Pepco Group, właściciel marek Pepeco, Dealz i Poundland, publikuje śródroczne wyniki finansowe za półroczny okres zakończony 31 marca 2023 r. W tym okresie przychody grupy wzrosły o 22,8 proc. do poziomu 2,8 mld euro, a bazowa EBITDA o 11 proc. do 377 mln euro. Łączna liczba sklepów na koniec półrocza wyniosła 4 127, co oznacza wzrost o 12 proc. w ujęciu rok do roku, co wynikało głównie ze wzrostu liczby placówek sieci Pepco w Europie Zachodniej. Grupa podtrzymuje plan otwarcia co najmniej 550 nowych sklepów netto w bieżącym roku obrotowym.
W pierwszej połowie roku we wszystkich formatach sklepów utrzymywała się silna dynamika handlu.Sprzedaż w warunkach porównywalnych (LFL) wzrosła łącznie o 11,1 proc., w Pepco o 15,8 proc., a w Poundland Group o 4,9 proc.
Trevor Masters, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group
„Grupa poczyniła znaczne postępy w realizacji przyjętych celów strategicznych w tym półroczu, odnotowując jednocześnie zarówno wzrost przychodów jak i bazowego wyniku EBITDA. W omawianym okresie otworzyliśmy 166 nowych sklepów netto i jesteśmy przekonani, że osiągniemy zakładany cel, jakim jest otwarcie co najmniej 550 nowych sklepów netto w bieżącym roku obrotowym, w ramach naszego ukierunkowanego i rentownego programu otwierania sklepów.”
„Nasza strategia wzrostu w Europie Zachodniej jest realizowana zgodnie z planem, odzwierciedlając dużą atrakcyjność marki Pepco dla klientów na całym kontynencie. Włochy, gdzie niedawno otworzyliśmy nasz setny sklep, oraz Hiszpania – która korzysta z naszej połączonej oferty odzieży, produktów ogólnego użytku i produktów szybkozbywalnych – nadal są naszymi największymi i najszybciej rozwijającymi się rynkami w Europie Zachodniej. W maju mieliśmy przyjemność wprowadzić markę Pepco na rynek portugalski.”
„Jak podkreślaliśmy wcześniej, inflacja w Europie Środkowej utrzymuje się na podwyższonym poziomie, w związku z czym w III kwartale działalność w sklepach Pepco pozostawała wyzwaniem. Pomimo tego nadal spełnialiśmy oczekiwania klientów dysponujących ograniczonym budżetem, utrzymując pozycję lidera cenowego i zwiększając nasz udział w rynku, skupiając się jednocześnie na kosztach prowadzenia działalności w obecnym otoczeniu inflacyjnym.”
„Utrzymujemy dobrą pozycję i w drugim półroczu marże brutto będą rosły, dzięki pozytywnemu wpływowi niektórych kosztów po stronie kosztów podstawowych, w tym towarów i frachtu. Skupiamy się na realizacji naszej strategii i pozostajemy na dobrej drodze do osiągnięcia całorocznego wzrostu EBITDA zgodnie z wcześniejszymi prognozami. Chciałbym wyrazić uznanie dla naszych współpracowników i dostawców pracujących na rzecz całej Grupy i podziękować im za ich ciężką pracę oraz zaangażowanie w obsługę naszych klientów.”
Otwarcia sklepów
W pierwszym półroczu Grupa otworzyła 166 nowych sklepów netto. Liczba otwarć była niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (I półrocze roku obrotowego 2022: 235 nowych sklepów netto), co odzwierciedla zakładane zróżnicowane tempo w poszczególnych etapach, przy czym w drugiej połowie 2023 r. zakłada się przyspieszenie dynamiki otwierania sklepów. Grupa jest przekonana, że w bieżącym roku obrotowym otworzy co najmniej 550 nowych sklepów netto.
Pepco: Otwarcie 221 nowych sklepów w pierwszym półroczu, w tym konwersja 31 sklepów Dealz w Hiszpanii, przy jednoczesnym zamknięciu 87 sklepów, co daje wzrost netto o 134 sklepy. Wyniki całej sieci pozostają dobre, szczególnie w naszych większych sklepach Pepco w Hiszpanii, które oferują produkty szybkozbywalne (FMCG). Był to pierwszy okres, w którym liczba otwarć nowych sklepów netto w Europie Zachodniej przewyższyła liczbę otwarć w Europie Środkowej. Nowym krajem, w którym Grupa uruchomiła sklepy w pierwszym półroczu była Grecja, gdzie na koniec tego okresu działało 10 sklepów Pepco.
Grupa Poundland: Poundland otworzył w pierwszej połowie roku 24 sklepy, jednocześnie zamykając 28 nierentownych placówek w ramach długoterminowego planu rozwoju sieci. Dealz Polska otworzył w tym okresie 36 nowych sklepów i nie zamknął żadnego, osiągając okrągłą liczbę 200 sklepów.
Modernizacja i odświeżanie sklepów
W omawianym okresie grupa rozpoczęła program Pepco „New Look”, w ramach którego w ciągu najbliższych dwóch i pół roku zamierza zmienić wystrój wszystkich 2 500 sklepów Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej. Program uruchomiono w styczniu 2023 r. i w pierwszym półroczu zakończono 191 konwersji w Polsce, na Słowacji oraz w Czechach. Podobnie jak w przypadku programu otwierania sklepów, grupa spodziewa się, że dynamika konwersji przyspieszy w pozostałej części roku. Wstępne wyniki z przekształconych sklepów są zachęcające i zgodne z próbami, które przeprowadzono we Wrocławiu i Warszawie w ubiegłym roku. Do tej pory wzrost przychodów w warunkach porównywalnych (LFL) w sklepach poddanych konwersji jest o około 10 punktów procentowych wyższy niż w grupie kontrolnej, przy jednoczesnym wzroście zarówno liczby transakcji, jak i średniej wielkości koszyka.
Pepco „Plus” (Europa Zachodnia)
Format sklepów Pepco „Plus”, który oferuje trzy kategorie produktów (produkty szybkozbywalne oprócz odzieży i produktów ogólnego użytku), nadal zapewnia najlepsze wyniki spośród wszystkich formatów sklepów w Grupie. Grupa posiada obecnie 40 sklepów Pepco „Plus”, zlokalizowanych głównie w Hiszpanii. Wynik ten jest następstwem przekształcenia wszystkich sklepów Dealz w Hiszpanii na format Pepco. Przychody sklepów Pepco „Plus” w pierwszym półroczu (LFL) wzrosły o ponad 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Prowadzimy również pilotaż przekształcenia 6 sklepów Dealz na Pepco „Plus” w Republice Irlandii, który spotyka się z pozytywnym odbiorem klientów. W dalszej części roku przedstawimy aktualizację naszych planów dla Irlandii.
Przegląd strategiczny Dealz
Marka Dealz w Polsce wzoruje się na brytyjskim Poundland, oferując swoim klientom szeroką gamę znanych międzynarodowych marek FMCG i produktów ogólnego użytku w niskich cenach. Po przeprowadzeniu strategicznego przeglądu działalności Dealz Grupa doszła do wniosku, że istnieje kilka kluczowych punktów dotyczących przyszłości marki:
- Zachowamy markę Dealz w Polsce i nie będziemy przekształcać tych sklepów w Pepco, gdyż marki te wzajemnie się uzupełniają. Istnieje wyraźna szansa na rozwój marki Dealz, oferującej połączenie produktów szybkozbywalnych i produktów ogólnego użytku, oprócz Pepco.
- Sieć detaliczna Pepco w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej składa się głównie z mniejszych sklepów, w których możliwości włączenia oferty FMCG obok odzieży i produktów powszechnego użytku są ograniczone. Rozwijanie marki Dealz w Europie Środkowej stanowi ważną i atrakcyjną dodatkową szansę na wzrost dla Grupy wraz z Pepco.
- Wykorzystamy skalę naszej Grupy i zoptymalizujemy działalność Dealz wraz z Pepco, dostosowując wspólną infrastrukturę w celu zapewnienia większej efektywności i obniżenia kosztów prowadzenia działalności. Działanie jako skonsolidowana organizacja oznacza, że możliwości opanowane w każdym obszarze działalności (produkty ogólnego użytku w Pepco i produkty szybkozbywalne w Dealz) można łatwo wdrożyć w całym portfolio sklepów.
- Odświeżamy markę Dealz poprzez nowy wygląd i styl, w tym nowe logo Dealz i nowoczesne wyposażenie sklepów.
- Poprawiamy doświadczenia zakupowe naszych klientów, upraszczając układ sklepu oraz rozszerzając i ulepszając asortyment towarów, w tym o ofertę produktów ogólnego użytku pochodzących z Pepco, począwszy od jesieni 2023 r.
- Zoptymalizujemy łańcuch dostaw w taki sposób, aby Dealz pełnił rolę hurtowni kategorii FMCG dla wszystkich sklepów Pepco, zgodnie z potrzebami.
Wszystkie prace podjęte w celu rozwoju i wzrostu Dealz w Europie Środkowo-Wschodniej obejmują wszystkie cztery strategiczne obszary – Więcej, Lepiej, Taniej i Prościej.
Dealz niedawno osiągnął w Polsce ważny kamień milowy, otwierając swój dwusetny sklep w marcu 2023 roku. Grupa oczekuje, że do końca grudnia 2023 r. Dealz otworzy łącznie 300 sklepów. Wszystkie nowe sklepy przyjmą nową identyfikację marki, natomiast starsze sklepy będą z czasem dostosowywane do nowego wizerunku marki.
W omawianym okresie kluczowe centralnie zarządzane funkcje i centrala Dealz zostały zintegrowane z centralą Pepco. Pomoże to w wymianie wiedzy, najlepszych praktyk i efektywności operacyjnej w całej Grupie.