Grupa Wittchen planuje w 2023 roku przeznaczyć nakłady w kwocie ok. 11 mln zł na wyposażenie nowych salonów i modernizację obecnych oraz ok. 4,5 mln zł na infrastrukturę IT oraz związaną z e-commerce – podała firma w raporcie kwartalnym. Prezes spółki rozważa obecnie wybudowanie całkiem nowego centrum logistycznego.
Wittchen podał, że realizacja tych planów będzie możliwa dzięki zwiększeniu sprzedaży zagranicznej, na której generowana jest wyższa marża oraz w kanale e-commerce dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży przez własne sklepy internetowe, jak również zwiększeniu współpracy z platformami typu marketplace.
Firma chce kontynuować dwucyfrowe dynamiki sprzedaży, liczy na stabilizację marży brutto na sprzedaży i marży operacyjnej.
Spółka poinformowała, że w celu zabezpieczenia się przed problemami związanymi z łańcuchem dostaw, dokonała wcześniejszego zatowarowania na znaczną część 2023 r.
E-commerce odpowiada już za 52 proc. przychodów spółki
W pierwszym kwartale 2023 roku grupa Wittchen miała 10,1 mln zł zysku netto wobec 5 mln zł zysku rok wcześniej. EBIT wzrósł do 12,5 mln zł z 6,4 mln zł zysku przed rokiem. Przychody wyniosły 96,3 mln zł wobec 64,3 mln zł w I kwartale 2022 roku.
Jak podano w raporcie, przychody zagraniczne za okres 3 miesięcy wyniosły 19,9 mln zł, natomiast w analogicznym okresie 2022 r. wartość ta wyniosła 13,9 mln zł, co stanowiło wzrost o 43 proc.
Kanał online odpowiadał za ok. 52 proc. przychodów spółki. W I kwartale 2023 r. Grupa Wittchen osiągnęła przychód ze sprzedaży w kanale on-line w wysokości 49,9 mln zł, co w porównaniu do analogicznego okresu stanowiło wzrost o ok. 55 proc.
Inwestycje w infrastrukturę stacjonarną i online
Wittchen planuje dalszy rozwój geograficzny poprzez salony własne. W 2023 roku spółka chce być obecna ze sklepami własnymi w Rumunii i w Niemczech. Na koniec tego roku łączna powierzchnia salonów Wittchen przekroczyć ma 10 tys. mkw. Natomiast w kanale e-commerce spółka chce otworzyć sklepy na Słowacji i w Austrii. Wittchen rozważa również wybudowanie całkiem nowego centrum logistycznego.
„Jesteśmy na etapie poszukiwania dobrego miejsca, myślimy o zbudowaniu od nowa magazynów rzędu 30-40 tys., a nawet 50 tys. metrów (…) szukamy miejsca w strefie ekonomicznej” – dodał prezes spółki.
W okresie trzech miesięcy 2023 roku grupa otworzyła jeden punkt sprzedaży detalicznej zlokalizowany w Pradze.
Na koniec marca 2023 roku w strukturze Wittchen działało 115 salonów, z czego 100 pod marką Wittchen, a 15 pod szyldem Wittchen Travel. Łączna powierzchnia salonów wyniosła 9.794 mkw. Ponadto grupa posiadała 10 salonów franczyzowych na Ukrainie o łącznej powierzchni 880 mkw.
Na koniec marca spółka posiadała 10 salonów za granicą, z czego 7 salonów własnych zlokalizowanych było w Czechach oraz 3 na Węgrzech. Grupa prowadzi także działalność zagraniczną poprzez własne sklepy internetowe oraz poprzez platformy sprzedażowe typu marketplace.