Z danych Listonic, aplikacji do tworzenia list zakupów, wynika, że w sierpniu 2020 r. Polacy przygotowali o 38,23 proc. więcej spisów artykułów szkolnych r/r. W tym roku dużą popularnością cieszą się nie tylko standardowe elementy wyprawki, ale także sprzęt pomocny podczas nauki w trybie zdalnym.
Produkty potrzebne i ułatwiające naukę online cieszą się rosnącą popularnością już od początku pandemii. Nauczyciele chętnie zaopatrywali się wówczas w sprzęt do wideokonferencji, natomiast rodzice kupowali odpowiednie komputery dla swoich dzieci. Obrazuje to m.in. wzrost liczby laptopów dodanych do list zakupowych w aplikacji Listonic. W pierwszym tygodniu sierpnia 2020 r. ich liczba zwiększyła się aż o 67,10 proc. r/r. W analogicznym okresie br. analitycy Listonic odnotowali kolejne wzrosty – o 22,22 proc. r/r dla klawiatur komputerowych, o 9,06 proc. r/r dla laptopów oraz o 6,33 proc. r/r w przypadku monitorów.
– Pomimo decyzji rządu o powrocie dzieci do szkół od 1 września, trudno jest przewidzieć, czy jeszcze w tym roku nie zostaną wprowadzone nowe restrykcje. Wszystko będzie zależało od dalszego rozwoju sytuacji epidemicznej, dlatego wielu rodziców przygotowuje swoje pociechy zarówno do nauki w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym – mówi Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic. – Podobny trend obserwowaliśmy w ubiegłym roku. W lipcu 2020 r. Polacy dodali do swoich list zakupowych aż o 55,36 proc. monitorów oraz o 48,78 proc. klawiatur więcej r/r. Natomiast miesiąc później na listach pojawiły się worki na stroje i buty (+66,84 proc. r/r), plecaki i tornistry (+19,85 proc. r/r), trampki oraz tenisówki (+39,17 proc. r/r), a także stroje na zajęcia wychowania fizycznego (+48,82 proc. r/r) – dodaje Małgorzata Olczak.
Nadzieje związane z nauką stacjonarną
Tegoroczne przygotowania do nowego roku szkolnego najlepiej świadczą jednak o tym, że Polacy mają nadzieję na długoterminowy powrót swoich pociech do nauki w trybie stacjonarnym. Dla dzieci zajęcia w szkole wiążą się z potrzebą zakupu nowego plecaka, tenisówek czy stroju do uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego. Polacy sięgali po te produkty częściej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wzrosty odpowiednio o 9,70 proc., 20,83 proc. oraz 43,90 proc. r/r. Konsumenci planują także zakupy tych elementów wyprawki szkolnej, które będą potrzebne zarówno podczas nauki stacjonarnej jak i zdalnej. Z danych Listonic wynika, że w pierwszym tygodniu sierpnia br. bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się zeszyty (wzrost o 17,04 proc. r/r), piórniki (+17,41 proc. r/r), kredki i mazaki (+20,82 proc. r/r) oraz farby i bloki (+27,93 proc. r/r).