W 2022 r. przychody ze sprzedaży spółki Wojas ogółem osiągnęły wartość 331 452 tys. zł i wzrosły o 13,4 proc. r/r. Wynik na działalności operacyjnej wyniósł 42 034 tys. zł, a zysk netto 30 269 tys. zł.
– Jesteśmy zadowoleni z tych wyników, w szczególności, iż w głównej mierze powstały one na działalności operacyjnej Spółki. Działalność tą udało się z sukcesem odbudować po trudnym dla nas pandemicznie roku 2020 – komentuje Wiesław Wojas, Prezes Zarządu spółki.
Mniejszy udział sprzedaży e-commerce
Zgodnie ze sprawozdaniem przygotowanym przez zarząd Wojas, sprzedaż detaliczna za 2022 r. wyniosła 238 495 tys. zł i wzrosła o 25,6 proc. r/r. W całej strukturze sprzedaży Wojas nastąpił wzrost udziału sprzedaży detalicznej do 72 proc. w 2022 r. vs 65 proc. w 2021 r.
Sprzedaż stacjonarna (kanał offline) w 2022 r. wyniosła 183 247 tys. zł i wzrosła o 33,9 proc. r/r. Na wzrost sprzedaży wpłynęła niska baza z 2021 r (epidemia COVID-19 i lockdowny w okresie styczeń-kwiecień 2021 r.), a także wzrost sprzedaży w grupie porównywalnej r/r.
Sprzedaż poprzez własny sklep internetowy Wojas i Bartek (kanał online) w 2022 r. wyniosła 55 248 tys. zł, co oznacza wzrost o 4,1 proc. r/r. Udział kanału online w całej sprzedaży detalicznej za 2022 r. wyniósł 23,2 proc. w porównaniu do 27,9 proc. w 2021 r. Mniejsza dynamika wzrostu sprzedaży online r/r wynika z pełnienia przez ten kanał funkcji komplementarnej do kanału offline. W wyniku silnego wzrostu w kanale offline, mniej promowano i ponoszono tym samym koszty w kanale online.
Plany na 2023 rok
– Na rok 2023 za główne cele stawiamy sobie dalszą integrację pomiędzy spółkami Wojas SA i Bartek SA, rozwój marek własnych w tym WJS oraz Relaks, a także dalszą optymalizację wyników finansowych. W dalszym ciągu chcemy jeszcze mocniej postawić na sprzedaż online i promocję głównej marki Wojas będącą wyznacznikiem obuwia ze świetną jakością, modnym designie i wyjątkowym wygodzie. Tym celom będziemy oddawać się przez najbliższe miesiące – podsumowuje Wiesław Wojas.
Planowane nakłady na środki trwałe, wartości niematerialne oraz inwestycje długoterminowe na 2023 r. wynoszą 3,5 mlnzł. Nakłady na nowe sklepy i modernizację istniejących szacuje się w kwocie 2 000 tys. zł (wystrój wnętrza i meble). Nakłady w planowanej kwocie 500 tys. zł dotyczyć będą modernizacji magazynów Spółki w Nowym Targu.
Na koniec roku 2022 Wojas posiadał samodzielnie i poprzez jednostki zależne 149 własnych sklepów, z tego 141 w kraju, 3 na Słowacji, 2 w Czechach i 3 na Białorusi.