnego poszukiwania miejsca do zaparkowania z pewnością nie jest pożądane przez nikogo, dlatego też zarządzanie miejscami parkingowymi przez galerie i sieci handlowe staje się niezwykle istotnym elementem kształtowania pozytywnej ścieżki klienta – pisze Armen Moska, Business Development Manager Retail Project Vertical/Smart Retail Hikvision.
Badania przeprowadzone w zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych wykazały, że przeciętny kierowca spędza rocznie ponad 17 godzin na poszukiwaniu miejsca parkingowego! Koszt tych żmudnych poszukiwań wyrażony w zmarnowanym czasie, paliwie i emisji zbędnych spalin to 345 dolarów. Dodajmy do tego niepotrzebne nerwy, stres i poczucie straconego czasu
Zdecydowanie nie brzmi to optymistycznie – szczególnie w odniesieniu do parkingów przy sklepach czy centrach handlowych. Rozpoczynanie customer journey od żmudnego poszukiwania miejsca do zaparkowania z pewnością nie jest pożądane przez nikogo, dlatego też odpowiednie zarządzanie miejscami parkingowymi przez galerie i sieci handlowe staje się niezwykle istotnym elementem kształtowania pozytywnej ścieżki klienta.
Podczas pracy z sieciami handlowymi nad kompleksowymi rozwiązaniami z zakresu zarządzania procesowego dla całości funkcjonowania sklepów/galerii handlowych często włączamy w zakres naszych analiz również elementy związane z zarządzaniem parkingami.
Staramy się zawsze projektować nasze rozwiązania w sposób całościowy, zawierający zarówno elementy z zakresu zarządzania ruchem, jak i zaawansowanej analityki. Możemy je podzielić na cztery główne obszary.
Zarządzanie wjazdem i wyjazdem pojazdów
Proponujemy w tym zakresie inteligentne systemy bazujące na odczytach tablic rejestracyjnych, co znacząco usprawnia przepływ samochodów, likwiduje przestoje, a jednocześnie dostarcza danych do zaawansowanych analiz. Oczywiście system umożliwia również częściowo manualną obsługę, jeśli tylko zachodzi taka konieczność.
Wskazówki dla parkujących
Tu kluczowa okazuje się łatwość i intuicyjność w znajdowaniu wolnych miejsc. Wolne miejsca parkingowe muszą być czytelnie oznaczone, a kierowca powinien otrzymać również wskazówki, w którą stronę powinien się kierować, aby do takiego miejsca dotrzeć. W tym celu wykorzystujemy wyświetlacze informacyjne, świetlne indykatory wolnych miejsc, a w najbardziej wymagających lokalizacjach – również interaktywne terminale.
Systemy opłat parkingowych
To jeden z najistotniejszych elementów zarządzania parkingiem. Jakiekolwiek zaburzenia płynności ruchu przy wyjazdach z parkingu w godzinach szczytu znacząco obniżają efektywność operacyjną i negatywnie wpływają na poziom zadowolenia klientów, którzy po dokonaniu zakupów chcieliby jak najszybciej przetransportować się do domu.
W związku z tym oferujemy w ramach naszego systemu bardzo elastyczne konfiguracje zautomatyzowanych systemów opłat parkingowych, możliwości personalizacji zasad płatności, możliwość wykorzystywania kart specjalnych i kuponów. Płatności mogą być realizowane przy wyjeździe, w specjalnie zaprojektowanych automatach parkingowych lub po prostu obciążać konto zarejestrowanego użytkownika.
Zaawansowane analizy i dane statystyczne
Z punktu widzenia operatora parkingu niezwykle istotne są informacje dotyczące liczby wjazdów i wyjazdów, ścieżek przepływu pojazdów oraz wykorzystania miejsc parkingowych.
Wszystkie te informacje mogą zostać zwizualizowane na platformie HikCentral Professional w spersonalizowany sposób. Aplikacja dostarcza również dane w formie konfigurowalnych raportów oraz pozwala na tworzenie predefiniowanych reguł zarządzania technologiami, ich automatyzację i optymalizację. Możliwe są również za jej pomocą zaawansowane integracje z innymi systemami, co znacząco pozwala usprawnić kompleksowe zarządzanie procesowe.
Wszystkie powyższe funkcje realizowane są z wykorzystaniem całej gamy produktów Hikvision, przeznaczonych do obsługi systemów parkingowych. Oferujemy w tym zakresie zarówno inteligentne kamery, wideointerkomy, terminale i kioski interaktywne, monitory oraz szlabany, jak i profesjonalne oprogramowanie wspierające zarządzanie parkingiem.
Przy okazji dyskusji o nowoczesnych systemach parkingowych warto wspomnieć o innych, mniej oczywistych zastosowaniach tego typu rozwiązań, lecz pozwalających znacząco zoptymalizować efektywność procesów w wielu innych obszarach.
Do najczęściej wykorzystywanych należą tutaj systemy wspierające ruch pojazdów w centrach dystrybucyjnych i logistycznych. Za pomocą szeroko pojętych rozwiązań parkingowych możemy wykrywać pojazdy przy rampach załadunkowych, optymalizować ruch pojazdów w strefie dostaw/załadunku, śledzić ścieżkę załadunku i rozładunku, monitorować bezpieczeństwo pojazdów i przesyłek czy kompleksowo zarządzać całym procesem logistycznym na terenie centrum.
Inna forma zastosowania systemów parkingowych to – szczególnie popularny w ostatnim czasie – monitoring stacji ładowania samochodów elektrycznych. Nowoczesne kamery bispektralne są w stanie natychmiastowo wykryć jakiekolwiek nieprawidłowości w działaniu stacji ładowania poprzez detekcję podwyższonej temperatury urządzenia. Co ciekawe – do tego celu wykorzystać można również minikamery montowane bezpośrednio w samej stacji ładowania.
The last but not least – zaawansowane systemy parkingowe coraz częściej znajdują swoje zastosowanie również na liniach drive-thru restauracji QSR, bo określają czas oczekiwania w kolejce, wykrywają samochody, które tę kolejkę opuszczają, czy monitorują pojazdy pojawiające się na stanowiskach mobile pick-up i liczą czas ich obsługi.
Podsumowując – możliwości zastosowań systemów parkingowych jest całe mnóstwo. Kluczowy wydaje się tutaj dobór odpowiednich rozwiązań, które w sposób zintegrowany wspomogą operatorów parkingu, w tym również sieci handlowe, w zarządzaniu i optymalizacji procesów obsługi klienta. To z reguły dość zaawansowane i skomplikowane systemy, stąd bardzo ważny jest proces odpowiedniego doradztwa i projektowania rozwiązań.
W Hikvision zajmujemy się tym na co dzień, a zadowolenie naszych współpracowników jest miarą naszego sukcesu w tej dziedzinie.
Autorem tekstu jest Armen Moska, Business Development Manager Retail Project Vertical/Smart Retail Hikvision.
Firma Hikvision jest Partnerem Portalu Omnichannelnews.pl