Przyglądając się okresowi wzmożonych wydatków na wyprawki szkolne, pomiędzy 15 sierpnia a 16 września, analitycy szacują, że wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym będzie szczególnie duży w Hiszpanii (13 proc.), Czechach (9,5 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (9,6 proc.). W Polsce spodziewane są przyrosty na poziomie 8,4 proc. Największy ruch spodziewany jest w branży odzieżowej, a głównym powodem będzie sezonowa zmiana garderoby – wynika z analizy Mastercard SpendingPulse.
W ramach analizy trendów zakupowych Mastercard SpendingPulse, która od czerwca uwzględnia również dane z Polski, firma zmierzyła poziom sprzedaży detalicznej w Europie w kluczowym okresie przygotowań do powrotu dzieci do szkoły. Analizowane dane dotyczą zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, przy użyciu wszystkich form płatności. Analitycy Mastercard oczekują, że całkowita sprzedaż detaliczna [1]wzrośnie w perspektywie rok do roku, a przyczynią się do tego m.in. rosnące ceny, jak i zwiększony popyt konsumencki.
– Okres kompletowania szkolnych wyprawek, to niezmiennie jeden z najistotniejszych momentów zakupowych dla sektora sprzedaży detalicznej, który z biegiem czasu stał się kluczowym wskaźnikiem kondycji konsumentów. Mastercard SpendingPulse wskazuje na wysoki poziom wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego, w szczególności w sektorze odzieżowym. W związku z wysoką inflacją, wielu konsumentów przedłoży wydatki na doświadczenia, takie jak podróże czy wyjścia do restauracji, nad zakup trwałych dóbr materialnych m.in. artykułów gospodarstwa domowegov– komentuje Natalia Lechmanova, Senior Economist w Mastercard Europe.
Trendy zakupowe w różnych sektorach:
Na podstawie tego, co konsumenci kupują podczas tegorocznego sezonu przygotowań szkolnych, wyodrębnić można następujące trendy detaliczne:
Odświeżenie szafy: Solidny wzrost na większości analizowanych rynków odnotuje sektor sprzedaży odzieży i biżuterii. Przewiduje się, że największy przyrost w pierwszej kategorii nastąpi w Polsce, gdzie branża odzieżowa odnotuje ponad 24-procentowy wzrost w skali roku. Dodatkowo, we Francji w sektorze biżuterii przewidywane są zwyżki o 30 proc.. W Hiszpanii będzie to odpowiednio więcej o 22 proc. i 19 proc.
Doświadczenia nowym priorytetem: Oczekuje się, że sektory związane z turystyką, takie jak restauracje i branża noclegowa odnotują w tym okresie wzrosty. To ostatni moment na rodzinne wakacje. Przewiduje się, że rynek francuski zanotuje wzrosty w ujęciu rocznym o 25 proc. w branży noclegowej i 14 proc. w gastronomicznej, z kolei hiszpański sektor restauracyjny wzrośnie o 13 proc. rok do roku. W Polsce sytuacja kształtuje się nieco inaczej. W branży noclegowej oczekiwany wzrost to 14 proc. w ujęciu roczym, natomiast jeżeli chodzi o restauracje to spodziewane zwyżki są na poziomie tylko 0,5 proc.
Wyposażenie domu: Elektronika i meble w części z analizowanych rynków nadal powinny odnotowywać spadki w ujęciu rocznym, co bezpośrednio związane jest ze spowolnieniem popytu po pandemii COVID-19. W Polsce odnotujemy spadki -8,5 proc. rok do roku w sektorze elektroniki i -7 proc. w sektorze meblowym. Z kolei Francja wciąż notuje wzrosty w zakresie sprzedaży mebli (16 proc. r/r), podobnie jak Hiszpania, gdzie spodziewany jest wyjątkowy, dwucyfrowy przyrost, zarówno w sektorze elektroniki, jak również mebli (w ujęciu rocznym kolejno na poziomie 11 proc. i 39 proc.).
[1] Całkowita sprzedaż detaliczna nie obejmuje sektora motoryzacyjnego i nie jest skorygowana o inflację