Międzynarodowa agencja YouGov po raz kolejny opublikowała raport YouGov Recommend*, zawierający ranking najczęściej polecanych marek w kilkudziesięciu krajach świata. W analizach znalazły się również wyniki dla Polski, którym bliżej przyjrzała się agencja Inquiry – wyłączny przedstawiciel YouGov naszym kraju.
W tym roku pierwsze miejsce w rankingu na polskim rynku zajmuje Allegro, dla którego wskaźnik rekomendacji wynosi 85,8 proc. Tym samym Allegro wyprzedza zeszłorocznego lidera – Cukiernię Sowa, która w tym roku uzyskała drugie miejsce z wynikiem 84, proc. (wobec 85,2 w 2021 roku). Trzecie miejsce w rankingu przypadło marce Adidas ze wskaźnikiem rekomendacji na poziomie 82,8 proc.
Na dalszych pozycjach w rankingu widzimy dwie marki odzieżowe: Zalando (4 miejsce z wynikiem 80,2 proc.) oraz Zara (5 miejsce, 78,7 proc.). Miejsca w drugiej piątce zajmują marki: eobuwie.pl, BLIK, Warta, Nike i 4F.
Ranking marek
Przedstawiony został również dodatkowy ranking marek, które odnotowały najwyższy wzrost wskaźnika rekomendacji w porównaniu z ubiegłym rokiem (Top Improvers). Najwyższym wzrostem wyników na polskim rynku może pochwalić się Żabka Café (wzrost o 3,6 p.p.), a także Pepco (3,1 p.p.) oraz sieć Dino (2,0 p.p.). Na dalszych pozycjach znajdziemy takie marki jak Media Expert, OBI czy Stokrotka. Ranking zamyka empik.com ze wzrostem wskaźnika rekomendacji na poziomie 0,8 p.p.
W ujęciu globalnym pierwsze dwa miejsca w rankingu YouGov Recommend zajmują Toyota oraz Samsung, które wyraźnie dystansują serwis Netflix, znajdujący się na 3. miejscu. Dalsze pozycje należą kolejno do Uniqlo, Mercedes-Benz, Nike, Adidas, Apple i iPhone. Globalną listę TOP 10 najchętniej rekomendowanych marek zamyka Shopee – marka o silnej pozycji na rynkach azjatyckich, intensywnie rozwijana w ostatnim czasie również w Polsce.
– Warto zauważyć, że na liście TOP 10 dla Polski, obok globalnych firm znajdziemy aż pięć rodzimych marek, w tym między innymi płatności cyfrowe BLIK – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry.
*) Dane dotyczące rekomendowanych marek pochodzą z badania YouGov BrandIndex, w którym zadajemy następujące pytania: Które marki polecił(a)byś przyjaciołom lub znajomym? A które marki odradzał(a)byś przyjaciołom lub znajomym? W rankingu przedstawiamy wynik netto, tj. różnicę wskazań pozytywnych i negatywnych w grupie osób, które są klientami danej marki.
W ciągu roku YouGov zbiera dane dla tysięcy marek w wielu krajach na całym świecie. Kategorie uwzględnione w tegorocznym rankingu w Polsce obejmują handel spożywczy, drogerie, modę, handel specjalistyczny, ubezpieczenia, usługi finansowe, gastronomię oraz e-commerce.