Wzrost GMV jest obecnie napędzany przez inflację. My patrzymy na rynek w ujęciu ilościowym. Uważam, że w ujęciu wolumenowym, wzrost e-commerce w Polsce może oscylować w przedziale 10-15 proc. w całym 2022 roku. Wiele jednak zależy od IV kwartału. Jak bardzo będzie źle w ostatnim kwartale tego roku lub jak bardzo pozytywnie zaskoczy – powiedział prezes InPost Rafał Brzoska w wywiadzie dla PAP Biznes.
Prezes InPost przypomniał, że już w listopadzie 2021 roku InPost zapowiadał, że e-commerce czeka trudny okres i hamowanie. – Wówczas mało kto w to wierzył. Myślę, że dzisiaj zaczynamy być postrzegani trochę jako barometr wyprzedzający. My widzimy, gdzie 16 mln naszych klientów kupuje, jak często kupuje oraz jakie są ich preferencje – mówi. Z jego obserwacji wynika, że cześć klientów przestała kupować w sklepach internetowych, w których dostępne są wyłącznie produkty z kategorii premium. Klienci wybierają bardziej ekonomiczne produktu lub portale oferujące ubrania z odzieżą używaną czy elektroniką.
– Trzeba jednak podkreślić, co pokazaliśmy już w wynikach za pierwsze półrocze 2022, że pomimo tego, iż widzimy pewne spowolnienie, jako InPost rośniemy ponad rynek zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, w których jesteśmy obecni. To pokazuje, że zbudowaliśmy biznes na solidnych podstawach. Wspieramy nasze sklepy internetowe, ceny usług, które zwiększyliśmy w tym roku, to tylko połowa inflacji. Wzięliśmy dużą część tych kosztów na siebie. Patrząc na szalejące koszty energii, dość trudno jest dzisiaj zakładać pozytywne scenariusze na najbliższe kilka kwartałów – powiedział Rafał Brzoska, prezes Inpost w rozmowie z PAP Biznes.
Mocna pozycja na rynku
Zgodnie z raportem firmy Gemius „E-commerce w Polsce w roku 2022” Paczkomat InPost umocnił pozycję lidera usług logistycznych. Jako formę dostawy przesyłek Paczkomat InPost wybiera 81 proc. kupujących co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do roku ubiegłego. Dla 83 proc. konsumentów dostępność tej usługi jest motywacją do dokonania zakupów w konkretnym sklepie. Na drugim miejscu, z zaledwie połową wskazań (43 proc.), uplasowały się dostawy kurierem do domu/pracy. W ubiegłym roku tę formę dostawy wybierał co drugi respondent. W tej kategorii InPost również obejmuje pozycję lidera z 36 proc. wskazań.
InPost to lider w oferowaniu nowoczesnych usług logistycznych i pierwsza firma w Polsce, która stworzyła sieć urządzeń Paczkomat.