Nie ma jednego ogniwa marketingowego, które zapewnia zainteresowanie Klientów. Tylko kompletnie zaprojektowany zbiór detali może wyzwolić emocje, czyli siłę napędową sprzedaży. – Polska branża retail wciąż nie docenia jednak dobrego, precyzyjnego oświetlenia. A to niezbędny składnik wizerunku, zwłaszcza dla marek premium – mówi Dominik Wagner, ekspert z firmy Lumiverso.
Światło na markę. To ona gra główną rolę
Marketing zorientowany na emocje klienta to klucz do sukcesu sprzedażowego. Dziś już nikt z tym nie dyskutuje. W rzeczywistości, która ujednolica produkty, zrównuje ich wartość i jakość, tylko charakter marki może uzasadniać wyższą cenę zakupu.
Ostatecznie potwierdził to czas pandemii, która rozkręciła e-commerce. I tak jak handel online musiał rok temu zawalczyć o uwagę najwyższej jakości treścią, grafiką i zdjęciami, tak sprzedaż stacjonarna musi teraz przypomnieć, że prawdziwe zakupowe emocje czekają na klientów w sklepowych wnętrzach.
Nie ma spektaklu bez świateł
Wpływać na zachowania Klientów można na wiele sposobów, kluczowe jest jednak, by narzędzia visual merchandisingu uzupełniały się wzajemnie i skłaniały Klienta do przejścia całej ścieżki zakupowej, kolejno przejmując wiodącą rolę.
Wygląd witryny, meble sklepowe, ułożenie produktów, dekoracje, etykiety. To wszystko rekwizyty, którymi polskie marki potrafią już wzbudzać ciekawość, zachwyt, radość. Wiele z nich jednak wciąż zaniedbuje grę świateł, która umożliwia spięcie wszystkich elementów w spójną narrację marki.
Oświetlenie, które zaprasza, oprowadza i przekonuje
O rolę światła w branży retail zapytaliśmy eksperta firmy Lumiverso, pierwszej polskiej firmy, która postawiła na technologię kontrastową i kładzie nacisk na usługę ustawienia światła.
– Odpowiednie światło w lokalu może przyciągać, wskazywać drogę, przykuwać uwagę, budować nastrój. Zagraniczne marki to wiedzą. W Polsce wciąż nie wykorzystuje się w pełni tego potencjału – mówi Dominik Wagner, współzałożyciel Lumiverso oraz dodaje: – Ten, kto rozumie, że światłem w sklepie można się bawić, tworzyć nim sceny, budować napięcie, ten zyskuje znaczącą przewagę nad konkurencją.
Gra świateł to gra kontrastów
– W Lumiverso oferujemy żywe i mocno nasycone barwy, skrupulatnie dobieramy proporcje natężeń światła i, co wyróżnia nas zdecydowanie na tle konkurencji, stosujemy technologię, która pozwala zachować kontrast między ekspozycją a tłem – wymienia Wagner.
– Świetlna narracja jest dzięki nam rytmiczna, harmonijna i optycznie porządkuje elementy historii opowiadanej przez markę. Nasze systemy podkreślają detale produktów, eliminując jednocześnie problem olśnienia, czyli rażenia Klientów poruszających się po sklepie a także efekt aureoli, rozpraszającej uwagę podwójnej plamy światła wokół produktu – precyzuje ekspert i podkreśla: – Korzystają na tym przede wszystkim te marki, które chcą wyróżniać się jakością produktów i trafiać do najbardziej zamożnych klientów.
Wielka premiera nie uda się bez próby generalnej
Ekspert Lumiverso wskazuje jeden błąd, który wciąż popełnia wiele marek w polskiej branży retail. To lekceważenie usługi ustawiania świateł. – Instalacja opraw oświetleniowych ma miejsce zwykle na początku prac remontowych czy wykończeniowych, czyli wtedy, gdy brak jest jeszcze mebli i towarów.
– Przez to niemożliwe jest takie ukierunkowanie reflektorów, by podkreślały zalety produktów – mówi Wagner i podkreśla: – Jako pierwsi w Polsce zdecydowaliśmy się rozwiązać ten problem oferując usługę ustawiania oprawy tuż przed otwarciem sklepu – już po zatowarowaniu i usunięciu zbędnych elementów, takich jak kartony, drabiny czy podesty.
Zbudować świadomość i pomóc
Ekspert podkreśla, że właściwy dobór i ustawienie oświetlenia na scenie sklepowej powinno uwzględniać też okresowe dopasowanie projektu oświetleniowego do zmieniającej się aranżacji wnętrza. – Staramy się edukować Klientów i realnie pomagać im w prezentowaniu jakości. Ci, którzy zdecydowali się już na współpracę z nami, zdecydowanie wyróżniają się dziś na tle konkurencji i przyznają, że nie doceniali roli światła w visual merchandisingu – podsumowuje Dominik Wagner.