Grupa Less opiblikowała raport za I półrocze 20222 roku. Jak podaje spółka, w tym czasie m.in. opracowała i rozpoczęła wdrożenie nowej strategii rozwoju. Zarząd wraz z zespołem przygotował szczegółową analizę konkurencji w Polsce i na świecie potwierdzając wysoki potencjał wzrostu rynku odzieży używanej.
W I półroczu 2022 r. rozpoczęte i wdrożone zostały prace nad stworzeniem oraz rozwojem dwóch nowych marek:
LESS.BOX (stworzenie materiałów brandingowych, rozpoczęcie kreacji strategii komunikacji, przygotowanie makiet UX / UI oraz pierwszych oraz ostatecznych wersji landing page less-box.pl, przygotowanie infrastruktury pod less-box.pl, prace deweloperskie / IT nad landingiem oraz formularzem less-box.pl, analiza kwestii prawno-formalnych związanych z wdrożeniem projektu),
LESS.STORE (stworzenie materiałów brandingowych, stworzenie strategii komunikacji, selekcja źródeł pozyskiwania produktów do sprzedaży poprzez LESS.STORE online i offline, analiza i przygotowanie infrastruktury IT oraz makiet UX/UI pod sklep online, przygotowanie ostatecznej wersji serwisu online www.less.store. W maju 2022 roku nastąpiło rozpoczęcie działań operacyjnych i funkcjonowanie portalu pozyskującego przedmioty od użytkowników www.less-box.pl, do końca czerwca kilkuset użytkowników wysłało swoje ubrania i sprzedało je Spółce. W czerwcu 2022 roku nastąpiło rozpoczęcie działalności operacyjnej sklepu online LESS STORE. Prowadzone były również prace związane z poszukiwaniem jakościowych lokalizacji pod sklepy offline we Wrocławiu oraz mniejszych miejscowościach, opracowaniem formatu oraz wyglądu sklepu, a także rozpoczęte zostały prace związane z finalizacją wyboru pierwszych lokalizacji i przygotowaniem otwarć pierwszych sklepów stacjonarnych LESS.STORE we Wrocławiu (Aleja Bielany) oraz Rawiczu (ul. 17 Stycznia 1).
W trakcie I półrocza 2022 roku Grupa wdrożyła również działania związane z wprowadzeniem do sprzedaży nowego modelu roweru elektrycznego LESS.BIKE w 2022 roku. Spółka LESS BIKE Sp. z. o.o. (poprzednio: eGroclin Sp. z o.o.) przeprowadziła również rebranding i zdecydowała się na kontynuację działalności pod marką LESS.BIKE. Kontynuowana była działalność wyspy handlowej zlokalizowanej w Poznaniu (Galeria Posnania), równolegle prowadzone były prace nad otwarciem nowej wyspy handlowej zlokalizowanej w Warszawie (Galeria Mokotów), która rozpoczęła działalność na początku kwietnia 2022 r.
Przychody i koszty
Przychody ze sprzedaży wyniosły w I półroczu 2022 roku 1.411 tys. zł i wzrosły w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 1.390 tys. zł. Spółka CountMe w okresie objętym raportem nie przynosiła znacznych przychodów. Jest to działanie zaplanowane w strategii rozwojowej spółki i spowodowane specyfiką branży, w której działa. Countme w I półroczu 2022 roku inwestowała środki m.in w budowę wizerunku marki LESS_ a także rozwój nowych platform online – LESS BOX oraz LESS STORE, a także pracowała operacyjnie nad wdrożeniem platform oraz otwarciem sklepów offline.
W I półroczu 2022 roku 98,4 proc. przychodów Grupy stanowiły przychody spółki LESS BIKE Sp. z o.o. z tytułu sprzedaży rowerów elektrycznych. Strata z działalności operacyjnej wyniosła w I półroczu 2022 roku 9.982 tys. zł i stanowiła (707,3) proc. przychodów ze sprzedaży (I półrocze 2021 roku: strata 2.333 tys. zł). Wysoki poziom straty jest m.in. wynikiem:
1) rozliczenia przez spółkę zależną LESS BIKE na dzień bilansowy z wartością zaliczek na dostawy skutków porozumienia z dnia 30 sierpnia 2022 zawartego z dostawcą rowerów i obciążenia jednorazowo bieżącego wyniku opłatą wysokości 3.039 tys. zł za niewywiązanie się z umowy dostawy, z powodu zmiany sytuacji rynkowej.
2) utworzenia odpisu aktualizującego wartość firmy LESS BIKE w wysokości 1.358 tys. zł. Strata przed opodatkowaniem wyniosła 10.096 tys. zł (I półrocze 2021 roku: strata 2.348 tys. zł), strata netto wyniosła 9.950 tys. zł (I półrocze 2021 roku: strata 2.348 tys. zł).
Jak podkreśla zarząd, wczesny etap rozwoju Grupy LESS powoduje, że przychody są niewielkie i nie umożliwiają pokrycia kosztów działalności i nakładów inwestycyjnych. W konsekwencji Grupa generuje straty.
EBITDA za I półrocze 2022 roku osiągnęła wartość (9.313) tys. zł, czyli (659,9) proc. przychodów ze sprzedaży (I półrocze 2021 roku: (1.901) tys. zł, czyli (9 245,4) proc. przychodów ze sprzedaży). W I półroczu 2022 roku stopa zwrotu z kapitału własnego wyniosła (126,3) proc., a rentowność aktywów (84,2) proc. (I półrocze 2021 roku: odpowiednio (80,9) proc. i (62,5) proc.).
Przepływy z działalności inwestycyjnej w I półroczu 2022 roku wyniosły (1.334) tys. zł (w I półroczu 2021 roku: (586) tys. zł) i wynikały głównie z poniesionych nakładów na prace rozwojowe dotyczące aplikacji i projektów tj. LESS.APP, LESS.BOX i LESS. STORE.