Obroty centrów handlowych w czerwcu 2022 r. były o 12 proc. wyższe niż w czerwcu 2019 r. W podziale na kategorie najlepsze wyniki notowały: usługi (+104,5 proc.), żywność (+73,7 proc.) i gastronomia (+33 proc.). Mniejsze wzrosty zanotowała odzież (+0,7 proc.).
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów, w największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 17,5 proc.. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 9,2 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 7,6 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 3,7 proc.. Z kolei odwiedzalność centrów handlowych w lipcu 2022 r., mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 5,4 proc. wyższa niż w lipcu 2019 r.
– W czerwcu obroty centrów handlowych czwarty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią, ale dynamika wzrostów w ostatnim, przeanalizowanym miesiącu była niższa niż w maju. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w czerwcu 2022 r. obroty branży wzrosły o 12 proc. w porównaniu do czerwca 2019 r. Z kolei odwiedzalność w lipcu była wyższa o 5,4 proc. niż w lipcu 2019 r. Takie wyniki pozwalają branży odbudowywać się po stratach z okresów lockdownów. Wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie spowolnienie gospodarcze, wysoka inflacja, rosnące koszty energii oraz możliwe ograniczenia w jej dostępności – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Efekt odłożonej konsumpcji
Największy wpływ na czerwcowe obroty w centrach handlowych miały usługi, zakupy spożywcze oraz gastronomia. Za bardzo dynamiczny, ponad 100 proc., wzrost w segmencie usług odpowiadają głównie biura podróży, duże wzrosty notują też kantory. To efekt tzw. odłożonej konsumpcji. Polacy po 2 latach bardzo energicznie nadrabiają pandemiczne ograniczenia w podróżowaniu. Zwiększone zakupy spożywcze to trend, który utrzymuje się już 4 miesiąc.
Z kolei stabilny wzrost obrotów w gastronomii, o ponad 30 proc., który utrzymuje się od 3 miesięcy pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach. Potwierdza to tezę, że aspekt społeczny centrów handlowych znów jest ważny dla klientów. W branży odzieżowej działającej w centrach handlowych obroty w czerwcu wzrosły o 0,7 proc..