W 2023 roku platforma modowa Zalando zanotowała obroty na poziomie 10,34 mld euro. To o 1,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadła również łączna wartość wszystkich sprzedanych towarów (GMV), która wyniosła w 2023 roku 14,63 mld euro. To o 1,1 proc. mniej niż w 2022 roku. Wzrósł za to wynik EBIT – do 350 mln euro, wobec 185 mln rok wcześniej.
Na koniec 2023 roku udział firm partnerskich w GMV Zalando wynosił 39,2 proc. i wzrósł w ciągu roku o 2,8 punktów proc., natomiast udział artykułów wysyłanych przez Zalando Fulfillment Solutions wzrósł o 4 punkty proc. do 62 proc. w czwartym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim.
Strategia oparta o 2 filary
Zalando zamierza rozwijać swoją strategię, aby stać się wiodącym paneuropejski ekosystemem e-commerce w obszarze mody i stylu życia. Rozwój ma się opierać na dwóch filarach: B2C oraz B2B. Model ekosystemu jest strategiczną ewolucją z dotychczasowego modelu platformy. Umożliwi on Zalando pokrycie większej części rynku e-commerce w zakresie mody i stylu życia, a także pogłębianie relacji z klientami oraz partnerami.
W zakresie B2C, Zalando wyróżni jakość, rozwój propozycji związanych ze stylem życia oraz uczynienie odkrywania mody bardziej inspirującym i rozrywkowym. W B2B Zalando otwiera swoje zaplecze związane z infrastrukturą logistyczną, oprogramowaniem i usługami, by stać się kluczowym partnerem dla marek i sprzedawców detalicznych, wspierając ich na platformie Zalando, a także poza nią.
Polska wśród najważniejszych rynków
Efekty mają być widoczne już w 2024 roku. Zalando planuje powrót do wzrostu, dalsze zwiększanie rentowności i inwestowanie w przyszły rozwój. Firma spodziewa się, że wartość GMV i przychody wzrosną w 2024 r. od 0 do 5 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Szacuje się, że skorygowany EBIT wyniesie od 380 mln euro do 450 mln euro w 2024 r. Do 2028 roku GMV platformy Zalando ma rosnąć o 5-10 proc. rocznie, natomiast marża EBIT za cztery lata ma wynieść 6-8 proc.
– Polska to jeden z najważniejszych rynków dla Zalando, a obecność polskich marek w naszej ofercie jest kluczowym elementem naszej strategii zarówno w obszarze B2C, jak i B2B. Stąd, w 2023 roku zainaugurowaliśmy naszą pierwszą kampanię marketingową, a także specjalną przestrzeń na Zalando.pl, wyróżniającą wyłącznie krajowe brandy. Cieszy nas, że możemy wspierać polska branżę modową w rozwoju nie tylko w kraju, ale również na arenie międzynarodowej oraz że polska marka znalazła się wśród pierwszych zadowolonych partnerów korzystających z ZEOS. Wierzymy, że strategiczna ewolucja Zalando do modelu ekosystemu dla branży mody i stylu życia przyniesie jeszcze więcej obopólnych korzyści dla polskiej mody, klientów i Zalando – mówi Daniel Rogiński, GM CEE.