Obecnie pracujemy nad wdrożeniem usługi store to web, dzięki której klienci ze sklepów stacjonarnych zyskają dostęp do naszej kompletnej oferty internetowej. Naszą ambicją jest zrewolucjonizowanie doświadczenia zakupów stacjonarnych tak, aby dać klientom możliwość wykorzystania pełni korzyści, jakie oferują sklepy internetowe: szeroki wybór produktów, łatwa selekcja i nowoczesne technologie – mówi w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Bartosz Kliś, Chief Commercial Officer w Notino.
Jak obecnie wygląda sieć sprzedaży Notino w Europie?
Bartosz Kliś: Obecnie posiadamy 26 sklepów detalicznych w 7 krajach Europy: w Polsce, Czechach, Słowacji, Austrii, Węgrzech, Bułgarii i Rumunii. W Polsce jest to 10 sklepów stacjonarnych, usytuowanych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Łodzi, Katowicach, Gdańsku i Wrocławiu. Oczywiście niezmiennie prowadzimy działania w oparciu o strategię omnichannel – równolegle oferując naszym klientom sprzedaż internetową w 27 krajach Europy, gdzie z usług Notino skorzystało już ponad 24 miliony klientów.
Kiedy możemy spodziewać się kolejnych otwarć?
W tym roku nie planujemy kolejnych otwarć, zamierzamy skupić się na inwestycji w istniejące lokalizacje. Już za 3 miesiące sklep w krakowskim Centrum Handlowym Bonarka podwoi zajmowaną powierzchnię, natomiast jeszcze w tym roku wrocławskie Notino zostanie przeniesione do jednego z najnowocześniejszych centrów handlowych w Polsce – Galerii Wrocławskiej. Dzięki tym zmianom klienci będą mogli w pełni korzystać z pomocy profesjonalistów oraz z nowoczesnych technologii ułatwiających zakupy. Są to między innymi Wirtualne Lustro, które pomaga w dobraniu odpowiedniego koloru szminki czy odcieni kosmetyków z kategorii make up, lub urządzenie AirParfum, umożliwiające wybór nowych perfum w oparciu o ulubione bazy zapachowe z dotychczas używanych kosmetyków. Nasze nowe sklepy posiadać będą również studia fryzjerskie, prowadzone ze współpracą z brandem Kerastase.
Jaki udział sprzedaży jest generowany przez kanał tradycyjny?
Sklepy stacjonarne Notino, które są dostępne na wybranych rynkach Europy, generują obroty na poziomie 10 proc. całej sprzedaży. Dodatkowo odgrywają one istotną rolę, jako kanał wspierający sprzedaż internetową – ponad 20 proc. wszystkich zamówień online w Polsce odbieranych jest przez klientów w sklepach detalicznych.
Nad jakimi elementami łączącymi zakupy online i offline obecnie pracujecie?
Obecnie pracujemy nad wdrożeniem usługi store to web, dzięki której klienci ze sklepów stacjonarnych zyskają dostęp do naszej kompletnej oferty internetowej. Współpracujemy z największymi, światowymi domami i markami kosmetycznymi na świecie: L’Oréal, LVMH, Estée Lauder, Coty, PUIG, Shiseido, Hermès, Clarins, i tysiące innych. Oferta Notino to ponad 2500 marek, wśród których znajdziemy powyżej 100 tysięcy produktów, dlatego tak ważne jest dla nas to, by klienci zarówno offline i online mogli skorzystać z pełni oferowanych przez nas możliwości. Zarówno aplikacja mobilna Notino, jak i nasze najnowsze sklepy stacjonarne zostały wyposażone w nowoczesne technologie, które pomagają spersonalizować ofertę dla klienta, a my wciąż nieustannie pracujemy nad ich dalszym rozwojem.
Wiele się mówi o nowej roli sklepów stacjonarnych: bardziej showroomów, pick-up pointów, miejsca do budowania marki. Jaka jest Państwa wizja w tej kwestii?
W przyjętej przez Notino strategii staramy się łączyć wszystkie te elementy. Sklepy stacjonarne są dla nas miejscem, w którym możemy bliżej poznać naszego klienta i jego potrzeby, a co za tym idzie – budować długotrwałą relację, co przekłada się też na wyniki sprzedażowe. Naszą ambicją jest zrewolucjonizowanie doświadczenia zakupów stacjonarnych tak, aby dać klientom możliwość wykorzystania pełni korzyści, jakie oferują sklepy internetowe: szeroki wybór produktów, łatwa selekcja i nowoczesne technologie. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, spośród których znaczna grupa była i pozostanie wierna zakupom w sklepach detalicznym.
Obecnie na rynku polskim słychać głosy o tym, że nadal mamy miejsce na otwieranie nowych obiektów handlowych. Jakich ewentualnie alternatywnych lokalizacji Państwo szukają?
Aktualnie pracujemy nad nowym rozwiązaniem, które pomoże nam w szybki sposób zwiększyć liczbę punktów stacjonarnych, w których klienci będą mogli korzystać z benefitów wynikających z zakupów internetowych. Projekt ten jest na razie w fazie planowania, ale wierzę, że już niedługo nasi klienci będą mogli w pełni korzystać z naszych usług w wielu miejscach stacjonarnych.
Czym większa skala działania, tym większe wyzwania logistyczne.
To prawda. Właśnie zakończyliśmy rok fiskalny, w którym nasze obroty wzrosły o 32 proc., a zrealizowane przychody wyniosły ponad 1 miliard Euro. Naszą ambicją jest kontynuowanie podobnego wzrostu sprzedaży w nadchodzących latach, a to wymaga optymalizacji procesów oraz rozszerzenia powierzchni magazynowych. W maju br. uruchomiony został nowoczesny magazyn we Włoszech, o powierzchni 13 tys. mkw.. W połowie przyszłego roku planujemy otwarcie naszego pierwszego magazynu w Polsce, o powierzchni ponad 20 tys. mkw.. Będzie on wyposażony w nowoczesne technologie, które przyspieszą przygotowanie zamówień tak, aby maksymalnie skrócić czas dostawy towaru.
Na ile nowe technologie wspomagają Was w codziennym biznesie, np. w zakresie wspomnianej logistyki?
W Notino mamy własny zespół ds. danych, który intensywnie pracuje nad udoskonaleniem sprzedaży i dystrybucji produktów w 27 krajach. Poza wdrożonymi w naszych magazynach technologiami logistycznymi pracujemy nad algorytmami prognozującymi przyszłą sprzedaż produktów. Dzięki temu jesteśmy w stanie przygotować odpowiednią ilość towaru w łatwo dostępnych miejscach w magazynie, tak, aby produkty były szybko dostępne do wysyłki. Dla komfortu i wygody zakupów, oferujemy możliwość zwrotu towaru w ciągu 90 dni – klienci są jednak zadowoleni ze zrobionych u nas zakupów.
Obecnie tematem nr. 1 staje się AI. W jaki sposób ta technologia już jest wykorzystywana w Notino?
W Notino wykorzystujemy AI już od około trzech lat. Oprócz wspominanych wcześniej algorytmów przewidujących sprzedaż produktów, sztuczną inteligencję stosujemy również w innych dziedzinach. Oferta produktów proponowana klientom w naszym sklepie internetowym jest automatycznie dobierana przez algorytm rekomendacji, na podstawie potrzeb i upodobań użytkowników. Technologia AI wykorzystywana jest również w naszym dziale obsługi klienta, gdzie z sukcesem wykorzystujemy boty głosowe. Obecnie testujemy również chat GPT do komunikacji tekstowej, dzięki czemu jesteśmy w stanie obsłużyć dużą liczbę zamówień i być jeszcze bliżej naszych klientów.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski