Kupujący online stanowią 77 proc. wszystkich badanych internautów, a w związku z pandemią i towarzyszącymi jej ograniczeniami w handlu tradycyjnym, 30 proc. e-konsumentów deklarowało, że kupuje w sieci więcej produktów, a 33 proc. robi zakupy przez internet częściej – wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Na koniec 2021 roku łączna wartość polskiego rynku usług pocztowych wyniosła 12 890,6 mln zł. Oznacza to, że w stosunku do roku poprzedniego, łączna suma przychodów z usług pocztowych operatorów działających na polskim rynku wzrosła o 1 269,3 mln zł, co przekłada się na roczną stopę wzrostu na poziomie 10,9 proc.
W 2021 roku kolejny raz z rzędu dynamika wzrostu wartości rynku pocztowego przewyższała tempo wzrostu polskiej gospodarki. Najważniejszym czynnikiem wzrostu był, podobnie jak w roku 2020, dynamiczny wzrost przychodów z przesyłek kurierskich, spowodowany niezmiennie rosnącymi wolumenami przesyłek zawierających towary nabywane przez konsumentów w transakcjach e-commerce. W 2021 roku miał miejsce dalszy spadek przychodów w dwóch głównych kategoriach produktowych, w tym przesyłek listowych o 3,5 proc. oraz paczek pocztowych o 9,3 proc. Wolumen tych usług także wykazywał spadki, odpowiednio o 7,5 proc. oraz 2,7 proc.
Wolumeny usług pocztowych
W 2021 roku operatorzy pocztowi zrealizowali ogółem 1 935,1 mln sztuk usług, co w porównaniu do 2020 roku oznacza wzrost o 59,7 mln sztuk usług czyli o 3,2 proc. W tym roku spadek wolumenu przesyłek listowych został z nawiązką zamortyzowany wzrostem wolumenu przesyłek kurierskich, co przełożyło się na odwrócenie trwającego od 2019 roku spadku ogólnego wolumenu usług pocztowych.
Od kilku lat obserwowane są tendencje spadkowe wolumenu przesyłek listowych. Było to wyraźnie widoczne także w 2021 roku, na co dodatkowy wpływ miały wciąż ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19, w tym ograniczenia w dostępności placówek pocztowych, ogólne zmniejszenie aktywności społeczno-gospodarczej oraz preferowanie elektronicznych kanałów wymiany informacji. W 2021 roku wolumen przesyłek kurierskich wzrósł rok do roku o 22,1 proc., co oznacza kontynuację bardzo silnego trendu z lat wcześniejszych.
Przesyłki kurierskie
Według raportów analitycznych, rok 2021 to kolejny rok, który branża e-commerce może zaliczyć do udanych. Mimo problemów związanych z terminowością i płynnością działania globalnych łańcuchów dostaw, handel elektroniczny odnotował historyczne wzrosty sprzedaży i liczby klientów.
O ile przed pandemią wartość polskiego rynku szacowano na 70 mld zł, to obecnie oceniany jest już nawet na 100 mld zł. Kupujący online stanowią 77 proc. wszystkich badanych internautów, a w związku z pandemią i towarzyszącymi jej ograniczeniami w handlu tradycyjnym, 30 proc. e-konsumentów deklarowało, że kupuje w sieci więcej produktów, a 33 proc. robi zakupy przez internet częściej. Dla 13 proc. badanych kanał online stał się pierwszym sposobem poszukiwania różnych produktów.
Dobre prognozy
Segment przesyłek kurierskich polskiego rynku usług pocztowych przez ostatnie lata, sukcesywnie zwiększał wolumen dostarczanych przesyłek w ślad za rozwojem handlu e-commerce. Rocznie oznaczało to wzrosty na poziomie kilkudziesięciu milionów sztuk, co przekładało się na wzrosty przychodów o setki mln złotych. Rok 2020 był pod tym względem rekordowy, bo ten segment rynku, zwiększył swoje przychody skokowo aż o 1,6 mld zł (wzrost o 31,3 proc. ) przy wzroście wolumenu dostarczonych przesyłek o niemal 200 mln sztuk w stosunku do 2019 roku (wzrost o 44,2 proc.). Chociaż to fenomenalne tempo okazało się nie do utrzymania w kolejnym roku, to przyrosty osiągnięte w tym segmencie rynku w roku 2021 są również imponujące.
W 2021 roku segment przesyłek kurierskich, zwiększył swoje przychody o niemal 1,4 mld zł w stosunku do 2020 roku osiągając ponad 20 proc. tempo wzrostu, natomiast wolumen dostarczonych przesyłek wzrósł niemal o 141 mln sztuk w stosunku do 2020 roku (wzrost o 22,1 proc. ), sięgając liczby 776 mln sztuk co oznacza, że do rąk polskich adresatów każdego dnia trafiało w 2021 ponad 2 mln przesyłek kurierskich. Przesyłki kurierskie stanowiły w 2021 roku aż 63,6 proc. wartości rynku pocztowego oraz 40,1 proc. całego wolumenu usług pocztowych. Ale to właśnie przyrost ich wolumenu sprawił że ogólny wolumen usług pocztowych wzrósł w 2021 rekompensując z nawiązką niższe wolumeny pozostałych usług.
Powszechnie uważa się, że mimo tych wzrostów potencjał dalszego wzrostu polskiego rynku e-commerce jest ciągle istotny. Analitycy branży twierdzą, że tendencje wzrostowe, choć w skromniejszej dynamice niż w pandemii, utrzymają się także po jej zakończeniu, a polski rynek e-commerce przez najbliższe lata będzie rósł w tempie dwucyfrowym, co przekłada się także na adekwatne perspektywy wzrostu dla segmentu kurierskiego na rynku pocztowym.