Usługa Buy Now Pay Later (BNPL), czyli kup teraz, zapłać później, to jedna z najszybciej rosnących metod płatności, zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Szacuje się, że stacjonarnie tą metodą płaci już 5 proc. Polaków, a w przypadku zakupów online nawet 7 proc. Równocześnie niemal 60 proc. Polaków zna już tego typu formę rozliczeń, a 30 proc. deklaruje, że chciałoby z niej korzystać – wynika z badań ARC Rynek i Opinia.
Choć usługa BNPL to stosunkowo nowy produkt na naszym rynku, to każdego roku coraz więcej marek decyduje się wdrożyć tę formę płatności. I to nie tylko w e-commerce, ale również w kanale tradycyjnym. Poniżej prezentujemy kilka przykładów wdrożenia tej formy płatności, które miały miejsce w 2022 roku.
LPP
Opcje płatności odroczonych są dostępne dla klientów LPP w wybranych krajach europejskich, w tym w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Nad Wisłą usługa płatności odroczonych jest dostępna w sklepach internetowych wszystkich marek grupy LPP, czyli Reserved, Sinsay, Mohito, House i Cropp.
– Bardzo zależy nam na ciągłym doskonaleniu oferty zarówno produktowej, jak i około sprzedażowej. Danie klientom możliwości realizacji zakupów internetowych przy uwzględnieniu płatności odroczonych jest jednym z elementów naszej strategii ciągłego podnoszenia jakości doświadczeń zakupowych naszych klientów – wyjaśnia Jacek Kujawa, wiceprezes zarządu LPP.
Medicine
Klienci sklepu internetowego marki Medicine mogą odroczyć zapłatę za zakupy o 30 dni bez żadnych dodatkowych kosztów. Branża fashion to sektor, w którym szczególnie dobrze sprawdzają się płatności odroczone. Sklepy po wprowadzeniu tej opcji dla swoich klientów notują wzrost wartości koszyka zakupowego. Odroczenie płatności za zakupy jest więc jedną z ważniejszych opcji, jakich nie może zabraknąć w internetowym sklepie z odzieżą i akcesoriami.
– Właśnie z takiego założenia wyszli właściciele sklepu Medicine. W modzie wybieramy z trendów to, co najciekawsze i idziemy o krok dalej – mówi Anna Marszałek Koordynator ds. PR i projektów marketingowych w Medicine. – Tym razem stawiamy “krok dalej” w customer experience, podnosząc komfort kupowania naszych produktów online na jeszcze wyższy poziom i wprowadzamy możliwość odroczenia zapłaty za zakupy – dodaje Anna Marszałek.
Empik
Empik wdrożył płatności odroczone już w sierpniu 2021 roku. Dotyczyło to jednak zakupów online. W ubiegłym roku sieć udostępniła te usługi również w wybranych salonach stacjonarnych.
– Od lat konsekwentnie realizujemy strategię wielokanałowej sprzedaży, w ramach której zapewniamy naszym Klientom spójne, pozytywne doświadczenie zakupowe i dostęp do szerokiego pakietu korzyści, niezależnie od kanału. Teraz, po bardzo dobrym przyjęciu płatności odroczonych na Empik.com, wdrażamy je także w wybranych salonach z dostępną usługą Premium Pay&Go. Dzięki temu klienci, którzy chcą skorzystać z tej opcji płatności, mogą swobodnie wybierać dogodną dla nich ścieżkę zakupową – mówi Grzegorz Bieszke, Dyrektor Działu Customer Experience & Omnichannel Process. – Jesteśmy przekonani, że odwiedzający salony, tak jak użytkownicy Empik.com, docenią ogromną wygodę tego rozwiązania – dodaje.
RTV EURO AGD
Z początkiem lutego 2022 roku RTV EURO AGD udostępnił swoim klientom możliwość odraczania płatności. Dzięki temu kupujący w sklepach internetowych euro.com.pl i oleole.pl mogą zapłacić za zakupy o 30 dni później lub w wygodnych ratach.
W kontekście sprzedaży elektroniki, rozwiązania BNPL mają szczególnie duży potencjał – możliwość odroczenia płatności może bowiem pomóc konsumentom w podjęciu decyzji o zakupie produktów, które zazwyczaj cechują się wyższymi cenami.
W.KRUK
W.KRUK, najstarsza polska marka jubilerska, rozszerzyła swoje usługi o płatności odroczone. Od grudnia 2022 roku klienci W.KRUK mogą zrobić zakupy z 30-dniowym odroczeniem płatności lub skorzystać z wygodnych planów ratalnych w większości salonów sieci.
– Grudzień to najgorętszy okres w roku dla branży jubilerskiej. Nasi klienci poszukują najlepszej oferty w zakresie biżuterii i zegarków oraz jak najlepszej jakości doradztwa i obsługi. Komplementarność usług jest niezwykle istotna. W.KRUK zapewnia unikalny produkt i profesjonalne doradztwo, a nasz partner dopasowane do potrzeb Klienta rozwiązanie w postaci płatności odroczonej – podsumowuje Łukasz Bernacki, Prezes Zarządu W.KRUK.
KROSS
Klienci KROSS mogą realizować zakupy z wykorzystaniem usługi BNPL w sieci salonów własnych firmy.
– Klienci KROSS coraz częściej oczekują zróżnicowanych form finansowania zakupów. Obserwując ten trend postanowiliśmy uzupełnić dostępne formy finansowania w salonach KROSS i wprowadzić usługę płatności odroczonych. […] Proces odroczenia płatności jest szybki i intuicyjny –wyjaśnia Filip Wojciechowski, CEO KROSS S.A.
Paris Optique
Również ogólnopolska sieć salonów optycznych Paris Optique wdrożyła płatności odroczone. Dostępne są poprzez aplikację mobilną, którą można zapłacić w ponad 40 salonach firmy w całej Polsce. Klienci Paris Optique mogą skorzystać z wielu planów płatniczych w aplikacji mobilnej z możliwością rozłożenia płatności na 3,6 oraz 10 bezpłatnych rat.
– W salonach Paris Optique zapewniamy klientom nie tylko szeroką gamę produktów, ale też wysoką jakość obsługi obejmującą m.in. profesjonalne doradztwo w procesie doboru i zakupu okularów oraz bezpłatne badanie wzroku. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów chcemy zapewniać klientom także elastyczne formy finansowania zakupów, które umożliwią im bardziej komfortowe zakupy w naszych salonach – mówi Paul Chami, prezes Paris Optique w Polsce.
Kubota
Kubota oferuje swoim klientom elastyczne opcje płatności jako dodatkową, obok dostępnych już w e-sklepie marki, metod rozliczania transakcji. Kupującym pozwoli to zapłacić później, już po otrzymaniu i sprawdzeniu zamówienia, w dodatku bez dodatkowych opłat i odsetek.
– Sprzyjającym czynnikiem rosnącej popularności BNPL w kraju jest otwartość Polaków na innowacje fintechowe, czego potwierdzeniem jest stosowanie BLIKa czy kart zbliżeniowych. W Kubocie jesteśmy bardzo otwarci na nowe i skuteczne rozwiązania technologiczne. Jest udowodnione, że wdrożenie odroczonych płatności zwiększa m.in. trzy z głównych KPI, nad którymi w sklepie kubotastore.pl sukcesywnie pracujemy: współczynnik konwersji, średnią wartość zamówienia oraz średnią liczbę produktów w koszyku – komentuje Joanna Kwiatkowska, Vice CEO, Head of Sales & CTO w Kubota S.A.