W tym roku otworzyliśmy oddział we Wroclavii oraz warszawskim Klifie, jesienią mamy zaplanowane otwarcie w Silesia City Center w Katowicach. Negocjujemy jeszcze kilka lokalizacji, które będziemy realizować jeszcze w tym lub już w 2024 roku. Co do zasady zależy nam na współpracy z największymi galeriami i wierzymy, że jest to współpraca korzystna dla obydwu stron – mówi w rozmowie z redakcją Omnichannelnews.pl Aleksander Pawlak, prezes firmy Tavex.
Tavex jest międzynarodową firmą, która zajmuje się sprzedażą metali szlachetnych. Rozumiem, że wasz rozwój jest ściśle powiązany z rosnącym zainteresowaniem Polaków rynkiem inwestycji w metale szlachetne?
Aleksander Pawlak: Ostatnie lata to okres znaczącego wzrostu zainteresowaniem inwestycjami w metale szlachetne. Sprzyjały temu zarówno ujemne realne stopy procentowe, jak i niepokój związany najpierw z pandemią, a następnie rosyjską agresją. W naszej ocenie zbudowało to bardzo dużą wiedzę wśród polskich inwestorów o tym, jaką rolę złoto powinno pełnić, w portfelu, jak i o tym, że nawet w spokojnych czasach część nadwyżek finansowych powinno się w metalach lokować. Większą świadomość potwierdzają również prowadzone przez nas cykliczne badania. Wynika z nich, że coraz więcej Polaków inwestuje w złoto lub uważa, że warto to zrobić. Zjawisko to jest najbardziej widoczne w grupie najmłodszych Polaków. Przykładowo, aż 36 proc. osób wieku 18-24 lata uważa, że warto inwestować w ten kruszec, a w grupie wiekowej 25-34 lata sądzi tak aż 41 proc. badanych.
W ciągu ostatniego roku spółka Tavex przyspieszyła ekspansję sieci punktów stacjonarnych. Nowe lokale były otwierane przede wszystkim w obiektach handlowych m.in. w Łodzi, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Czy takie lokalizacje są dla was kluczowe?
W ciągu ostatnich 12 miesięcy zrealizowaliśmy aż 5 otwarć: w Lublinie, Poznaniu (Stary Browar), Łodzi (Manufaktura), Wrocławiu (Wroclavia) oraz w Warszawie (Klif). Widać tutaj, że faktycznie nasz model lepiej sprawdza się w dużych galeriach handlowych, choć mamy również kilka lokalizacji w centrach miast. Nasi klienci bardzo doceniają możliwość wizyty w lokalu, który jest łatwo dostępny i otwarty w komfortowych dla nich godzinach. Ważne jest również to, że będąc w galeriach handlowych, jesteśmy w stanie dotrzeć do klientów, którzy do tej pory postrzegali złoto, jako coś skomplikowanego lub trudno dostępnego.
W czerwcu br. ruszył najnowszy lokal Tavex w Warszawie, który został przygotowany wspólnie z architektami z Schwitzke Górski. Proszę opowiedzieć jakie nowinki aranżacyjne zastosowano w tym punkcie?
Nasz dziesiąty oddział w Polsce to zarazem pierwszy punkt w odświeżonym wspólnie z architektami Schwitzke Górski koncepcie. Znajdziemy w nim wiele innowacji, które podkreślają charakter marki, jak i budują znakomity customer experience, z którego chcemy być znani. Cały koncept został zbudowany wokół kształtu sztaby złota – widzimy go zarówno na suficie, jak i portalu wejściowym. Z ważnych udoskonaleń mamy również znacząco ulepszoną ekspozycję naszych produktów w postaci gablot, komfortową strefę oczekiwania, czy ze stricte technicznych ciekawostek – drzwi do pomieszczenia zamkniętego do większych transakcji są pokryte folią, która na czas zamknięcia pomieszczenia robi się mleczna, zapewniając tak oczekiwaną przez naszych klientów prywatność.
Jakich obecnie poszukujecie lokalizacji dla waszych punktów, zarówno pod względem metrażu, jak i miejsca w centrum handlowym?
Co do zasady jesteśmy zainteresowani powierzchniami między 40-60 metrów na poziomie 0. Nie musi to być koniecznie lokalizacja w sąsiedztwie operatora spożywczego, natomiast, lokalizacja na parterze podkreśla to, o czym mówiłem wcześniej i jak chcemy, aby inwestowanie w złoto było rozumiane, czyli wartości takie jak: bliskość i dostępność dla każdego. Podkreślę tutaj szerokość oferowanych przez nas usług: to przede wszystkim skup i sprzedaż metali szlachetnych (złoto, srebro, platyna), ale również gotówkowa wymiana walut (ponad 60 walut z całego świata dostępnych od ręki dla podróżnych), przekazy pieniężne MoneyGram czy skup tzw. złomu złota, czyli z reguły używanej biżuterii.
Wasze plany skupiają się na lokalizowaniu punktów w centrach handlowych. Podejrzewam, że proces negocjacji umów najmu nie jest prosty? Jak przebiegają zatem Wasze rozmowy z wynajmującymi?
Na pewno widzimy znaczącą poprawę w relacjach z galeriami w stosunku do 2019 roku, kiedy chcieliśmy rozpocząć naszą ekspansję. Wtedy jako marka – jeszcze stosunkowo mało znana – nie byliśmy w oczach galerii atrakcyjnym najemcą i z reguły nie mieliśmy nawet możliwości rozpoczęcia rozmów. Aktualnie to postrzeganie znacząco się poprawiło i galerie doceniają fakt, że jesteśmy stabilnym najemcą przyciągającym klientów z dość dużego obszaru. Ponadto jesteśmy bardzo atrakcyjną marką w kontekście usług kantorowych, które również oferujemy – nasza obecność często również udowadnia, że w topowych lokalizacjach bezproblemowo może funkcjonować 2-3 operatorów jednocześnie. Co do samej wysokości czynszów – odpowiedź oczywiście brzmi „to zależy” 😊 Poważnie mówiąc – z racji charakterystyki branży i relatywnie niedużych powierzchni, nasze stawki w przeliczeniu na metr kwadratowy plasują się na wysokich poziomach, natomiast tak długo jak galeria cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem odwiedzających jest to zrozumiała i uczciwa oferta.
Tavex to nie tylko sprzedaż stacjonarna, ale również możliwość zakupu produktów poprzez sklep internetowy. Czy Pana zdaniem te dwa kanały sprzedaży dobrze, ze sobą korelują? Idziecie w duchu strategii omnichannel?
Omnichannel jest absolutną podstawą naszej polityki. Ceny i ewentualne promocje funkcjonują na identycznych zasadach we wszystkich oddziałach, jak i sklepie internetowym. Ponadto oferujemy między innymi możliwość opłacenia gotówką zamówienia składanego z odbiorem osobistym. Sieć oddziałów zauważalnie wspiera działania online, jak i online wspiera oddziały. Często zdarza się tak, że klienci naprzemiennie realizują transakcje, tak jak akurat w tym momencie jest to dla nich bardziej komfortowe. Wiemy również, że ta przejrzystość i brak zróżnicowania oferty w zależności od kanału jest bardzo dobrze postrzegane przez naszych klientów.
Jak wyglądają planu rozwoju sieci Tavex w 2023 roku? Kiedy i gdzie mogą powstać kolejne punkty?
Trwają jeszcze rozmowy na temat kolejnych lokalizacji. W tym roku otworzyliśmy oddział we Wroclavii oraz warszawskim Klifie, jesienią mamy zaplanowane otwarcie w Silesia City Center w Katowicach. Negocjujemy jeszcze kilka lokalizacji, które będziemy realizować jeszcze w tym lub już w 2024 roku. Co do zasady zależy nam na współpracy z największymi galeriami i wierzymy, że jest to współpraca korzystna dla obydwu stron.
Rozmawiał Wojciech Wojnowski