Duży wpływ na to, jak Polacy dokonują zakupów, mają aktualne wydarzenia społeczno-ekonomiczne, takie jak m.in. zmiany podatkowe, inflacja, czy wojna w Ukrainie. Tę zależność dostrzega 51 proc. badanych. Dominującym miejscem, w którym konsumenci zarówno zaczynają, jak i finalizują zakupy są nadal platformy handlowe – 34 proc. polskich internautów właśnie tu zaczyna swoją ścieżkę zakupową. Atena Research&Consulting opublikowała wyniki tegorocznej edycji badania ścieżek zakupowych on-line.
Jak wynika z badania, 51 proc. konsumentów korzystających z Internetu dostrzega, że wydarzenia społeczno – ekonomiczne takie jak: zmiany podatkowe, inflacja, wojna w Ukrainie, wpływają na sposób dokonywania zakupów. Konsumenci chętniej robią zakupy przez Internet – 66 proc. oraz kupują w bardziej przemyślany sposób, planując decyzje zakupowe z większą rozwagą – 55 proc. Aż 44 proc. stara się jak najwięcej oszczędzać.
Platformy handlowe, z wynikiem 34 proc., wciąż pozostają najczęściej wybieranym miejscem, od którego Polacy rozpoczynają poszukiwanie produktów. Spośród platform, niezmiennie najpopularniejsze jest Allegro. Wymienia je aż 88 proc. badanych. Respondenci, którzy wskazali Allegro jako miejsce rozpoczęcia poszukiwania produktu, stanowią 30 proc. całej badanej próby. Istotny wzrost na początku ścieżki zakupowej odnotowała wyszukiwarka Google. Skorzystało z niej 18 proc. respondentów.
Ścieżka zakupowa
30 proc. konsumentów robiących zakupy w Internecie swoją ścieżkę rozpoczyna na Allegro. Natomiast 18 proc. rozpoczyna szukanie produktu w Google. Allegro jest platformą, z której badani najchętniej korzystają podczas zakupów. Aż 86 proc. konsumentów twierdzi, że dokonuje zakupów na Allegro. Wśród platform, które uzyskały powyżej 50 proc. wskazań użytkowników znajdują się: lider rankingu – Allegro 86 proc. oraz OLX 53 proc.
Na początku ścieżki zakupowej konsumenci chcą przede wszystkim zorientować się w cenach produktów (69 proc. zaczynających poszukiwania od Allegro i 63 proc. zaczynających w Google). Osoby rozpoczynające swoją ścieżkę na Allegro, istotnie częściej chcą poznać dostępne rodzaje produktów (42 proc. vs. 33 proc.). Natomiast zaczynające w Google, istotnie częściej chcą poznać opinie o tych produktach (45 proc. vs. 31 proc.). Osoby zaczynające na Allegro chcą zakupić produkt, natomiast zaczynające ścieżkę w Google chcą zorientować się czy produkt pasuje do ich preferencji, potrzebują poznać opinię na temat produktu, dane i parametry oraz zorientować się, gdzie mogą znaleźć produkt w najlepszej cenie.
W każdej kategorii produktowej konsumenci zdecydowanie częściej zaczynają poszukiwania od Allegro, niż Google. Największe różnice występują w kategoriach dom i ogród (39 proc. zaczyna poszukiwania produktów z tej kategorii na Allegro, a 18 proc. w Google), środki czystości (34 proc. vs. 14 proc.), motoryzacja (39 proc. vs. 20 proc.), dziecko (35 proc. vs. 17 proc.) oraz żywność (30 proc. vs. 12 proc.). Najmniejsze różnice między Allegro i Google występują przy kategoriach: uroda i zdrowie (27 proc. vs. 21 proc.), sport i turystyka (26 proc. vs. 20 proc.) oraz elektronika (26 proc. vs. 19 proc.).
Już ponad połowa konsumentów (57 proc.) decyduje się na sfinalizowanie zakupu właśnie na Allegro. Jest to wynik istotnie wyższy niż w ubiegłorocznej fali badania. Platforma Allegro w ciągu dwóch lat odnotowała znaczny wzrost, aż o 20 p.p. • Z roku na rok coraz mniej osób dokonuje finalizacji zakupu w sklepie stacjonarnym. Na przełomie 2018-2022 istotny spadek o 19 p.p
Konsumenci w dalszym ciągu nieco częściej rozpoczynają oraz kończą zakupy na laptopie/ komputerze stacjonarnym, niż na telefonie/ tablecie. Warto jednak zauważyć, że w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem, nadal istotnie wzrasta wykorzystywanie mobilnych urządzeń, tj. telefonów/ tabletów podczas zakupów on-line.
Smart shopping
Już prawie połowa kupujących (49 proc.) wybiera odbiór w punkcie (paczkomat, Żabka, One Box, InPost, itp.) jako preferowaną formę dostawy, wyprzedzając tym samym przesyłkę kurierską. Pokazuje to, że kupujący doceniają elastyczną formę dostawy jaką są odbiory w wybranym przez siebie miejscu, o dowolnej porze. Może to być również spowodowane rzadszym przebywaniem w domu w godzinach pracy (koniec pandemii), a przez to utrudnionym odbiorem przesyłki kurierskiej.
Zmienia się również podejście konsumentów do płatności. Coraz częściej wykorzystują nowoczesne formy płatności cyfrowych. Zdecydowanie najczęściej wybierany jest BLIK (32 proc.). Zepchnął w rankingu pozostałe formy: szybką płatność (istotny spadek o 8 p.p. vs. 2021) oraz płatność kartą płatniczą (istotny spadek o 3 p.p. vs. 2021). Największy spadek w stosunku do ubiegłej edycji odnotował przelew tradycyjny (istotny spadek o 10 p.p. vs. 2021).