W maju 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 3,8 proc. wyższe niż w maju 2022 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych.
W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 2,3 proc.. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 4,9 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 1,9 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 4,9 proc..
Wzrost obrotów najemców w maju, w wybranych kategoriach, wyniósł: rozrywka 15,8 proc., gastronomia 11,1 proc. oraz moda 2,6 proc..
– W maju obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 3,8 proc. w stosunku do maja 2022 r., podczas gdy dla całego handlu, według GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 1,8 proc.. Centra handlowe nadal notują lepsze wyniki niż inne sektory handlu, a dynamika wzrostów obrotów koresponduje z trendami dla całej branży. Należy pamiętać, że na wyniki handlu mają wpływ czynniki makroekonomiczne takie jak nadal wysoka inflacja, która zmniejsza siłę nabywczą Polaków – komentuje wyniki Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Wyższa odwiedzalność i współczynnik konwersji
W podziale na kategorie, najlepsze wyniki w maju, ze wzrostem o blisko 16 proc. notowała rozrywka, obejmująca kina, kluby fitness, sale zabaw dla dzieci czy kręgielnie. Ponad 11 proc. wzrost obrotów miała gastronomia obejmująca strefy gastronomiczne, tzw. food courty, restauracje, kawiarnie, cukiernie czy lodziarnie. W kategorii moda obroty wzrosły o 2,6 proc. w stosunku do maja 2022 r.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, w maju 2023 r. wzrósł o 1,7 proc. w stosunku do maja 2022 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, w maju 2023 r. była o 2 proc. wyższa niż rok wcześniej.