Portugalski koncern Jeronimo Martins w drugim kwartale 2023 roku zanotował wzrost przychodów o 21 proc. do wysokości ok. 7,7 mld euro. Sklepy Biedronka w podanym okresie wygenerowały sprzedaż na poziomie 5,5 mld euro (+23,1 proc.), natomiast drogerie Hebe 115 mln euro (+26,7 proc.).
EBITDA grupy w drugim kwartale 2023 roku wyniosła 559 mln euro, co oznacza wzrost o 16,5 proc. rok do roku, a zysk netto jednostki dominującej przekroczył 217 mln euro.
W całym I półroczu 2023 roku EBITDA grupy Jeronimo Martins wzrosła o 18,1 proc. rdr do 1.005 mln euro przy przychodach na poziomie 14,513 mld euro, które wzrosły o 22,1 proc. Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 356 mln euro, czyli zwiększył się o 36,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.
Marża EBITDA w pierwszej połowie 2023 roku spadła do 6,9 proc. z 7,2 proc. rok wcześniej. “Choć czasy są wymagające, to wierzymy w zdolność i motywację naszych spółek do dalszego wzrostu sprzedaży i liczby sklepów przy jednoczesnej poprawie wydajności w celu ochrony rentowności. Ze względu na inflację kosztów, koncentracja na zwiększaniu wolumenów sprzedaży i EBITDA będzie nadal wywierać presję na procentowej marży EBITDA” – napisano w raporcie grupy Jeronimo Martnes.
Biedronka na ścieżce rozwoju
Należąca do koncernu Jeronimo Martins sieć Biedronka w I półroczu br. zanotowała wzrost przychodów w krajowej walucie o 24 proc. rok do roku. Sprzeda wyrażona w euro wyniosła 10,3 mld euro, czyli zwierzyła się o 24,5 proc. Biorąc pod uwagę drugi kwartał br. Biedronka odnotowała sprzedaż w walucie lokalnej o 20,4 proc., do 5,5 mld euro (+ 23,1 proc.). Natomiast sprzedaż porównywalna (like-for-like) wzrosła o 20,5 proc. w pierwszej połowie roku i wzrosła o 17 proc. w drugim kwartale.
EBITDA Biedronki wyniosła w pierwszym półroczu 872 mln euro wobec 721 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 8,5 proc. z 8,7 proc. rok wcześniej.
“W Polsce, na rynku z malejącymi wolumenami, Biedronka zintensyfikowała dynamikę sprzedaży i osiągnęła świetne wyniki, dodając 2 miliardy euro do swojej sprzedaży w okresie sześciu miesięcy i po raz kolejny zdobywając udziały w rynku” – podano w raporcie.
Nakłady inwestycyjne Grupy Jeronimo Martins wyniósł w pierwszej połowie 2023 roku 459 mln euro wobec 318 mln euro rok wcześniej, z czego wydatki w Biedronce sięgnęły 196 mln euro. Firma podtrzymała, że w tym roku wydatki na inwestycje mogą być zbliżone jak w ubiegłym roku i mogą wynieść ok. 1 mld euro (z czego ok. 45 proc. w Polsce).
W pierwszym półroczu Biedronka otworzyła 50 sklepów (37 netto) i zmodernizowała 164 placówki. Na koniec czerwca sieć liczyła 3.432 sklepów. Biedronka planuje dodać w tym roku 130-150 lokalizacji do swojej sieci sklepów i przeprowadzić modernizację ok. 350 sklepów.
Hebe ma już 323 drogerie w Polsce
Również sieć Hebe zanotowała wzrost sprzedaży. W pierwszym półroczu 2023 r. zwiększyła sprzedaż w walucie lokalnej o 27,5 proc., przy LFL większym o 17,8 proc. W tym czasie sprzedaż w euro osiągnęła poziom 208 mln, co oznacza wzrost o 27,9 proc. rok do roku.
W drugim kwartale br. sprzedaż Hebe wzrosła w walucie lokalnej o 24 proc. (+26,7 proc. w euro) do poziomu 115 mln euro, przy LFL na poziomie 14,2 proc.
EBITDA wzrosła o 37,5 proc. (+37 proc. w walucie lokalnej), a odpowiednia marża sięgnęła 6,8 proc. (6,3 proc. w I półroczu 22).
Jako podano w raporcie, drogerie Hebe zwiększył liczbę placówek o 12 nowych lokalizacji (8 nowych sklepów netto). Obecnie w ramach sieci działają 323 drogerie stacjonarne Hebe w Polsce.