Grupa Jerónimo Martins, właściciel m.in. sieci Biedronka i Hebe, zanotowała po dziewięciu miesiącach 2023 roku wzrost przychodów o 22,1 proc. do wysokości 22,4 mld euro rok do roku. W tym okresie sklepy Biedronka wygenerowały sprzedaż na poziomie 15,8 mld euro (+24,2 proc.), a drogerie Hebe 329 mln euro (+30,5 proc.). Od początku roku do końca września Biedronka otworzyła w Polsce 92 nowe sklepy, a sieć Hebe powiększyła się o 17 drogerii – podała spółka w raporcie.
Po dziewięciu miesiącach 2023 roku EBITDA grupy Jerónimo Martins wzrosła o 18 proc. do 1,5 mld euro przy przychodach na poziomie 22,4 mld euro (wzrost o 22,1 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 558 mln euro (wzrost o 33,3 proc. rdr). Marża EBITDA po III kw. 2023 roku spadła do 7,1 proc. z 7,3 proc. rok wcześniej.
Portugalski koncern miał w trzecim kwartale 2023 roku 202 mln euro zysku netto jednostki dominującej wobec 157 mln euro zysku rok wcześniej. Przychody wzrosły w tym okresie o 22 proc. do ok. 7,9 mld euro. EBITDA wyniosła 586 mln euro, co oznacza wzrost o 18 proc. rok do roku.
Spółka poinformowała w raporcie, że utrzymująca się inflacja kosztowa może w dalszym ciągu wywierać presję na marżę EBITDA.
Biedronka ma już ponad 3,4 tys. sklepów
W okresie styczeń-wrzesień przychody sieci Biedronka wzrosły w walucie lokalnej o 21,7 proc,, a sprzedaż LFL (like for like) zwiększyła się o 17,8 proc. Licząc w euro, sprzedaż Biedronki w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 r. wzrosła o 24,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, do kwoty 15,8 mld euro.
Grupa Jerónimo Martins poinformowała, że w III kwartale 2023 r. sprzedaż Biedronki w walucie lokalnej wzrosła o 17,4 proc. rok do roku, a sprzedaż LFL była większa o 12,8 proc. Sprzedaż wyrażona w euro zwiększyła się o 23,8 proc. w ujęciu rok do roku i wyniosła 5,5 mld euro.
Jak podano, silny wzrost sprzedaży spowodował wzrost EBITDA o 20,9 proc. (+18,4 proc. w walucie lokalnej). Inwestycja cenowa i inflacja kosztowa obniżyły marżę EBITDA do 8,6 proc. (8,8 proc. po III kw. 2022 r.
CAPEX Grupy Jerónimo Martins wyniósł po III kw. 2023 roku 790 mln euro wobec 557 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 344 mln euro.
Firma podtrzymała, że w tym roku wydatki na inwestycje mogą być zbliżone jak w ubiegłym roku i mogą wynieść ok. 1 mld euro (z czego ok. 45 proc. w Polsce).
Biedronka w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku otworzyła w Polsce 92 sklepy (78 otwarć netto) i przeprowadziła remodeling 270 lokalizacji. Na koniec września sieć Biedronka liczyła 3473 sklepów.
Hebe: kanał online zyskuje na znaczeniu
Sieć drogerii Hebe, będącą w portfolio Jerónimo Martins, zanotowała również mocny wzrost sprzedaży. W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 r. zwiększyła sprzedaż w walucie lokalnej o 27,8 proc., a LFL na poziomie 17,9 proc. Sprzedaż wyrażona w euro wyniosła 329 mln, co oznacza wzrost o 30,5 proc. rok do roku. Natomiast sprzedaż internetowa Hebe w tym okresie wzrosła o 51,8 proc. i stanowiła około 16,5 proc. sprzedaży. EBITDA wzrosła o 33 proc., a odpowiednia marża osiągnęła 8,2 proc.
W trzecim kwartale br. sprzedaż Hebe w walucie lokalnej wzrosła o 28,2 proc. przy LFL na poziomie 17,7 proc. W euro sprzedaż osiągnęła 121 mln, czyli wzrosła o 35 proc.
Jako podano w raporcie, w ciągu dziewięciu miesięcy drogerie Hebe otworzyły łącznie 17 nowych sklepów. Obecnie w ramach sieci działa 328 drogerii stacjonarnych Hebe w Polsce.