Pandemia się skończyła, ale przed branżą logistyczną kolejne, duże wyzwania. Prognozuje się, że do 2025 roku wartość polskiego rynku e-commerce osiągnie 250 mld zł, a do 2023 roku średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wyniesie 20 proc. Taka dynamika mocno wpłynie na branżę magazynowo-logistyczną – mówił podczas prezentacji II edycji raportu e-commerce Cushman & Wakefield “E-commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim” Damian Kołata, Partner, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE.
Od premiery pierwszej edycji raportu pt.” Jak ugryźć e-commerce na magazynie” minęły już trzy lata. Był to okres ogromnych wzrostów elektronicznego kanału sprzedaży, potęgowany przez pandemię, a także czas przechodzenia dwóch odrębnych światów offline i online w spójny omnichannel, co niewątpliwie wpłynęło na oczekiwania nie tylko względem ostatniej mili, lecz także, a może i przede wszystkim wobec powierzchni magazynowych, ich różnorodnych funkcji, większych wymagań i nowych lokalizacji, które trzy lata wskazywano dopiero jako rynki wschodzące.
– Gdy w maju 2019 roku przygotowywaliśmy pierwszą edycję raportu, wartość polskiego rynku e-commerce przekroczyła barierę 50 mld PLN. Pisaliśmy wtedy o niej, jako o magicznej wartości i prognozowaliśmy, że w ciągu kilku najbliższych lat zostanie osiągnięty poziom 80 mld PLN. Podobnie było z udziałem handlu internetowego w całości rynku detalicznego. Wynosił on wtedy niecałe 5 proc., a całkowita ilość sklepów internetowych sięgała ponad 30 tysięcy. W naszym kraju istniało wtedy niewiele ponad 16 milionów metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne dwa znajdowały się w budowie – wspomina Damian Kołata, Partner, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE.
Okres dynamicznych zmian
– Trzy lata później wiemy już, że pandemia całkowicie zmieniła obraz e-commerce w Polsce i na świecie. Wartość rodzimego rynku e-commerce w pandemicznym roku 2020 przekroczyła już 100 mld zł, a zakupy w sieci robiło aż 77 proc. internautów – to aż 15 p.p. więcej niż jeszcze w 2019 roku. Wzrost rynku e-commerce przekłada się też na zainteresowanie nim przedsiębiorców. Liczba podmiotów sprzedających online, zarówno w 2020, jak i 2021 znacząco wzrosła, a na koniec grudnia 2021 r. liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wyniosła ponad 52,3 tys, podczas gdy na początku stycznia 2021 r. Było to blisko 44,5 tys. – komentuje Damian Kołata.
Kategorię internetowego kanału sprzedaży zaczął też zauważać GUS. Według oficjalnych danych, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wyniósł w 2021 roku o ponad 100 proc. więcej niż w 2019 i osiągnął poziom 9 proc., rosnąc jednak w niektórych miesiącach do 10,8 proc. (kwiecień), a nawet 11,4 proc. (listopad).
Nowe trendy
Rekordy notuje też rynek powierzchni magazynowych. Na rynku mamy obecnie ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne 4,5 miliona pozostaje w budowie.
– Byliśmy przekonani, że rezultaty, które uzyskamy, wskazywać będą na bardzo duży wzrost powierzchni dedykowanej e-commerce (vs. 24,5 proc. wyliczonej w pierwszej edycji raportu), nie wiedzieliśmy jednak, że jest to tak ogromna skala. Ponadto w raporcie zajmiemy się coraz większą rolą ESG, rosnącą popularnością outsourcingu logistycznego, a także głównymi kierunkami rozwoju e-commerce, takimi jak omnichannel, re-commerce, q-commerce i last mile Logistics. Wszystkie te czynniki mają niebagatelny wpływ na to, jak wyglądają magazyny w Polsce, do czego są przeznaczone i gdzie budowane – dodaje Damian Kołata.