Grupa Inditex zanotowała w 2023 roku wzrost sprzedaży o 10,4 procent. Osiągnęła ona wartość 35,9 miliarda euro. Biorąc pod uwagę stały kurs walut, obroty wzrosły o ponad 14 proc.
Zysk brutto wzrósł w tym okresie o 11,9 proc. do 20,8 miliarda euro. EBITDA wzrosła o 13,9 proc. do 9,9 miliarda, a EBIT o 23,4 proc. do 6,8 miliarda euro.
Wzrosty w obu kanałach
Wzrosty zanotowano zarówno w kanale tradycyjnym jak i cyfrowym. Lepsze wyniki sprzedaży osiągnęły wszystkie marki wchodzące w skład Grupy Inditex. Najlepiej pod tym względem wyglądały marki Oysho (plus 19 proc.) i Massimo Dutti (plus 15 proc.). Inditex może pochwalić się również wzrostem sprzedaży we wszystkich regionach geograficznych. Rynek europejski odpowiada obecnie za niemal połowę całej sprzedaży.
W 2023 r. sprzedaż w sklepach wzrosła o 7,9 proc., odzwierciedlając rosnącą liczbę odwiedzin a także rosnącą produktywność poszczególnych sklepów. Program optymalizacji i cyfryzacji sklepów nadal ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju Grupy. Wyższy poziom sprzedaży sklepów został osiągnięty został przy 2 proc. większej powierzchni handlowej i 2 proc. mniejszej liczbie sklepów niż w 2022 r. W 2023 r. nowa powierzchnia brutto wzrosła o 4,5 proc..
W 2023 roku Inditex otworzył sklepy na 41 rynkach. Zara otworzyła swój pierwszy sklep w Kambodży. Grupa pozostawała bardzo aktywna w działaniach optymalizacyjnych sklepów (192 otwarcia, 231 remontów, w tym 84 powiększenia i 315 przejęć). Na koniec roku obrotowego 2023 Inditex prowadził 5 692 sklepy.
Sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o 16 proc., osiągając 9,1 miliarda euro. Zaangażowanie klientów w tym kanale pozostaje na wysokim poziomie. Liczba aktywnych aplikacji osiągnęła liczbę 152 milionów. Wizyty online w roku finansowym 2023 wzrosły o 10 proc. do 6,5 miliarda odwiedzin. Grupa ma 251 milionów obserwujących w mediach społecznościowych.
Plany na 2024 rok
Wydatki inwestycyjne w 2024 r. wyniosą około 1,8 miliarda euro. Środki zostaną poświęcone przede wszystkim na optymalizację przestrzeni komercyjnej, dalszą cyfryzację oraz ulepszeniu platform internetowych. Hiszpański koncern przeznaczy 900 mln euro rocznie na zwiększenie zdolności logistycznych w każdym roku finansowym 2024 i 2025.
Jeśli chodzi o nowe rynki w 2024 roku planowane jest otwarcie pierwszych sklepów w Uzbekistanie. W 2024 roku spodziewane jest również ponowne otwarcie około 50 sklepów Inditex na Ukrainie.
MATERIAŁ CHRONIONY PRAWEM AUTORSKIM