W lipcu 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 6,5 proc. wyższe niż w lipcu 2022 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki zanotowały w lipcu największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA) tu obroty wzrosły o 6,9 proc.. W dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły o 3,8 proc., a w średnich (20-40 tys. mkw. GLA) o 2,5 proc.. W najmniejszych obiektach (5-20 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów wyniósł 0,2 proc..
W wybranych kategoriach wzrost obrotów najemców wyniósł: rozrywka 26 proc., usługi 18,4 proc., gastronomia 17,2 proc. oraz moda 5 proc..
– W lipcu obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 6,5 proc. w stosunku do lipca 2022 r., podczas gdy, jak podaje GUS, dla całego handlu wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 2,1 proc.. Odwiedzalność galerii wzrosła o 4,3 proc. w stosunku do lipca 2022 r. i była najwyższa od początku 2023 r. Utrzymujący się trend wzrostu liczby klientów pokazuje, że Polacy na stałe wrócili do centrów handlowych. Z kolei wysoka inflacja bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów, w lipcu było to szczególnie widoczne w średnich i najmniejszych obiektach handlowych – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Wyższa konwersja
W podziale na kategorie najlepsze wyniki – wzrost o 26 proc. w lipcu notowała rozrywka. W kategorii usługi obroty najemców wzrosły o 18,4 proc., ponad 17 proc. wzrost obrotów miała gastronomia, a branża odzieżowa zwiększyła obroty o 5 proc. w stosunku do lipca 2022 r.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu o 2 proc. wyższy niż w lipcu 2022 r.