Wzrost kosztów życia, obawy geopolityczne i ograniczenia w łańcuchach dostaw nadal nie oszczędzają światowego handlu online. Według najnowszej odsłony Salesforce Shopping Index, globalna sprzedaż online spadła (w ujęciu globalnym) o 2 proc. rok do roku w trzecim kwartale 2022 roku. Wyjątkiem jest region Europy Środkowo-Wschodniej.
Liczba osób dokonujących zakupów przez Internet (-4 proc.) wraz z wartością zamówień (-5 proc.) spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, ponieważ konsumenci na całym świecie pozostają ostrożni w wydawaniu pieniędzy – dane globalne.
Spadki w Starej Europie
Jeszcze większy spadek odnotowano w przypadku całego Starego Kontynentu. Sprzedaż online w Europie w trzecim kwartale 2022 roku spadła o 9 proc. rok do roku, przy czym wartość zamówień zmniejszyła się o 1 proc.. Konsumenci w regionie wydali więcej na modę – w szczególności Obuwie (+18 proc.), a także Torebki i Bagaż (+17 proc.) – podczas gdy znacznie mniej chętnie sięgali po artykułu z kategorii Zabawki i Nauka (-22 proc.) oraz Dom (-19 proc.).
Bardzo widoczny jest tutaj wpływ wojny na Ukrainie, która spowodowała wzrost cen energii i przyczyniła się do notowanych kolejnych rekordów inflacji, a także niepewności gospodarczej i jej negatywnego wpływu na zaufanie konsumentów. W III kwartale ciężkie chwile przeżywała przede wszystkim Wielka Brytania – kraj ten musiał zmagać się z trwającymi skutkami Brexitu, stanem politycznej niepewności oraz wspomnianymi wcześniej problemami, z którymi borykają się detaliści w całej Europie. Sprzedaż online w regionie UKI spadła o 13 proc. rok do roku, wielkość zamówień spadła o 8 proc., zaś ruch na platformach handlu internetowego pozostał bez zmian.
Region CEE na plusie
Wyłączoną z powszechnych spadków zainteresowania e-zakupami enklawą okazała się jednak Europa Środkowo – Wschodnia. Handel elektroniczny w Europie Wschodniej wzrósł w III kwartale o 6 proc., a liczba zamówień wzrosła o 17 proc., pomimo 2 proc. spadku ruchu. Wzrost ten można prawdopodobnie przypisać zauważalnym wzrostom nominalnych stawek płac, które były obserwowane w całym regionie w ciągu ostatnich kilku kwartałów, co przekłada się na większą swobodę wydatków. Oxford Economics spodziewa się, że wzrost płac w regionie pozostanie na wysokim poziomie, przy czym należy oczywiście zaznaczyć również fakt, że gwałtowna inflacja w regionie utrzyma się dłużej.
Co ciekawe, trendowi malejących obrotów w e-handlu opiera się również Hiszpania. W III kwartale b.r. odnotowała skromny wzrost o 2 proc. w ujęciu rocznym, przy czym liczba zamówień wzrosła o 17 proc.. Ogólny ruch w sieci wzrósł o 10 proc., dzięki 11 proc. wzrostowi ruchu na komputerach stacjonarnych i 10 proc. wzrostowi ruchu na urządzeniach mobilnych.
Jak przekonuje analiza Salesforce Shopping Index, w związku z tym, że zbliża się szczyt sezonu zakupowego, można się spodziewać, że nie odnotujemy znaczącego wzrostu sprzedaży online w stosunku do roku ubiegłego, niezależnie od tego, że szczyt sezonu zakupowego rozpoczął się w tym roku wcześniej od przewidywań.