Grupa VRG S.A., właściciel m.in. marek Vistula, Bytom, czy W.Kruk, opublikowała dokument, w którym przedstawiono strategię rozwoju na lata 2023 – 2025. Strategia zakłada wzrost wartości Grupy VRG poprzez rozwój skali biznesu, wzrost marży operacyjnej w segmencie odzieżowym i jubilerskim, a także wzrost zysku netto. Jednocześnie lata 2023-25 będą początkiem drogi do budowy rozpoznawalności marek Grupy VRG w regionie CEE, która będzie prowadzona z uwzględnieniem strony kosztowej.
Przyjęta przez Zarząd VRG Strategia zawiera następujące istotne założenia pogrupowane w pięciu kluczowych obszarach:
1) Nowoczesne marki
Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w każdym roku realizacji Strategii dzięki rozwojowi każdej z marek, m.in. przez poszerzenie docelowej grupy klientów i mocniejsze wejście w modę dla kobiet. W rezultacie na koniec 2025 roku przychody Grupy Kapitałowej powinny zbliżyć się do 1,9 mld zł.
2) Omnichannel
Modernizacja i rozwój powierzchni sklepów własnych obu segmentów oraz własnych e-sklepów i sprzedaży na marketplace’ach. Na koniec 2025 roku sieć stacjonarna Grupy Kapitałowej powinna dysponować powierzchnią zbliżoną do 62,7 tys. m2. Dodatkowo, Grupa Kapitałowa powinna posiadać 6 własnych e-sklepów, a marki Grupy będą obecne w szerszej skali na platformach typu marketplace, co powinno przełożyć się na minimum 14% udział on-line w przychodach Grupy w 2025 roku.
3) Potencjał do wzrostu rentowności
Celem jest poprawa marży brutto w każdym z segmentów m.in. dzięki optymalizacji polityki cenowej i promocyjnej, zmianom w kolekcjach i konsolidacji źródeł dostaw, tak aby na koniec 2025 roku marża brutto na sprzedaży Grupy wyniosła między 56-57%. Zarząd zakłada wzrost kosztów SG&A/m2 wolniejszy od wzrostu sprzedaży i zysku brutto na sprzedaży, co powinno przełożyć się na minimum 12% marżę operacyjną w 2025 roku.
4) Efektywna alokacja kapitału
Rozwój powierzchni Grupy oparty będzie o salony w nowych konceptach oraz modernizację istniejących salonów, co wymagać będzie ok. 43 mln zł średniorocznych wydatków inwestycyjnych w latach 2023-25. Jednocześnie celem Zarządu jest skrócenie cyklu obrotu gotówki do ok. 250-260 dni w 2025 roku, głównie dzięki niższemu o ok. 30 dni cyklowi obrotu zapasów. W rezultacie, Grupa Kapitałowa nie powinna wykazywać zadłużenia netto przy kontynuacji dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami zgodnie z posiadaną polityką dywidendową.
5) Zrównoważony rozwój
Strategia bierze pod uwagę ryzyka i możliwości klimatyczne oraz kwestie społeczne i ładu korporacyjnego. W ramach zmian w obrębie produktów przynajmniej 25% kolekcji ma pochodzić z tkanin bardziej odpowiedzialnych, potwierdzonych certyfikatami. W odniesieniu do kwestii związanych z różnorodnością, celem jest minimum 33% niedoreprezentowanej płci łącznie w zarządzie i radzie nadzorczej. W ramach kwestii środowiskowych, celem jest kontynuacja działań na rzecz minimalizacji wpływu Grupy na środowisko i m.in. wymiana samochodów służbowych na wersje hybrydowe czy szersze wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.
Priorytetem jest rentowny wzrost organiczny Grupy Kapitałowej w Polsce, w której Zarząd widzi możliwości dalszego rozwoju. Jednocześnie lata 2023-25 będą początkiem drogi do budowy rozpoznawalności marek Grupy Kapitałowej w regionie CEE, która będzie prowadzona z uwzględnieniem strony kosztowej.