Obecnie przyjęliśmy strategię zakładającą ekspansję w największych miastach Polski, choć nie wykluczamy możliwości pojawienia się również w mniejszych miejscowościach. Z niecierpliwością czekamy na nadchodzące otwarcie, które nastąpi już niedługo, bo 23 sierpnia we Wrocławiu. Po raz pierwszy w Polsce zaoferujemy tam kasy samoobsługowe – mówi redakcji Omnichannelnews.pl Maciej Podwojski, Head of Sales CEE w Primark.
Primark zadebiutował w Polsce w 2020 roku. Obecnie ma 4 sklepy, za chwilę otwarty zostanie lokal we Wrocławiu. Proszę zdradzić trochę szczegółów dotyczących najnowszej inwestycji.
Maciej Podwojski: Od samego początku działalności w Polsce spotykamy się z dużym zainteresowaniem ze strony klientów, którzy zdążyli już poznać naszą markę i doceniają ją. Z niecierpliwością czekamy na nadchodzące otwarcie, które nastąpi już niedługo, bo 23 sierpnia. By odpowiedzieć na potrzeby klientów, otworzymy dla nich piąty sklep, tym razem we Wrocławiu, w centrum handlowym Magnolia Park. Dodatkowo nowy salon, w który zainwestowaliśmy ponad 10 mln euro, stworzy ponad 150 miejsc pracy dla lokalnej gospodarki.
Zlokalizowany w stolicy Dolnego Śląska sklep zajmie 3 700 mkw. powierzchni handlowej na dwóch kondygnacjach, oferując unikalną formułę, łączącą najnowsze trendy z artykułami codziennego użytku w przystępnych cenach. Naszym celem jest stworzenie wyjątkowego doświadczenia zakupowego w sklepie stacjonarnym, dlatego wraz z wrocławskim otwarciem, po raz pierwszy w Polsce zaoferujemy kasy samoobsługowe. Dzięki temu zakupy w Primark będą jeszcze prostsze.
Kolejnym krokiem ma być otwarcie sklepu w łódzkiej Manufakturze. A jakie są bardziej długofalowe plany?
Tak jak Pan wspomniał, jeszcze w tym roku pojawimy się w kolejnym mieście, otwierając szósty sklep, tym razem w łódzkiej Manufakturze. Polska jest dla nas ważnym rynkiem, o czym świadczy dotychczasowa ekspansja – w ciągu trzech lat otworzyliśmy tu sześć sklepów. Obecnie koncentrujemy się na Wrocławiu i Łodzi i poznaniu tamtejszych klientów. Nasza przyszłość w Polsce zapowiada się naprawdę ciekawie.
Czy obecne tempo rozwoju jest zgodne z założeniami? W jakim stopniu trudne otoczenie makroekonomiczne i międzynarodowe wpłynęło na rozwój sieci w naszym kraju?
Opracowując strategię rozwoju, zawsze bazujemy na dokładnej analizie sytuacji rynkowej. Mamy świadomość, że rosnące koszty życia spowodowane inflacją to wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy, zarówno klienci, jak i biznes. Widzimy, że w związku z tym zmieniają się zachowania konsumentów. Coraz częściej są oni bardziej ostrożni w podejmowaniu decyzji zakupowych, np. przychodzą do sklepu z listą zakupów, dokładnie wiedząc czego potrzebują.
Niezmiennie wychodzimy naprzeciw potrzebom naszych klientów, oferując im produkty w przystępnych cenach bez uszczerbku dla jakości. Szukamy oszczędności tam, gdzie to możliwe, np. nie inwestujemy w reklamy telewizyjne czy kampanie billboardowe oraz oferujemy proste wieszaki i metki, po to, aby utrzymać koszty na niskim poziomie. Ponadto w ostatnim czasie, by wesprzeć polskie rodziny w przygotowaniu do powrotu do szkoły, ogłosiliśmy obniżkę cen obejmującą kilkaset produktów dla dzieci.
Jakie są obecnie najważniejsze cele na nadchodzące miesiące?
Przede wszystkim skupiamy się na sprawnej koordynacji zbliżających się otwarć we Wrocławiu oraz Łodzi. Każde uruchomienie nowego sklepu to złożony proces, który wymaga od nas szczegółowych przygotowań, począwszy od wyboru odpowiedniej lokalizacji, dostosowania sklepu do zapewnienia najlepszych doświadczeń zakupowych, przygotowania salonu do otwarcia i rekrutacji najlepszych talentów. Sieć sklepów Primark jest rozwijana w każdym kraju indywidualnie, zwykle otwieramy je tam, gdzie oczekują tego nasi klienci. Oczywiście wybór lokalizacji zależy od dynamiki rynku i dostępnej oferty. Zazwyczaj wybieramy nowoczesne centra handlowe z wysokim footfallem oraz ugruntowaną pozycją, łatwą dostępnością dla klientów oraz oferujące doskonałe doświadczenia zakupowe. Takie też są nasze przyszłe lokalizacje – wrocławskie centrum handlowe Magnolia Park oraz łódzka Manufaktura.
Nieustannie pracujemy nad doskonaleniem różnych obszarów działalności Primark, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Obecnie przyjęliśmy strategię zakładającą ekspansję w największych miastach Polski, choć nie wykluczamy możliwości pojawienia się również w mniejszych miejscowościach.
Na rynku brytyjskim sieć testuje usługę Click and Collect. Czy i ewentualnie kiedy możemy spodziewać się tej opcji w Polsce?
Na ten moment nie planujemy wdrożenia testowej usługi Click and Collect w Polsce. Rozpoczęliśmy jej pilotaż w Wielkiej Brytanii, a ostatnio rozszerzyliśmy ją na kolejne 32 sklepy. Uruchomienie Click and Collect jest częścią cyfrowej transformacji Primark i zapewnia klientom więcej okazji do odwiedzenia sklepów, generując tym samym większy ruch.
W Polsce naszym priorytetem było natomiast wdrożenie nowej strony internetowej, która wystartowała w ubiegłym tygodniu. Zaproponowane funkcje umożliwiają klientom m.in. sprawdzenie dostępności asortymentu w wybranych sklepach Primark przed wizytą w salonie oraz stworzenie własnego konta i listy ulubionych produktów. Dzięki temu wzmacniamy doświadczenia zakupowe, czyniąc je jeszcze bardziej przyjemnymi i dostosowanymi do indywidualnych preferencji klientów. Nieustannie pracujemy nad wprowadzaniem kolejnych innowacji, a strona www to dopiero początek realizacji celu, jakim jest zwiększenie zadowolenia i wygody klientów.
Jakie wnioski po tych 3 latach płyną odnośnie zachowań polskich konsumentów, czym się kierują przy decyzjach zakupowych, czy są “lojalni”, jak staracie się ich dodatkowo zachęcić do powrotu do Waszych sklepów?
Jesteśmy obecni w Polsce od trzech lat i każde otwarcie nowego sklepu Primark jest bardzo wyczekiwanym przez naszych klientów momentem. Doceniają oni szeroki asortyment, wartościową ofertę oraz starania, które podejmujemy, aby odpowiadać na ich zmieniające się potrzeby. Klienci poszukują wygodnych ubrań, takich jak T-shirty, dżinsy czy piżamy, wpisujących się w aktualne trendy. Mogą je znaleźć w każdym sklepie Primark w atrakcyjnej cenie. Zdajemy sobie również sprawę, że oczekują oni bardziej zrównoważonej mody. Właśnie dlatego już 50% ubrań Primark, dostępnych pod marką Primark Cares, jest wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskiwanych z bardziej zrównoważonych źródeł. Ponadto w ramach strategii Primark Cares, zobowiązaliśmy się podwoić tę liczbę do 2030 roku.
Do tej pory marka Primark była utożsamiana wyłącznie ze sklepami stacjonarnymi, które pozostają kluczowym punktem kontaktu z klientami. Naszym celem jest jednak ciągłe wzmacnianie ich doświadczeń zakupowych, dlatego jestem przekonany, że nowa strona internetowa dostępna dla polskich klientów spełni ich oczekiwania i ułatwi znalezienie wymarzonych produktów w sklepach Primark.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski