Mijający rok, podobnie jak dwa poprzednie, był pełny wyzwań dla całej branży. Jednocześnie powrót do normalnego handlu pozwolił na odpracowanie wcześniejszego spowolnienia oraz na nowe spojrzenie na klienta, proces sprzedaży i ofertę centrów handlowych. Zmiany w branży dzieją się szybciej niż dotychczas. Oczekiwania i potrzeby kupujących rosną i ewoluują w niespotykanym tempie, a pojęcie atrakcyjności centrum handlowego jest stale redefiniowane – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Thomas Reichenauer, Managing Director and Cofounder ROS Retail Outlet Shopping.
To pierwszy komentarz z cyklu: Trendy i wyzwania rynku retail. Cały materiał z wypowiedziami ekspertów zostanie opublikowany w najbliższym numerze magazynu Omnichannel Voice.
Dla nas – firmy zarządzającej kilkunastoma obiektami outletowymi w Europie, w tym trzema w Polsce, miniony rok to duży sprawdzian przyjętych strategii, założeń i biznesowego partnerstwa. Z satysfakcją muszę przyznać, że zdaliśmy ten egzamin, czego dowodem są zmodernizowane, w pełni skomercjalizowane obiekty, nowi unikatowi najemcy i comiesięczne dwucyfrowe wzrosty obrotów i odwiedzin w każdym z naszych polskich obiektów.
Centra outletowe w doskonałej kondycji
Doskonałą kondycję outletów potwierdziło duże zainteresowanie naszą obecnością podczas najważniejszych wydarzeń branżowych. Odczuliśmy również wzmożone zainteresowanie kanałem outlet ze strony marek premium, z których wiele w ostatnim roku wprowadziliśmy do polskich centrów Designer Outlet. Rozbudowany Designer Outlet Warszawa może pochwalić się statusem największego w Polsce outletu z modą premium z takimi markami jak m.in. Armani, Coccinelle, KARL LAGERFELD, MaxMara, Michael Kors, Polo Ralph Lauren, Swarovski, Tommy Hilfiger czy Tous. Wiele z nich to pierwsze bądź jedyne salony wyprzedażowe w Polsce. Marki te rozszerzają współpracę z nami i otwierają salony w centrach Designer Outlet w Gdańsku i Sosnowcu. Ubiegły rok to też rozbudowy salonów kultowych marek takich jak Adidas czy Nike, które stały się największymi sklepami outletowymi w regionach.
Postawiliśmy na rozwój oferty w kierunku pozyskiwania kolejnych ciekawych brandów fashion, ale wiemy też, że bardziej niż dotąd liczy się doświadczenie zakupowe – szczególnie w czasie rozwoju e-commerce. Tym bardziej w ostatnim czasie skupiamy się na ułatwianiu i uprzyjemnianiu zakupów w naszych centrach. Rozbudowujemy i modernizujemy strefy food court, Designer Outlet Sosnowiec udostępnił strefę relaksu wśród zieleni na świeżym powietrzu, w naszych centrach znajdują się punkty informacyjne wspierające klientów, etc.
Inwestycja w strategię omnichannel
Digitalizacja sprawiła, że klienci zmienili zwyczaje zakupowe, a w konsekwencji oczekiwania wobec branży. Chcą mieć dostęp do oferty zarówno w sklepie tradycyjnym, ale też w internecie. Odpowiedzią na ten trend jest inwestycja w strategię Omnichannel – zintegrowane kanały dostępu do oferty. Odpowiednia ekspozycja marek i ich propozycji online – w silnie rozwijanych social mediach własnych i współpracach influencerskich, które w naturalny i ciekawy sposób pokazują towar i zachęcają do odwiedzenia centrum handlowego. Digital signage, promocje i wyjątkowe wydarzenia organizowane na miejscu w centrum wzmacniają relacje z klientem i jego doświadczenia zakupowe – cyfrowe i fizyczne. Te światy przenikają się intensywniej niż dotychczas. Ostatni rok wypromował pojęcie „phygital” łącząc 2 wyrażenia: „physical” i „digital”. To połączenie obu doświadczeń z których korzysta współczesny klient. Trend ten jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie zakupami stacjonarnymi wśród klientów sklepów internetowych oraz na ich potrzeby połączenia tych dwóch opcji. Klient rozpoczynający swoją podróż zakupową w Internecie, chętnie kończy ją w sklepie stacjonarnym.
ESG słowo klucz
Ostatni rok w branży z pewnością upłynął też pod hasłem ESG. Na polskim rynku zrównoważony rozwój ma przede wszystkim aspekt optymalizacji obiektów pod względem kosztowym i energetycznym. Obecnie działania te są równie ważne co kryteria ekonomiczne. W 2022 roku ROS w całym swoim portfolio uruchomił program #bettershopping, aby podnieść świadomość i odpowiedzialność za ekologiczny wpływ branży na środowisko. W tym zakresie ROS Retail Outlet Shopping nie tylko informuje o zrównoważonych kolekcjach swoich marek i „zielonych” usługach dostępnych w centrach, ale efektywnie gospodaruje swoimi zasobami, by stale zmniejsza ślad węglowy pozostawiany przez obiekty handlowe.
W najbliższym czasie ROS Retail Outlet Shopping skoncentruje się na nadchodzących projektach – ekspansji Designer Outlet Gdańsk w Polsce, która zapewni dodatkowe 2000 mkw. powierzchni handlowej, budowie nowej inwestycji Designer Outlet Kraków o powierzchni 20 000 mkw. Ważnym zadaniem będzie podnoszenie inwestycji w ESG, a co za tym idzie dalsza optymalizacja kosztów operacyjnych.
Zmiany w umowach najmu
W obliczu rosnących cen energii i niesłabnącej inflacji istotnym zagadnieniem w nadchodzącym nowym roku będzie z pewnością rosnące ryzyko strat. Mowa tutaj zarówno o stratach powodowanych przez coraz wyższe koszty działalności, logistyki, kurczące się marże, ale też możliwość zubożenia społeczeństw, które mogą powstrzymać jeszcze silne tendencje zakupowe. Z pewnością ta sytuacja gospodarcza wymusi na branży zmiany w umowach najmu zobowiązujące np. do optymalizacji zużycia energii czy ciepła.
Autorem komentarza jest Thomas Reichenauer, Managing Director and Cofounder ROS Retail Outlet Shopping