Producent i właściciel sieci sklepów z galanterią skórzaną podsumował swoją działalność i wyniki finansowe za I kwartał 2022 roku. W podanym okresie Wittchen otworzył jeden salon w czeskiej Pradze, jednocześnie zamykając trzy lokalizacje w Polsce. Grupa kontynuował działania związane z rozwojem sprzedaży on-line zagranicą, poprzez własne sklepy internetowe jak również platformy typu marketplace.
Łączne przychody Grupy Wittchen w I kwartale. br. wzrosły o 68 proc. rok do roku do poziomu 64,3 mln zł. Natomiast przychód ze sprzedaży w kanale on-line wyniósł 32,2 mln zł, co w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego oznacza wzrost o ok. 32 proc. W tym czasie skonsolidowany zysk operacyjny Wittchen wyniósł 6,37 mln zł. Tym samym wzrósł o 1180 proc.
Wittchen stawia na e-commerce
Kanał on-line stanowi ok. 50 proc. udziału przychodów spółki w okresie pierwszych trzech miesięcy 2022 r. i jest wciąż rozwijany przez Grupę Wittchen poprzez zwiększenie sprzedaży za pośrednictwem własnych sklepów internetowych oraz za pośrednictwem platform typu marketplace. Na koniec marca 2022 r. Wittchen współpracował z 31 platformami marketplace, natomiast w analogicznym okresie 2021 r. było to 11 platform.
W I kwartale 2022 roku Wittchen kontynuował działania mające na celu rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, w tym głównie poprzez własne sklepy internetowe jak również platformy typu marketplace na rynkach europejskich. Rozwój zagraniczny realizowany jest przez zwiększenie rynków na których dostępne są produkty Wittchen oraz poprzez poszerzanie asortymentu na tych rynkach. Przychody zagraniczne za okres trzech miesięcy zakończonych 31 marca 2022 r. wyniosły 13,9 mln zł, natomiast w analogicznym okresie 2021 r. wartość ta wyniosła 6,1 mln zł., co stanowiło 22 proc. udziału w przychodach Wittchen – wzrost do analogicznego okresu o 3 p.p.
Inwestycje w sklepy online i offline
Na 2022 r. Grupa planuje nakłady w kwocie 7,7 mln zł, z czego ok. 3,5 mln zł na wyposażenie nowych
salonów i modernizację obecnych oraz ok. 4 mln zł na infrastrukturę IT oraz związaną z e-commerce.
W okresie trzech miesięcy 2022 roku Grupa Wittchen otworzyła jeden punkt sprzedaży detalicznej zlokalizowany w Pradze w Czechach, jednocześnie zamykając trzy salony sprzedaży w Polsce. Grupa Wittchen prowadziła 114 salonów, z czego 96 pod marką Wittchen a 18 pod marką Wittchen Travel (31 marca 2021 roku 97 salonów Wittchen i 20 Wittchen Travel). Łączna powierzchnia salonów na koniec marca 2022 roku wyniosła 9.420 mkw. (rok wcześniej 9.482 mkw.), z czego 8.068 mkw. dotyczyła salonów prowadzonych pod marką Wittchen a 1.352 mkw. pod marką Wittchen Travel. Na koniec I kw. br. wartości te odpowiednio wynosiły 8.003 mkw. i 1.479 mkw. Ponadto Grupa posiadała 10 salonów franczyzowych na Ukrainie o łącznej powierzchni 880 mkw., których działalność, że względu na trwający konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy została wstrzymana.
Spółka posiadała siedem salonów zagranicą, z czego sześć salonów własnych zlokalizowanych było w Czechach oraz jeden na Węgrzech. Poza wspomnianymi salonami sprzedaży detalicznej, Wittchen prowadzi także działalność zagraniczną poprzez własne sklepy internetowe na rynku ukraińskim (www.wittchen.ua), czeskim (www.wittchen.cz), niemieckim (www.wittchenshop.de) oraz węgierskim (www.wittchen.hu), jak również poprzez platformy sprzedażowe typu marketplace na rynkach europejskich. Działalność rosyjskiego sklepu internetowego (www.wittchen.ru) została zawieszona w dniu 24 lutego 2022 r. w związku z inwazją Rosji na Ukrainę.