W zeszłym roku na polskim rynku retail pojawiło kilkanaście nowych konceptów handlowych. Wśród nich było kilka debiutów, a także nowe odsłony konceptów marek już obecnych na naszym rynku. Redakcja Omnichannelnews.pl przygotowała zestawienie 15 najciekawszych otwarć sklepów w 2022 roku, które dały nowy impuls obiektom handlowym.
Uniqlo, Wars Sawa Junior
Japońska marka odzieżowa Uniqlo otworzyła pierwszy sklep w Polsce, który znajduje się w warszawskich Domach Towarowych Wars Sawa Junior. Dwupoziomowy sklep z szeroką ofertą odzieży oraz dodatków dla kobiet, mężczyzn, dzieci i niemowląt, został otwarty 27 października.
Marka Uniqlo w Domach Towarowych Wars Sawa Junior wynajęła około 1500 metrów kwadratowych, w tym 800 mkw. powierzchni handlowej na dwóch piętrach budynku Junior. W sklepie wprowadzono kasy samoobsługowe, a także dwie standardowe, do obsługi przede wszystkim płatności gotówkowych i zwrotów.
Sportano.pl, Homepark Targówek
Sportano.pl, innowacyjny multibrandowy sklep sportowy online, w listopadzie otworzył zaawansowany technologicznie stacjonarny sklep w największym warszawskim retail parku Homepark Targówek. Podpisana umowa obejmuje powierzchnię handlową równą niemal 2500 mkw. oraz powierzchnie zewnętrzne.
Twórcą marki Sportano.pl jest znany z założenia eobuwie i Modivo Marcin Grzymkowski. Autorzy konceptu handlowego przedstawiają go jako najnowocześniejszy w Europie Środkowej stacjonarny sklep sportowy. Sportano.pl należy do kategorii multisportowej, co oznacza, że dostępne jest w nim wyposażenie i odzież przeznaczone do uprawiania rozmaitych dyscyplin sportowych. Sklep zapewnia wybór wśród 50 tys. produktów dostępnych stacjonarnie, na miejscu, oraz do całej oferty online – czyli niemal 200 tys. produktów, z opcją dostawy 24h.
Drogerie dm, Park Handlowy Galaktyka
Polska była 14. krajem, w którym niemiecka sieć dm rozpoczęła swoją działalność. Dm jest największym detalicznym sprzedawcą drogeryjnym w Europie, który posiada łącznie ponad 3800 sklepów.
Swój pierwszy sklep w Polsce drogeria dm otworzyła 21 kwietnia we Wrocławiu, w Parku Handlowym Galaktyka. Powierzchnia sali sprzedaży drogerii wynosi około 520 mkw. Od momentu debiutu marki w Polsce powstało łącznie 9 drogerii, kolejno w Jeleniej Górze, Lubaniu, Lesznie, Wodzisławiu Śląskim, Żorach, Krakowie, po raz drugi we Wrocławiu oraz w Myślenicach. Jak zapewniają przedstawiciele dm na przestrzeni najbliższych miesięcy pojawią się kolejne drogerie.
Haribo, Factory Ursus
Od sierpnia miłośnicy żelek mogą odwiedzać sklep Haribo w warszawskim centrum outletowym Factory Ursus, zarządzanym przez Neinver. Firmowy punkt marki jest komfortową i pełną kolorów przestrzenią, który zajmuje powierzchnię 109 mkw.
Haribo to marka, która już od ponad 100 lat daje radość dzieciom i dorosłym, oferując różnorodny asortyment żelek i pianek. W pierwszym w Polsce firmowym sklepie Haribo zlokalizowanym w centrum outletowym Factory Ursus wielbiciele marki mogą znaleźć swoje ulubione produkty, a także wersje unikatowe oraz akcesoria związane z Haribo.
Adidas, Wars Sawa Junior
Adidas wybrał Warszawę jako siedzibę największego sklepu w Europie Środkowo-Wschodniej, podkreślając zarazem kluczowe znaczenie miasta dla marki. Salon zlokalizowany w należących do Atrium European Real Estate Domach Towarowych Wars Sawa Junior ruszył 1 września.
Sklep składa się z 3 pięter z widokiem na Pałac Kultury, z których każde oferuje inne atrakcje i opowiada inną historię. Sklep zajmuje powierzchnię 2400 mkw., w tym aż 1210 mkw. to sala sprzedaży, a 420 mkw. to przestrzeń Sports Base Warsaw – miejsca treningów, spotkań i bazy dla społeczności adidas Runners Warsaw. adidas w nowym sklepie podkreśla ważne dla marki wartości – sport, lifestyle, kulturę, inkluzywność i zrównoważony rozwój, które są reprezentowane m.in. poprzez różnorodne manekiny czy sztukę lokalnych twórców. W sklepie wykorzystano materiały z recyklingu, nadano nowe życie designerskim meblom z lat 50-tych i 60-tych, a także wykorzystano podłogę ze starej siłowni. Ponadto, obiekt został zgłoszony do certyfikacji LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) oceniającej budynki pod kątem zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Sklep jest naszpikowany cyfrowymi i wirtualnymi rozwiązaniami, które będą atrakcją dla klientów i ułatwią im wybór produktów. Oprócz opcji Click & Collect, klienci mają do dyspozycji rozwiązanie BITM (Bring It To Me).
Jott, Westfield Mokotów
W Westfield Mokotów swój pierwszy butik w Polsce zdecydowała się otworzyć francuska marka Jott, od niedawna należąca do słynnej grupy LVMH.
Jott to marka powstała w 2010 roku w Marsylii, zapoczątkowana przez braci Gourdikian. W swoich kolekcjach Jott łączy funkcjonalność z różnorodnością. Charakterystyczne pikowane kurtki są dostępne w różnorodnych wariantach oraz w czterech stopniach ocieplenia, które można dobrać do pory dnia, pory roku lub indywidualnych preferencji. Ta uniwersalność połączona jest z doskonałą jakością i dbałością o każdy element asortymentu. W ofercie Jott znajdują się również wygodne kurtki dla najmłodszych i interesujące akcesoria, na przykład czapki, torby i plecaki a także ubrania dla czworonożnych pupili.
Gudi Home, Galeria Północna
W Galerii Północnej powstał pierwszy w Polsce sklep marki Gudi Home. To nowa sieć wielobranżowa non-food z produktami zawsze w niższych cenach. Za brandem, który ma ambitne plany rozwoju w kraju, stoją twórcy innej znanej sieci – Forpepe House.
W mającym ponad 800 m kw., pierwszym sklepie marki, który działa na pierwszym piętrze Galerii Północnej, kupujący mogą znaleźć różnorodne produkty podzielone na wiele kategorii, w tym: ubrania i dodatki, kosmetyki, zabawki, drobny sprzęt elektroniczny i akcesoria do telefonów, sprzęt sportowy i wędkarski, narzędzia, a także artykuły papiernicze, okolicznościowe i dla zwierząt. Tak szeroką propozycję zapewniają dostawcy z Chin, Turcji, Hiszpani, ale także z Polski.
Lovisa, Galeria Katowicka
Pierwszy sklep Lovisa został otwarty w Australii w 2010 roku. Od tego czasu marka zdobyła pozycję lidera branży, z ponad 550. sklepami w 21. krajach, w tym między innymi w USA, Afryce Południowej, Europie i Wielkiej Brytanii. W 2022 roku marka Lovisa zadebiutowała na polskim rynku. Na lokalizację pierwszego salonu marka wybrała Galerię Katowicką. Obecnie w kraju działa 7 sklepów Lovisa: Galeria Katowicka, Centrum Janki, Centrum Ogrody w Elblągu, Galeria Posnania, Galeria Korona Kielce, Galeria Copernicus w Toruniu i Galeria Mazovia w Płocku.
W butiku Lovisa można znaleźć biżuterię we wszystkich kolorach i stylach, wykonaną ze stali szlachetnej, pozłacaną i z czystego złota. Uzupełnieniem oferty są ozdoby do włosów i modowe dodatki.
Jo Malone London, Westfield Mokotów
Brytyjski dom zapachowy Jo Malone London, słynący z tworzenia ponadczasowych, eleganckich zapachów, otworzył swój flagowy, monobrandowy butik w Westfield Mokotów w Warszawie. Za rózwj marki na polskim rynku odpowiada firma Estée Lauder.
– Naszą ambicją jest ożywienie historii Jo Malone London w Polsce – inspiracji stojących za tworzonymi zapachami czy sztuką obdarowywania bliskich. Przybliżenie tej historii osiągniemy poprzez szersze zaprezentowanie konsumentom dodatkowych kategorii produktowych poza perfumami oraz unikalnych dla Jo Malone London serwisów, które odzwierciedlają indywidualne podejście marki do każdego konsumenta i oferowanie mu nowoczesnego luksusu – mówi Dorota Śliwowska-Zackiewicz, Brand Manager Fragrance & Hair Estée Lauder Polska.
Philipp Plein, Dom Dochodowy
Philipp Plein to luksusowa marka modowa znana na całym świecie. Założycielem brandu jest 45-letni Philipp Plein – jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektantów młodego pokolenia.
Moliera 2 wraz z Philipp Plein Group w marcu otworzyły pierwszy w Polsce monobrandowy salon Philipp Plein, który mieści się w Domu Dochodowym, w zabytkowej kamienicy na Placu Trzech Krzyży 3 w Warszawie. Salon idealnie wpisuje się w tkankę modowego, luksusowego centrum stolicy. Powierzchnia całkowita wynosi aż 200 mkw., dzięki czemu salon jest idealnym miejscem do prezentowania najnowszych kolekcji dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci.
Intersport, Atrium Promenada
Od grudnia w galerii handlowej Atrium Promenada na warszawskiej Pradze działa pierwszy w Polsce dwupoziomowy salon marki Intersport! Jest to zupełnie nowy, innowacyjny koncept marki, oferującej szeroką ofertę odzieży i akcesoriów sportowych, także tych z wyższej półki. Intersport w Promenadzie to również odpowiedź na zapotrzebowania klientów zainteresowanych zaawansowanymi technologicznie produktami.
Sklepy Intersport są dobrze zadomowione na polskim rynku, firma z powodzeniem zajmuje się sprzedażą detalicznych artykułów turystycznych i sportowych. Po raz pierwszy jednak w naszym kraju powstał salon zmodernizowany w myśl globalnego hasła: „The Heart of Sport”, które ma motywować konsumentów do podejmowania różnorodnych aktywności. Intersport 2.0 w Atrium Promenada to sklep dwupoziomowy, o łącznej powierzchni ok. 1 600 mkw. i nowoczesnym designie. Celem ułatwienia klientom poruszania się po lokalu, został on podzielony na strefy.
Eobuwie.pl i CCC, Galeria Jastrzębie
W wybranych salonach CCC powstają interaktywne strefy eobuwie.pl z dostępem do najpopularniejszych usług brandu, w tym Rezerwuj i Przymierz czy skanera esize.me. Pierwsza taka strefa uruchomiona została w Galerii Jastrzębie w Jastrzębiu Zdroju.
Strefy eobuwie.pl to interaktywne przestrzenie zakupowe, dzięki którym Klienci odwiedzający salony CCC, mogą zapoznać się z ofertą multibrandowej platformy oraz skorzystać z rozwiązań znanych ze stacjonarnych sklepów eobuwie.pl. W każdej ze stref możliwe jest przeglądanie na tabletach asortymentu eobuwie.pl, składanie i odbiór zamówień Rezerwuj i Przymierz, wykonanie skanu 3D stóp czy zwrot i reklamacja produktów. Dodatkowo, strefy wyposażone są w punkty skanowania kodu QR, dzięki czemu ułatwiają pobranie aplikacji mobilnej.
Pepco, Wrocław
Pepco zaprezentowało nowy koncept wizualny i aranżację swoich sklepów oraz poszerzoną ofertę produktową. Pierwsze polskie lokalizacje w zmienionej wersji ruszyły m.in. we Wrocławiu i w Warszawie. Zmiany obejmują nowy branding, nawigację i komunikację w sklepie oraz przearanżowany jego layout i nowe linie produktowe. Do końca 2023 roku Pepco przeprowadzi pełną metamorfozę większości sklepów w Polsce oraz Europie, gdzie w 17 krajach sieć tworzy już niemal 3000 placówek.
Zmiany w Pepco są realizacją obecnego hasła marki: „Poczuj jakość, pokochaj cenę”. To projekt poprzedzony szczegółowymi analizami potrzeb klientów. Nowy koncept testowany był najpierw w modernizowanych sklepach we Wrocławiu, a teraz jest wprowadzany we wszystkich nowo otwieranych sklepach Pepco w innych miastach i miasteczkach.
W zmodernizowanych sklepach Pepco powierzchnia sprzedażowa zwiększyła się średnio o ponad 14 metrów kwadratowych, m. in. dzięki zmniejszeniu części magazynowej. Umożliwiło to pełniejsze wyeksponowanie asortymentu sieci i przełożyło się na zwiększenie średnio o 15 proc. liczby produktów. Obecna oferta Pepco składa się z około 40 grup asortymentowych i 500 kategorii.
Douglas, Westfield Arkadia
Pod koniec października Douglas po gruntownej przebudowie istniejącego lokalu w Westfield Arkadia otworzył największą perfumerię w Polsce. Zaprojektowane przez niemieckiego architekta Volkera Metza wnętrze, utrzymane zgodnie z najnowszymi, światowymi trendami w złotej tonacji, jest największym salonem w tej części Europy. Perfumeria – poprzez liczne serwisy i punkty styku z kanałem online – prezentuje zupełnie nowy koncept sprzedawania i promowania marek kosmetycznych z sektora premium.
Nowa perfumeria Douglas zajmuje powierzchnię 1156 mkw. Znajduje się w niej ponad 40 odsłon wizualizacji marek z ich własnym DNA, a także dziewięć tzw. shop-in-shop, czyli stref dedykowanych markom makijażowym i zapachowym. To wyjątkowy świat luksusowych marek, takich jak Chanel, Dior, Giorgio Armani Cosmetics, Lancôme, Byredo, Tom Ford, Acqua di Parma i Maison Margiela oraz debiutującej na naszym rynku Molton Brown. Każda z nich ma dedykowane sobie miejsce, gdzie klient znajdzie pełen asortyment produktów, wyjątkową obsługę oraz bezpłatne porady i konsultacje z ekspertami marek. Flagowy salon Douglas oferuje również największy wybór perfum, w tym najbardziej wyszukane, selektywne zapachy niszowe zaprezentowane w specjalnej strefie. O wyjątkowości tego miejsca stanowi także ponad 100 mkw. dedykowanych strefie SPA z dwoma gabinetami kosmetycznymi, stanowiskami do manicure i pedicure oraz z salonem fryzjerskim prowadzonym w oparciu o współpracę z profesjonalnymi markami, takimi jak Kérastase, Aveda, Balmain oraz Wella Professionals.
Sunset Suits, Factory Poznań
W kwietniu na rynek powróciła marka Sunset Suits, otwierając pierwsze salony stacjonarne w Factory Poznań oraz Factory Annopol w Warszawie.
Reaktywacja brandu znanego przez pokolenia Polaków możliwa była za sprawą managerów z firmy Giacomo Conti, którzy dawniej, przez wiele lat pracowali w Sunset Suits i znają firmę od podszewki. Świadomość potencjału rozwojowego oraz wciąż obecny sentyment do marki sprawiły, że właściciele spółki nabyli prawa do znaku towarowego i postanowili przywrócić świetność marce Sunset Suits. Za sprawą pandemii powrót okazał się trudniejszy, niż wcześniej zakładano, w zamian za to, gotowa linia produktów trafiła do sprzedaży w kanale online. Ten ruch został przyjęty bardzo entuzjastycznie przez fanów marki, co ugruntowało przekonanie właścicieli, że otwarcie salonów jest właściwym i kolejnym koniecznym ruchem.
Sunset Suits otwiera lokale o powierzchni około 100 mkw., które wyróżnia nowoczesny design oraz najwyższa jakość wykonania. W salonach dominuje połączenie drewna i szkła. Salony są eleganckie, a także przestronne, przez co klient może czuć się w nich wygodnie i komfortowo.