Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH) zorganizowali Drugi Kongres ZPPHiU i PSNPH dla członków obu organizacji, który był poświęcony standardom współpracy na linii najemcy – wynajmujący.
Dyskutowano o cyrkularności i procesie inwestycyjnym najemców w centrach handlowych już istniejących. Zaktualizowano Kodeks dobrych praktyk w umowach najmu według Najemców o nowe narzędzia ułatwiające proces negocjacyjny. Była to kontynuacja prac rozpoczętych podczas Pierwszego Kongresu w zakresie oczekiwanych standardów współpracy i komunikacji z właścicielami oraz zarządcami centrów handlowych.
Kongres był podzielony na 2 bloki tematyczne:
- Blok 1: Strategie ESG i GOZ – w kontekście wymogów regulacyjnych i biznesowych, celów klimatycznych, zrównoważonego rozwoju, raportowania, etc.
- Blok 2: Koszty i proces inwestycyjnych w centrach handlowych już istniejących. To bardzo ważny temat – centra handlowe wymagają systematycznie nowych inwestycji, zarówno ze względu na ich starzenie się, jak i zmiany standardów wymaganych przez przepisy prawa unijnego. Prawo nakłada obowiązki związane z nieruchomością – jej bezpieczeństwem i zgodności z obowiązującymi przepisami – na właściciela nieruchomości. Wynajmujący nie mogą przenosić tych obowiązków na najemców.
– Nasze kongresy dają nam szerszą perspektywę niż tylko bieżące kwestie dotyczące branży. Omawialiśmy kwestie dotyczące ESG i rozszerzonej odpowiedzialności producentów – które będziemy zobowiązani wdrażać, a to oznacza mnóstwo inwestycji w kierunku zarządzania cyrkularnością. Kongres jest świetną okazją, żeby spotkać się z tym, co przed nami w średnim horyzoncie. Rozmawiamy o sprawach, które dzieją się też tu i teraz. ESG jest czymś, nad czym każdy już musi pracować – to nie jest tylko jakiś hashtag pod tyłem przyszłość, to jest rzeczywistość – powiedział Tomasz Ciąpała, prezes zarządu spółki G8 S.A., Lancerto, członek zarządu ZPPHiU.
Nowe narzędzia
Omówiono także aktualizacje o nowe narzędzia ułatwiające proces negocjacyjny zgodnie z KODEKSEM DOBRYCH PRAKTYK w UMOWACH NAJMU według Najemców.
– Drugi Kongres ZPPHiU i PSNPH to wyjątkowa możliwość odnowienia osobistych kontaktów między przedstawicielami firm prowadzących działalność w galeriach handlowych. Tym razem gościliśmy także wybitnych znawców procesu inwestycyjnego, którzy dzielili się z audytorium wiedzą i doświadczeniami pozyskanymi podczas przeprowadzania inwestycji w istniejących centrach handlowych. Poruszyliśmy aktualne, praktyczne i istotne dla nas kwestie także w aspekcie ryzyk finansowych. Rozmawialiśmy ponadto o Gospodarce Obiegu Zamkniętego i aktualizacji Kodeksu Dobrych Praktyk w Umowach Najmu według Najemców – dodała Zofia Morbiato, dyrektor generalna Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).
Kwestie procesu inwestycyjnego w galeriach handlowych to ważny aspekt dotyczący większości najemców i użytkowanych przez nich lokali.
– Dziś w Polsce praktycznie nie buduje się już nowych galerii. Mamy istniejące obiekty. Oznacza to, że najemcy, którzy podpisują umowy najmu, wchodzą do budynków i lokali, które już funkcjonują od kilku lub kilkunastu lat. Wiąże się to z licznymi ryzykami związanymi z ewentualnymi wadami w danym lokalu, a także inwestycjami, które trzeba wykonać w nim wykonać. Często pojawiają się nowe wytyczne w obszarze prawnym – co skutkuje koniecznością dostosowania się do obowiązujących przepisów. Te tematy poruszyliśmy m.in. na drugim kongresie dla członków związków najemców galerii handlowych– wskazywał adwokat dr Tomasz Henclewski, Partner w Kancelarii Henclewski & Wyjatek.
Debatowano o ESG, GOZ, cyrkularności i raportowaniu w tym obszarze. Obligatoryjna sprawozdawczość przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju jest określona w dyrektywie 2022/2464 w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (tzw. dyrektywa CSRD).
– Pojęcie ESG jest bardzo obszerne i dotyczy szczegółowych kryteriów w aspekcie środowiska, społeczeństwa i praw człowieka oraz ładu korporacyjnego. Wskaźniki wrażone w tych 3 literkach E, S i G, czyli Environmental, Social and Governance, służą do oceny wpływu przedsiębiorstwa – jaki ma na społeczeństwo oraz na prawa człowieka, a także na środowisko. Jednocześnie te wskaźniki służą również do oceny czy przedsiębiorstwo prowadzi działalność w sposób zrównoważony, transparentny i etyczny – wyjaśniła dr Julia Wojnowska-Radzińska z Kancelarii Henclewski & Wyjatek.
Interesy społeczne już w strategii biznesowej
Przedsiębiorstwa już na etapie opracowywania strategii biznesowych powinny uwzględnić interesy społeczne, ochronę środowiska, a także ład korporacyjny celem budowania pozytywnego wizerunku i zaufania do firmy, wzmocnienia jej konkurencyjności oraz umocnienia jej pozycji w łańcuchu dostaw.
– ESG to kolejne słowo, które spędza sens powiek polskim przedsiębiorcom i producentom. I nie tylko polskim, bo to globalna zagwozdka. Bardzo długo żyliśmy w świecie, w którym odpowiedzialność za rynek przekładaliśmy na konsumenta i na klienta. Te reguły gry zostaną w najbliższym czasie zmienione. Według badań PwC aż 76% konsumentów twierdzi, że przestanie kupować od firm, które źle traktują środowisko, pracowników lub społeczność, w której działają. Mam nadzieję, że nowe zasady będą przyjazne zarówno dla konsumentów, jak i dla producentów, a także dla świata biznesu – podsumowała Katarzyna Konkel, CEO Omnisense.
Zanieczyszczenia środowiska sprawiają, że na świecie rośnie presja w zakresie właściwego zarządzania zasobami naturalnymi, wdrażania bioróżnorodności i gospodarki obiegu zamkniętego. W sektorze tekstylnym wdrażanie koncepcji GOZ dotyczy ekoprojektowania produktów, odzysku i recyklingu surowców, ekooznakowania, wdrażania innowacyjnych modeli biznesowych, edukacji interesariuszy w obszarze zrównoważonego rozwoju, a także efektywnego zużycia zasobów naturalnych. W Unii Europejskiej powstaje Strategia UE na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym, która będzie zakładać selektywną zbiórkę odpadów tekstylnych w krajach członkowskich od 2025 roku.
Drugi wspólny Kongres ZPPHiU i PSNPH został bardzo dobrze oceniony przez uczestników. Ich ciepłe przyjęcie zachęciło organizatorów do rozpoczęcia analizy tematyki, która będzie podjęta podczas Trzeciego Kongresu.