W marcu 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 16 proc. wyższe niż w marcu 2022 r.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 16,8 proc.. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 13,9 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 14,7 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 19 proc..
Wzrost obrotów najemców w wybranych kategoriach wyniósł: usługi 81,9 proc., rozrywka 30,4 proc. oraz gastronomia 23,5 proc.
– W marcu obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły o 16 proc., w porównaniu do marca 2022 r. Co istotne, marzec ubiegłego roku był pierwszym miesiącem, gdy obroty przekroczyły te sprzed pandemii, czyli z 2019 r. Jak podaje GUS, dla całości handlu w marcu sprzedaż detaliczna w cenach bieżących była o 4,8 proc. wyższa od tej z marca 2022 r. Centra handlowe, pomimo spowolnienia w handlu, pozostają więc atrakcyjnym kanałem sprzedaży detalicznej w Polsce – komentuje marcowe wyniki Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Z kolei odwiedzalność w marcu 2023 r. była o 4,8 proc. wyższa od tej z marca 2022 r. – dodaje.
Więcej ludzi, wyższe obroty
Wysokie wzrosty wyników sprzedaży w gastronomii, rozrywce i usługach pokazują, uwzględniając wysoką inflację wpływającą na ceny, że branże, na które silnie oddziaływały ograniczenia epidemiczne, odbudowały swój biznes w centrach handlowych. Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii sprzedaży w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na jego pojedynczą wizytę w galerii, w marcu 2023 r. wzrósł o 10,6 proc. w stosunku do marca 2022 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, w marcu 2023 r. była o 4,8 proc. wyższa niż w marcu 2022 r. To znaczący, choć niższy niż w dwóch poprzednich miesiącach, wzrost odwiedzalności.