W 2022 roku spółka SFD zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości ponad 326 mln zł, co stanowi blisko 133 proc. przychodów osiągniętych w analogicznym okresie roku 2021.
Przychody Spółki rosły dzięki nowym produktom, aktywnej polityce cenowej w poszczególnych kanałach sprzedaży, zwiększaniu skali ofert in & out w ogólnopolskich sieciach handlowych oraz wzrostowi sprzedaży na rynkach zagranicznych, zarówno poprzez wiodące marketplaces takie jak Amazon czy Allegro, jak i własne sklepy e-commerce w Czechach, Rumunii, na Słowacji i Węgrzech.
– Za nami bardzo intensywny rok, kolejny rok budowania sprzedaży w wielu kanałach i kolejny rekord przychodów ze sprzedaży przy jednoczesnym utrzymaniu marżowości na dobrym poziomie. Widzimy skuteczność naszych działań zarówno we wdrażaniu nowych marek i produktów, w tym w nowych kategoriach produktów żywnościowych czy nutrikosmetyków, w budowaniu i realizacji planów marketingowych, w uruchamianiu sprzedaży w nowych kanałach czy na nowych rynkach zagranicznych. Po sukcesie batonika Kizzers wiemy, że w okresie kilkunastu tygodni potrafimy wprowadzić na rynek produkt, który wchodzi do grona bestsellerów w całym kraju. W tym kontekście możliwości rozwoju SFD są praktycznie nieograniczone, jeżeli widzimy ile kategorii produktowych nie zostało jeszcze przez nas „odkrytych” i jak skutecznie moglibyśmy każdy z tych produktów wprowadzić na rynek. W 4 kwartale opracowaliśmy kolejne nowe produkty, których sprzedaż rozpoczniemy pod koniec 1 kwartału 2023r. oraz w kolejnych miesiącach. – komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD S.A.
Sprzedaż wielokanałowa
Pod koniec 2022 roku spółka uruchomiła własny sklep internetowy dla klientów austriackich. W tym okresie udział sprzedaży przez kanały e-commerce wyniósł 50 proc. w porównaniu do 61 proc. w porównywalnym okresie zeszłego roku. Spadek udziału e-commerce wynika głównie z bardzo dynamicznego wzrostu kanału offline, w szczególności z największymi sieciami handlowymi w Polsce.
– Po skokowym wzroście sprzedaży w naszych kanałach e-commerce w czasie pandemii rozbudowaliśmy silniej inne, pozainternetowe kanały sprzedaży i przyspieszyliśmy internacjonalizację naszego modelu operacyjnego. Oczywiście nasz własny e-commerce jest w dalszym ciągu w centrum uwagi zarówno jeżeli chodzi o technologię, jak i o utrzymanie gotowości do realizacji wysokich wolumenów dostaw. Wysoki poziom zatowarowania pozwala nam kontynuować wzrosty przychodów ze sprzedaży, co zaobserwowaliśmy w styczniu br. – dodaje Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów SFD S.A.
Za cały okres od stycznia do grudnia 2022 roku EBITDA wyniosła ponad 21 mln zł i była o 23 proc. wyższa r/r. Zysk netto w okresie od stycznia do grudnia 2022 roku wyniósł ponad 12.8 mln zł był o 17 proc. wyższy r/r.
– Rentowność naszych działań i utrzymanie odpowiedniego poziomu marżowości jest równie ważnym priorytetem, jak wzrost przychodów ze sprzedaży. W drugiej połowie roku ustabilizowały się ceny surowców i widzimy perspektywę ich obniżania w nadchodzących kwartałach. W ubiegłym roku wykorzystywaliśmy także w pełni nasze możliwości finansowania zewnętrznego, przede wszystkim w tworzenie nowych produktów, ale także w zwiększenie skali ofert in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych – podkreśla Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów SFD S.A.