Wybuch pandemii i obecna sytuacja geopolityczna potencjalnie mogły być punktem zwrotnym odwracającym uwagę od kwestii klimatycznych na rzecz bieżącej działalności. Obecnie wiemy, że stało się wręcz odwrotnie – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl i Omnichannel Voice Dagmara Filipiak, Lider Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL Poland.
Jak wynika z raportu JLL „Ocena rynku komercyjnego na globalnej drodze do zeroemisyjności” intensyfikacja działań proklimatycznych widoczna jest zwłaszcza wśród inwestorów, którzy realokują kapitał w kierunku zielonych inwestycji. Właściciele obiektów handlowych nagłaśniają korzyści płynące z wdrożonych funkcjonalności i projektów, słusznie twierdząc, że rosnąca świadomość i znaczenie ESG wśród interesariuszy oznacza, że wszystkie aktywa, bez względu na to, gdzie się znajdują i jakiego są rodzaju, będą kształtowane przez długoterminowe wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem. To, jak te wyzwania zostaną zrealizowane, będzie miało wpływ na ich atrakcyjność, a tym samym wartość finansową. Dodatkowo, aby rządy poszczególnych krajów mogły wypełnić zobowiązania wynikające z Porozumienia Paryskiego muszą zostać zrealizowane określone wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju przekładające się również na zmiany w branży handlowej.
Realne działania
Wiele firm, w tym centra handlowe, które chcą zapewnić sobie przewagę konkurencyjną i dbają o przyszłość swojego biznesu, podejmuje własne zobowiązania dotyczące zerowej emisji, daleko wykraczające poza wymogi prawnie. Dzięki organizacjom takim jak BREEAM czy GRESB są w stanie pokazać swoim interesariuszom, że podejmują realne działania. Coraz częściej przedstawiciele branży handlowej decydują się na poddanie organizacji międzynarodowej certyfikacji, wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami i nie wszystkich właścicieli nieruchomości stać na skorzystanie z tej formy przejrzystości.
Inaczej wygląda sytuacja z „zielonymi” klauzulami do umów z najemcami – wymagają one małego nakładu finansowego, a dają wynajmującemu dużą przejrzystość i większą kontrolę nad tym jak jego aktywa są wykorzystywane. Podpisując umowę, najemca zobowiązuje się do dzielenia się z wynajmującym danymi dotyczącymi na przykład zużycia energii. Najemcy, którzy przedstawią wymierne efekty swoich działań, w przypadku zwiększonego zainteresowania nieruchomością, będą preferowani względem tych, którzy nie pracują nad poprawą swojego łańcucha wartości.
Centra handlowe inwestują w zrównoważony rozwój
Wiele działań jest również inicjowanych przez same centra handlowe, które wiedzą, że inwestowanie w zrównoważony rozwój przynosi także korzyści finansowe. Oszczędności w zakresie np. zużycia energii elektrycznej mogą przełożyć się na niższe koszty operacyjne, co z kolei może potencjalnie skutkować niższym kosztem całkowitym dla najemcy.
Niedawno otwarty Vendo Park w Skarżysku-Kamiennej wyszedł naprzeciw tej potrzebie, instalując panele fotowoltaiczne tuż obok budynku. Również modernizowane obecnie centrum Nowy Fort Wola w Warszawie, którego otwarcie zaplanowano na luty 2023 r., będzie wyposażone w instalację fotowoltaiczną na własny użytek centrum. Obiekty handlowe mają zazwyczaj znaczną powierzchnię dachową, która może zostać wykorzystana jako podłoże do instalacji paneli słonecznych, tym bardziej, że technologia ta staje się coraz przystępniejsza. Doskonałym przykładem efektywnego wykorzystania energii produkowanej przez panele jest inwestycja 1 mln funtów w fotowoltaikę przez centrum handlowe Meadowhall w Sheffield. W ramach sześciomiesięcznego projektu zainstalowano 3 418 paneli słonecznych, dzięki czemu jest to największa instalacja w sektorze retail w Wielkiej Brytanii. Od momentu jej uruchomienia, wygenerowana energia elektryczna zrównoważyła emisję dwutlenku węgla na takim samym poziomie co posadzenie 3 758 drzew, oszczędzając 465,7 ton emisji ekwiwalentu CO2.
Inną formą zmniejszania śladu węglowego jest wykorzystywanie światła dziennego w przestrzeni budynku w celu zmniejszenia zależności od światła sztucznego. Centra handlowe decydują się na renowacje tradycyjnych brył uwzględniając w nowym projekcie większą ilość przeszkleń, w tym przeszklenia dachu. Modernizacja może także obejmować poprawę poziomu wentylacji budynku, minimalizując tym samym proces chłodzenia i ogrzewania przestrzeni. Ponadto, dzięki specjalnym systemom przechwytującym wodę deszczową, centra handlowe zyskują możliwość wykorzystania jej do nawadniania zieleni, bądź zasilania toalet.
Proekologiczne aktywności
Do najpopularniejszych rozwiązań w obiektach handlowych należą jednak zwiększanie powierzchni terenów zielonych oraz instalacja ładowarek samochodów elektrycznych. Stacje ładowania pojazdów elektrycznych najczęściej funkcjonują w ramach już istniejących miejsc parkingowych. Decydując się na taką usługę nie trzeba pokrywać całości kosztów w początkowej fazie – wielu dostawców oferuje dogodne umowy wydłużonej spłaty instalacji.
Innym przykładem proekologicznych aktywności ze strony deweloperów i właścicieli obiektów handlowych jest wprowadzanie usprawnień komunikacyjnych ułatwiających dojazd, poruszanie się oraz przyjazne parkowanie. Ścieżki rowerowe, stojaki, punkty serwisowe to tylko niektóre z przykładów wyjścia naprzeciw potrzebom konsumenta. Kluczowe znaczenie ma także edukowanie i zachęcanie do korzystania z takich rozwiązań. Transport jest ważnym elementem całkowitego śladu węglowego danego obiektu. Wdrożenie udogodnień w zakresie zielonych sposobów mobilności jest ważnym aspektem budującym nie tylko możliwość, lecz, przede wszystkim, świadomość i odpowiedzialność społeczną związaną z ochroną środowiska naturalnego, która jest istotnym elementem marketingowym właścicieli, zarządców a także najemców.
Autorką komentarza jest Dagmara Filipiak, Lider Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL Poland.