Intersport Polska, właściciel sieci sklepów oferujących odzież i sprzęt sportowy, podał wyniki za rok obrotowy 2022/2023 (trwający od 1 kwietnia 2022 r. do 31 marca 2023 r.). W tym okresie spółka zanotowała kilku procentowy wzrost przychodów, przy spadku zysku netto. Intersport Polska prowadził także działania inwestycyjne, związane z otwarciami nowych sklepów oraz modernizacjami istniejących punktów. Zarząd liczy, że pozyskanie ostatnio inwestora strategicznego (EpicentrK) pomoże spółce w dynamicznym rozwoju.
– Wojna w Ukrainie, najniższe od dwudziestu lat nastroje konsumenckie, znaczny spadek PKB, galopująca inflacja, wzrost stopy referencyjnej NBP do poziomu najwyższego od 20 lat, ceny paliw i energii prawie dwukrotnie wyższe niż w ubiegłym roku. Takie były uwarunkowania mikro i makroekonomiczne w ubiegłym roku finansowym. Spółka w dalszym ciągu odczuwała skutki pandemii. Spłata zadłużenia, w tym pożyczki z PFR negatywnie wpłynęła na cash flow, co w konsekwencji spowodowało braki w dostawach i wstrzymanie współpracy z wieloma kluczowymi dla sektora sportowego Dostawcami towarów. Duży wpływ na wynik Spółki miały negatywne dla uprawiania sportów zimowych warunki pogodowe. Praktycznie „brak zimy” w 1 kwartale 23’ zdecydowanie ograniczył popyt Klientów na artykuły z kategorii zimowych. Szansą na poprawę wyników oraz rozwój Spółki okazał się proces pozyskania finansowania poprzez emisje akcji, co zaskutkowało podpisaniem umowy inwestycyjnej z nowym Inwestorem w kwietniu 2023 roku – mówi Marek Kaczmarek, prezes Zarządu Intersport Polska S.A.
Sprzedaż w kanałach online i offline
W roku obrotowego 2022/2023 spółka Intersport Polska wypracowała łączne przychody netto ze sprzedaży w wysokości 239,4 mln zł i były o 3,3 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku 2021/2022. Taka dynamika wzrostu sprzedaży wynika przede wszystkim ze znacznego wyhamowania potrzeb zakupowych sprzętu i odzieży sportowej, która w ubiegłym roku była bardzo wysoka ze względu na COVID -19 i czasową zmianę zachowań w sferze aktywności fizycznej społeczeństwa Polskiego. Nie bez znaczenia był również fakt, że od pandemii wyposażenie „sportowe” (sprzęt i odzież) można było kupić w sklepach, które do tego roku nie posiadały w swojej ofercie produktów tej kategorii (szczególnie sklepy z branży fashion, RTV i AGD i nawet spożywcze).
Spółka Intersport Polska osiągnęła następujące wyniki w poszczególnych kanałach. W sklepach stacjonarnych przychody netto ze sprzedaży wyniosły 143,7 mln. zł i były o 7,9 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu, natomiast w kanale e-commerce przychody netto ze sprzedaży wyniosły 24,2 mln zł i były o 2,5 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu.
W roku obrotowym 2022/2023 spółka Intersport Polska odnotowała stratę netto w wysokości 12,8 mln zł.
Optymalizacja sieci sprzedaży
Mimo bardzo trudnych warunków prowadzenia biznesu, spółka dba o pozyskanie nowych atrakcyjnych lokalizacji oraz remodeling istniejących. W roku obrotowym 2022/2023 Intersport Polska otworzyła dwa sklepy w centrach handlowych, w lokalizacjach przyjętych po sieci GO Sport. W Westfield Mokotów powstał salon o powierzchni 1360 mkw., a w Atrium Promenada ruszył punkt mierzący 1600 mkw. Natomiast w centrum handlowym Posnania zmodernizowano salon dostosowując go do konceptu Intersport 1,5 Light. Po zmianach sklep ma powierzchnię 757 mkw.
Plany rozwoju na lata 2023-2027
– W ostatnich latach rynek detaliczny sprzedaży produktów sportowych w Polsce przeżywał „turbulencje” przedstawione w badaniu rocznym i nadal jest pod ich wpływem! Bardzo ważne w tym czasie było i jest aktywne wsparcie Akcjonariuszy. Tym bardziej cieszy fakt, że do tego grona dołączył kolejny, bardzo silny Partner (EpicentrK), który swoim doświadczeniem i zapleczem gwarantuje rozwój firmy w kolejnych latach. Intersport Polska S.A. ma ogromny potencjał, doceniany przez Klientów i Dostawców. Biorąc pod uwagę fakt, że spółka pozyskała inwestora strategicznego, na podstawie przygotowanych wspólnie planów rozwoju na lata 23 – 27’ oraz deklarowanym wsparciem wszystkich Inwestorów, Firma ma ogromną szansę na dynamiczny rozwój w kolejnych latach – podsumował Marek Kaczmarek, prezes Zarządu Intersport Polska S.A