Raport „Preferencje zakupowe w Internecie” przygotowany dla Allegro przez SW Research wyraźnie pokazuje, że zakupy online stały się dominującym kanałem zakupowym wśród młodych ludzi.
Aż 84 proc. osób w wieku 18-24 lat dokonało zakupów online w ciągu ostatniego miesiąca, a aż 39 proc. osób w tej grupie wiekowej korzysta z tej formy zakupów przynajmniej raz w miesiącu.
Jak kupują młodzi Polacy?
E-commerce nie jest już tylko uzupełnieniem tradycyjnych zakupów, ale integralną częścią codziennego życia młodych konsumentów. Analizując preferencje zakupowe osób w wieku 18-34 lat można zauważyć, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy znaczenie w decyzjach zakupowych zyskały jakość (33 proc.) oraz cena produktów (32 proc.). Cena produktu jest też wskazywana jako najważniejszy czynnik przez 20,5 proc. w tej grupie respondentów, szczególnie, kiedy dokonują zakupów o wartości 300-750 zł (22,6 proc.). Istotną rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych odgrywają również koszt i czas dostawy. Najczęściej wybieranymi kategoriami produktów w zakupach online są moda (58 proc.), uroda (34 proc.) i elektronika (33 proc.).
Kolejne czynniki, które mogą być decydujące o przewadze konkurencyjnej firm e-commerce to dostosowanie platform zakupowych do potrzeb mobilnych użytkowników oraz zapewnienie wygodnych i responsywnych interfejsów platform sprzedażowych. Według raportu młodzi konsumenci, zwłaszcza w wieku 18-34 lat, preferują dokonywanie zakupów online za pomocą smartfonów. Z wykorzystaniem urządzeń mobilnych odbywa się aż 59 proc. wszystkich transakcji zakupowych w tej grupie wiekowej.
Warto zaznaczyć, że preferencje konsumentów ulegają zmianom. Aż 59 proc. osób w grupie wiekowej 18-24 lat zmieniło swoje preferencje zakupowe w ciągu ostatniego roku. Zmiany te dotyczą szczególnie zwracania większej uwagi na jakość produktów (39,5 proc.) przez najmłodszych konsumentów oraz na cenę produktu (31 proc.) przez tych nieco starszych (25-34 lata).
Kluczowym źródłem informacji o promocjach online dla klientów w wieku 18-24 lat są media społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram (64 proc.). Z kolei 53 proc. ci nieco starsi (25-34 lata)preferuje komunikację poprzez gazetki online.
Oszczędzanie na zakupach
Młodzi konsumenci w wieku 18-34 lat rozsądnie podchodzą do kwestii wydawania pieniędzy i wykazują troskę o swoje finanse. Niemal połowa z nich (48 proc.) oszczędza, szukając okazji i kupując większe ilości produktów. Ponadto, 57 proc. z nich deklaruje, że obecnie wydaje pieniądze znacznie ostrożniej niż wcześniej. W ten trend wpisuje się akcja Gwarancja najniższej ceny Allegro, dzięki której wybierając ofertę z tym oznaczeniem, konsumenci mogą być pewni, że kupują w najlepszej cenie spośród wybranych sklepów internetowych – to bowiem Allegro porównuje za nich ceny danego produktu w internecie. Co jednak jeśli znajdą ten sam produkt taniej? Nic straconego, mogą to zgłosić do Allegro, by otrzymać różnicę w cenie w postaci kuponu do wykorzystania na platformie, co więcej powiększoną o 50 proc. jej wartości.
Jak więc to dokładnie działa? Konsumenci mogą otrzymać zwrot, jeśli w ciągu 72 godzin od zakupu produktu na platformie znajdą tańszą ofertę wśród sklepów uwzględnionych w regulaminie akcji i zgłoszą się do Allegro. W trakcie trwania jednej edycji kampanii maksymalna łączna kwota zwrotu to aż 200 zł w postaci kuponu do wykorzystania na Allegro. Obecnie w ramach akcji dostępnych jest już ponad 600 tysięcy ofert w różnych kategoriach – od produktów codziennego użytku, poprzez artykuły modowe, motoryzacyjne, sportowe, po elektronikę, w tym produkty już od 15 zł z szacunkowym czasem dostawy do 72 godzin. Kupujący mogą więc liczyć nie tylko na tanie, ale i bezpieczne i wygodne zakupy.
– W świetle danych z naszego raportu widać, że cena i wygoda mobilnych zakupów stają się kluczowymi elementami procesu zakupowego online dla młodych konsumentów. Mamy nadzieję, że rozwiązania takie jak Gwarancja najniższej ceny, które wspierają kupujących w znalezieniu najatrakcyjniejszych ofert w prosty sposób, oszczędzając im nie tylko pieniądze, ale i czas, to właśnie rozwiązania, które pozwalają budować przewagę konkurencyjną w internecie – podkreśla Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro.