Nowe formaty sklepów, 10 tys. placówek, ponad 20 mld obrotów, postępująca cyfryzacja i troska o odpowiedzialny rozwój – tak prezentuje się Grupa Żabka w 25. rocznicę powstania pierwszego sklepu.
– Naszą siłą jest elastyczność, dzięki której możemy rozwijać się niemal w dowolnej lokalizacji – m.in. na osiedlach, w biurach, obiektach handlowych, na stacjach benzynowych, czy poprzez lokale autonomiczne. Tworzymy wielokanałowy ekosystem rozwiązań convenience. Teraz dokładamy do tej układanki dwa kolejne formaty, czyli sklep hybrydowy i Żabkę Drive – mówił podczas spotkania z dziennikarzami Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
– Nie da się ukryć, że zmiany społeczno-demograficzne, które przez ostatnie 25 lat zaszły w Polsce, sprzyjały rozwojowi naszego formatu. Sami również kreujemy i wspieramy pewne mody, czy zwyczaje zakupowe. Przyciągamy bardzo różne grupy klientów i dla każdej z nich mamy dopasowaną ofertę. Można powiedzieć, że przez te ćwierć wieku wychowaliśmy pokolenie Polaków “Ż” – dodała Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka.
25 lat historii Żabki
25 lat temu w Swarzędzu pod Poznaniem powstał pierwszy sklep pod marką Żabka. W ciągu ćwierć wieku niewielka sieć sklepów zmieniła się w Grupę Żabka, która notuje rocznie ponad miliard wizyt klientów. Wartość sprzedaży realizowanej przez Grupę przekroczy w 2023 roku 20 miliardów złotych.
Grupa Żabka stanowi nowoczesny ekosystem convenience. Obok sieci sklepów, która wkrótce przekroczy 10 000 placówek, w jej skład wchodzą marki działające zarówno w kanałach fizycznych, jak i cyfrowych, które są w czołówce swoich kategorii. Maczfit jest liderem cateringu dietetycznego, który w 2022 roku dostarczył swoim klientom prawie 20 mln posiłków, Dietly jest największym marketplace cateringów dietetycznych, z kolei Żabka Jush jest wiodącym graczem w kategorii q-commerce, dostępnym w 6 miastach: Poznaniu, Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Sopocie i Katowicach.
Rozwój oparty o analizę danych
Grupa Żabka pozycję lidera w tworzeniu rozwiązań convenience zawdzięcza m.in. fundamentalnej transformacji cyfrowej, opartej głównie o analizy danych. Innowacje odgrywają kluczową rolę w jej działalności, umożliwiając odpowiedzialne zarządzanie oddziaływaniem na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Ponad 15 proc. stanowisk w Żabce zajmują osoby pracujące w obszarze technologii cyfrowych, opartych na zarządzaniu danymi i sztucznej inteligencji.
Markę Żabka rozpoznaje dziś 93 proc. konsumentów, a należące do sieci niemal 10 tys. placówek na stałe wpisało się w otaczający nas krajobraz. Aktualnie Żabka to nie tylko sklep, to minicentrum handlowo-usługowe – w tym największa sieć kawiarni, bankomatów, punktów pocztowych czy kolektur Lotto. Żabka rozwija także sektor usług, wspiera polskich dostawców i startupy, jest odpowiedzialnym pracodawcą, inkubatorem nowoczesnych rozwiązań i innowacyjnych produktów.
– Żabka od 25 lat towarzyszy klientom w każdym momencie dnia, ułatwiając im życie i uwalniając ich czas. Jednak Żabka sprzed lat i ta współczesna, to dwie zupełnie odmienne firmy. Ta zmiana była możliwa dzięki ludziom, których łączą wspólne wartości, chęć poszukiwania innowacji i tworzenia nowych rozwiązań. Wspólnie zapoczątkowaliśmy proces zmiany nie tylko naszej organizacji, ale także całego polskiego handlu. Dzięki temu w 2023 r. Żabka to coś więcej niż tylko sieć sklepów. To kompleksowy ekosystem convenience – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu Grupy Żabka.
Wspieramy przedsiębiorczość, upraszczamy życie
Żabka wspiera także polską przedsiębiorczość – aktualnie z siecią współpracuje ponad 8 600 franczyzobiorców, dla wielu z nich współpraca ta i możliwość prowadzenia sklepu jest pomostem do prowadzenia własnego biznesu. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami Żabka zapewnia blisko 60 000 miejsc pracy.
– Żabka należy do grona najbardziej innowacyjnych sieci franczyzowych na świecie. Wdrażane i funkcjonujące w naszej sieci narzędzia wspierają współpracujących z nami przedsiębiorców w efektywnym zarządzaniu sklepami, podnoszeniu kompetencji własnych oraz ich zespołów, a także w systematycznym rozwoju biznesu. Wprowadzamy kolejne narzędzia cyfrowe dostosowane do potrzeb franczyzobiorców, przekładające się na większą stabilizację i większą dochodowość, budujące rynkową pozycję prowadzonych przez nich sklepów oraz całej sieci – mówi Adam Manikowski.
Strategia Odpowiedzialności
Odpowiedzialność jest wartością na stałe wpisaną w DNA Grupy Żabka. Grupa dąży do tego, aby jej działania nie tylko upraszczały życie klientom, ale też pozytywnie wpływały na interesariuszy firmy, jej otoczenie, społeczność, a także na planetę. W 2021 r. Żabka przyjęła Strategię Odpowiedzialności (ESG) w pełni zintegrowaną ze strategią biznesową firmy. Grupa Żabka w 2021 r. opublikowała pierwszy Raport Odpowiedzialności. To ważna dla firmy publikacja, która w kompleksowy sposób przedstawiła założenia Strategii ESG oraz podsumowała działania Żabki w obszarze pozafinansowym w ujęciu rocznym, zgodnie z międzynarodowymi standardami ujawnień ESG oraz została poddana niezależnej usłudze atestacyjnej.
– Chcemy, aby nasze działania upraszczały życie klientom, z myślą o nich wprowadzamy nowe rozwiązania, przemyślane usługi i dopasowany asortyment. W centrum naszej uwagi jest człowiek i jego potrzeby, nie zapominamy jednak o wspólnej odpowiedzialności za środowisko naturalne i nasze najbliższe otoczenie. Zadowolenie klienta, franczyzobiorcy, pracowników, partnerska współpraca z dostawcami oraz troska o lokalne społeczności i bardziej przyjazne środowisku działania operacyjne są filarami działań Żabki w obszarze ESG – mówi Anna Grabowska.
Dzięki skali prowadzonej działalności Grupa Żabka dysponuje szeregiem możliwości, aby zaangażować interesariuszy w przedsięwzięcia na rzecz minimalizacji wpływu na środowisko w całym łańcuchu wartości. Konsekwentnie promuje recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. W grudniu 2022 r. w Bydgoszczy sieć uruchomiła pilotażową inicjatywę „Zielona Odnowa”, w której bierze udział 121 sklepów Żabka w mieście. Od stycznia br. w ramach pilotażu zebrano blisko 2,5 mln butelek i puszek aluminiowych.
W ostatnich latach Grupa Żabka zrewidowała też podejście do zaangażowania społecznego, definiując obszary ważne dla społeczności lokalnych i kładąc nacisk na działania, które przyczyniają się do realnych i długofalowych zmian. Od 7 lat realizuje program „Dobry Staż w Żabce”, skierowany do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami umożliwia młodzieży udział w płatnych stażach w sklepach, dając szansę na zdobycie wiedzy i doświadczenia oraz łatwiejszy start w życie zawodowe.
Lider convenience
Żabka od lat spełnia obietnicę bliskości i wygody opracowując kolejne formaty sklepów, tak aby klienci mogli korzystać z jej oferty w różnych sytuacjach życia codziennego. Odpowiada też na zmieniające się potrzeby klientów w kategorii dobrego żywienia. Stworzyła program „Porcja DobreGO!”, aby zapewnić im łatwy dostęp do pełnowartościowych posiłków, które można spożywać regularnie i o każdej porze dnia.
Z okazji 25-lecia w portfolio Żabki pojawią się aż trzy nowe unikatowe placówki, których otwarcie sieć planuje jeszcze w 2023 roku.
Sklep nr. 10 tys.
W sklepie w Starym Browarze będą zastosowane najnowocześniejsze technologie, które zapewnią wyjątkowe doświadczenia zakupowe klientom, wspomogą pracę franczyzobiorcy i sprzedawców oraz pozwolą ograniczyć wpływ na środowisko naturalne. W placówce znajdzie się m.in. dobrze znane klientom Żabki Nano nowatorskie rozwiązanie – robot Robbie, który będzie serwował kultowe hot dogi. Z kolei rozwiązania typu Eko Smart zwiększą efektywność energetyczną sklepu oraz jeszcze bardziej usprawnią codzienną pracę obsługi sklepu. Sala sprzedaży: ok. 84 mkw.
Dodatkowe wyposażenie i udogodnienia dla klientów:
- robot Robbie serwujący hot dogi,
- rozwiązania Eko Smart:
- izolacja w lodówkach i znajdującej się przy kasie ladzie chłodniczej wykonana z mat z konopi siewnych, czyli obiecująca alternatywa dla stosowanej powszechnie pianki poliuretanowej. Konopie – jako materiał pochodzenia naturalnego – są w pełni biodegradowalne. To także materiał, który w żaden sposób nie zagraża zdrowiu ludzkiemu;
- półki w szafach mroźniczych i znajdującej się przy kasie ladzie chłodniczej wypełnione glikolem, który pozwala magazynować chłód i oddawać go w najbardziej krytycznych momentach pracy mebla;
- Safe Air, czyli najnowszej generacji sklepowy system oczyszczania powietrza, zapewniający komfort i bezpieczeństwo pracy personelowi oraz klientom przebywającym w sklepie. System oczyszcza powietrze ze szkodliwych zanieczyszczeń, pochłaniając także najmniejsze cząsteczki w tym wirusy i bakterie. Zastosowane filtry HEPA H14 zapewniają ponad 99,995 proc. skuteczności filtrowania;
- lampy nad boksem kasowym wydrukowane w technologii 3D z materiału pochodzącego z recyklingu;
- rozszerzenie systemu alarmowego o czujniki dymu/ognia w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników i klientów;
- klimatyzacja umożliwiająca kontrolowanie temperatur w sklepie za pomocą scentralizowanego systemu (standaryzacja warunków panujących w sklepach, redukcja zużycia energii elektrycznej, lepsza diagnostyka zdalna urządzenia);
- test rozwiązań pozwalających na odczyt parametrów związanych z energią elektryczną.
Żabka hybrydowa w Warszawie
Sklep hybrydowy, zlokalizowany przy ul. Wolskiej, w godz. 6:00-23:00 będzie działał jak standardowy sklep Żabka, ze znaną klientom strefą gastronomiczną, usługami i pełnym asortymentem. Natomiast w godzinach nocnych, tj. od 23:00 do 6:00, będzie działała jak sklep autonomiczny Żabka Nano – wejście do placówki będzie możliwe przy wykorzystaniu dowolnej karty płatniczej lub aplikacji mobilnej Żappka z kartą płatniczą podpiętą pod Żappka Pay. Sala sprzedaży liczy 46 mkw.
Dodatkowe wyposażenie i udogodnienia dla klientów:
- sklep czynny całą dobę dzięki wdrożeniu trybu bezobsługowego w godzinach nocnych.
Żabka Drive w Piasecznie
Sklep w formule Drive został stworzony z myślą o zmotoryzowanych klientach sieci. Zakupy ze strefy Żabka Café będzie można robić bez wysiadania z samochodu – to kolejny wymiar bliskości Żabki. Nowy koncept będzie dostosowany zarówno do potrzeb podróżnych, jak i stałych klientów, którzy np. jadąc do pracy będą mogli skorzystać z rozszerzonej oferty gastronomicznej. We wnętrzu sklepu wydzielono także strefę ze stolikami, w której klienci będą mogli zjeść posiłek, odpocząć w trakcie podróży, podładować telefon albo wygodnie popracować. Sala sprzedaży liczy ok. 140 mkw.
Dedykowany asortyment:
- przekąski z oferty Żabka Café,
- kawy na bazie mleka owsianego,
- shake w 3 smakach: waniliowy, truskawkowy i czekoladowy,
- lody włoskie z automatu w 3 smakach: waniliowy, truskawkowy i czekoladowy.
Dodatkowe wyposażenie i udogodnienia dla klientów:
- kawomat (w miejscu przy okienku wydawczym) z podwójną linią mleczną, pozwalającą na przygotowanie kawy na bazie mleka zarówno krowiego, jak i owsianego,
- automat do shake’ów i lodów,
- stoliki, przy których można wypić kawę i/lub zjeść ciepłą przekąskę czy też podładować telefon,
- toaleta dla klientów,
7 miejsc postojowych w sąsiedztwie sklepu.