Nowe Czyżyny w Krakowie, Nowe Bielawy w Toruniu i Nowa Górna w Łodzi stawiają na dalszy rozwój strategii ESG i edukację ekologiczną lokalnych społeczności oraz ścisłą współpracę w tym obszarze m.in. ze szkołami czy organizacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska i klimatu.
Pomóc ma w tym kampania „Eco Smart”, która właśnie rusza ze swoim trzecim, najnowszym sezonem. W sumie centra przygotowały aż 12 jej odsłon. Każda z nich bazuje na różnych wydarzeniach, jakie można znaleźć w globalnym kalendarzu aktywności proekologicznych.
– Co miesiąc na świecie obchodzi się jakiś tematyczny dzień związany ze świadomością ekologiczną. Poprzez naszą kampanię, chcemy przybliżyć lokalnym społecznościom te wydarzenia, a tym samym zwrócić uwagę na cały szereg wyzwań, które za nimi stoją, a które związane są m.in. ze zmianami klimatycznymi, relacją zdrowie-ekologia czy zanieczyszczeniem mórz i rzek – mówi Marta Drzewiecka z Greenman Poland.
Edukacja ekologiczna
– Te wydarzenia będą dla nas też pretekstem do organizacji warsztatów oraz systematycznego dostarczania naszym społecznościom praktycznych porad dotyczących m.in. proekologicznych postaw w codziennym życiu, gospodarowania odpadami w domu, samodzielnego zaangażowania w lokalne inicjatywy ekologiczne czy pomocy zagrożonym gatunkom np. pszczołom czy nietoperzom – dodaje.
Co konkretnie znajdzie się w kalendarzu aktywności trzech obiektów? Centra obchodzić będą m.in. Dzień Morza, w czasie którego będą informować o konieczności ograniczenia plastiku trafiającego do mórz i oceanów, Światowy Dzień Ziemi, któremu towarzyszyć mają warsztaty ze szkołami czy Światowy Dzień Pszczół, w czasie którego mowa będzie m.in. o rolach łąk kwietnych i bioróżnorodności.
W realizacji działań merytorycznie centra drugi rok z rzędu wspierać będzie Fundacja Dla Edukacji Ekologicznej z Krakowa.
– Oparcie się na eko-wydarzeniach, które zmieniają się z każdym miesiącem, pozwoli nam zrealizować bardzo intensywną i wielowymiarową tematycznie kampanię. Co więcej, da nam wiele kontekstów do organizacji ciekawych i angażujących warsztatów oraz innych wydarzeń propagujących postawy eko. Umożliwi nam to także przybliżenie zagadnień, które często są poza ekologicznym mainstreamem lub mają bardzo lokalny charakter – dodaje przedstawicielka obiektów.
Czas na eco-trendy
Nowe Czyżyny, Nowe Bielawy i Nowa Górna już od 3 lat aktywnie działają na polu edukacji ekologicznej. – „Eco Smart” to działanie, które wpisuje się w coraz mocniejszy eko-trend, jaki obserwuje się na rynku centrów handlowych. Idzie on o także w parze z rozwijaną przez nas strategią ESG, zagospodarowując jeden z kluczowych jej filarów, związany z relacjami ze społecznością lokalną – mówi Marta Drzewiecka.
– Dzięki temu projektowi nie tylko aktywnie włączamy się w lokalne działania związane z szerzeniem wiedzy ekologicznej, ale także nawiązujemy współpracę z organizacjami pozarządowymi, które wspierają nas w realizacji założonych celów. Umacniamy także nasze relacje ze szkołami, których uczniowie regularnie uczestniczą w organizowanych przez nas aktywnościach np. warsztatach czy akcjach sprzątania terenów zewnętrznych – dodaje.