Portugalski koncern Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów Biedronka i Hebe, miał w pierwszym kwartale 2024 roku przychody na poziomie 8,07 mld euro, co oznacza wzrost o 18,6 proc. rok do roku. EBITDA spółki wyniosła 508 mln euro, co oznacza wzrost o 13,9 proc. rdr.
CAPEX Jeronimo Martins w pierwszym kwartale wyniósł 176 mln euro, wobec 206 mln euro przed rokiem.
Zdaniem przedstawicieli Jeronimo Martins, polski rynek detaliczny jest obecnie najbardziej konkurencyjny w historii, głównie z powodu dużej wrażliwości konsumentów na ceny i wprowadzane promocje.
“Połączenie bardzo niskiej inflacji żywności, ostrego wzrostu kosztów pracy i konsumentów, których wydatki nie odzwierciedlają ich rosnącego poziomu dochodów, zwiększyło konkurencyjność na detalicznym rynku żywności” – powiedziała podczas piątkowej telekonferencji Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.
“Konkurencyjność na polskim rynku jest najmocniejsza w historii, wszyscy główni gracze walczą o utrzymanie sprzedaży i udziałów. Nie lubię mówić o wojnie cenowej, wolę mówić o dużej presji konkurencyjnej na polskim rynku, to określenie bardziej odpowiada rzeczywistości” – dodała.
Biedronka na fali
Sprzedaż Biedronki w walucie lokalnej w pierwszym kwartale 2024 roku wzrosła o 9,3 proc., a sprzedaż porównywalna LFL zwiększyła się o 4,6 proc. W euro sprzedaż w Polsce wyniosła 5,8 mld euro, o 18,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
EBITDA Biedronki wzrosła w pierwszym kwartale o 13,6 proc. (wzrost w walucie lokalnej o 4,5 proc.). Marża EBITDA wyniosła 7,7 proc. wobec 8,1 proc. przed rokiem.
W pierwszym kwartale 2024 roku Biedronka otworzyła 28 nowych sklepów (wzrost netto o 27 punktów) oraz przebudowała 62 lokalizacje. Na koniec marca miała 3.596 sklepów.
Hebe też rośnie
Sieć drogerii Hebe zanotowała wzrost sprzedaży w walucie lokalnej o 28 proc., a sprzedaż LFL wzrosła o 18,2 proc. W euro sprzedaż wyniosła 130 mln euro, co oznacza wzrost rok do roku o 39,2 proc.
W ocenie przedstawicieli Jeronimo Martins, Hebe korzysta również z rosnącej roli sprzedaży online, która stanowiła około 20 proc. całości sprzedaży Hebe w pierwszym kwartale.
EBITDA Hebe w pierwszym kwartale wzrosła o 47,8 proc. (+36 proc. w walucie lokalnej), a marża EBITDA zwiększyła się do 5,4 proc. wobec 5,1 proc. rok wcześniej.
Hebe otworzyło w Polsce w pierwszym kwartale siedem nowych sklepów, mając na koniec marca 350 punktów w Polsce i dwa w Czechach.