2022 rok był dla rynku retail rokiem odrabiania strat, jakie przyniosła pandemia, ale także ścigania się z kolejnymi zewnętrznymi kryzysami, które zagroziły temu ważnemu procesowi. Z jednej strony mierzyliśmy się bowiem z ekonomicznymi skutkami COVID-19, z drugiej pojawiały się wyzwania związane z inflacją, rosnącymi kosztami, kryzysem energetycznym, ale także wojną w Ukrainie – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Roman Bugajczyk, Head of Retail in Poland w GTC SA, dyrektor Galerii Północnej.
Mimo to, podsumowując 2022 rok, można mówić o ostrożnym i utrzymującym się od miesięcy optymizmie, bo branża mimo licznych przeciwności, radzi sobie coraz lepiej, co widać w różnych indeksach rynkowych. Centra handlowe nie tylko stosunkowo dynamicznie odzyskują footfall, który przewyższa ten, jaki obserwowano w 2019 roku, ale także notują rosnące obroty, co jest kluczowe dla rozwoju obiektów handlowych i stabilności rynku. Oczywiście na tym ostatnim wskaźniku zaważa także inflacja, ale nawet po jej odjęciu, widać, że Polacy nie rezygnują z zakupów w galeriach.
Centra handlowe mają dziś znacznie więcej do zaoferowania niż internet
Co więcej, znów wybierają w pierwszej kolejności stacjonarne kanały sprzedaży. To zasługa zarówno powrotu do tradycyjnych zachowań konsumentów na rynku, napływu uchodźców z Ukrainy, którzy kierują się ku temu kanałowi, ale także tego, że centra nie straciły nic na swojej atrakcyjności. Przeciwnie, mają dziś znacznie więcej do zaoferowania niż internet, począwszy od bogatej oferty rozrywkowej, z której klienci znów w pełni korzystają, przez szeroką ofertę handlową, po eventy, które w 2022 roku wróciły z całą mocą.
Na to wszystko nakłada się obserwowany od początku 2022 roku rozwój tenant-mix’u w galeriach, w których coraz częściej pojawiają się nowe, atrakcyjne konsumencko koncepty. Te są wypadkową zmian, jakie zachodzą w oczekiwaniach klientów. Coraz częściej w galeriach lokują się marki, które umiejętnie łączą sprzedaż stacjonarną z online, co jest ukłonem w stronę rosnącej roli klienta omnichannelowego. Przykładem jest pojawienie się w 2022 roku nowego konceptu MODIVO x eobuwie.pl, rozwój konceptu „Future Store” Empiku, sieci x-kom czy modelu sprzedaży, jaki dziś realizuje CCC. Formaty te poszerzają możliwości zakupowe o katalog produktów dostępnych online, ale także zapewniają nowe doświadczenia.
Rośnie znaczenie marek EDLP i off-price
Na drugim biegunie jest z kolei rosnąca rola marek EDLP i off-price. Ten segment rynku jest dziś na fali, co widać m.in. w rozwoju sieci HalfPrice, ale także w ekspansji takich marek jak TEDi, ACTION, Dealz czy niedawnym debiucie Gudi Home w Północnej. To marki pożądane dziś przez konsumentów, mocno profootfallowe i coraz częściej pojawiające się nie tylko w centrach convenience, ale także w dużych galeriach handlowych, także tych fashion. To trend, który w 2023 roku będzie się umacniał, tym bardziej, że klienci galerii stają się „smart shopperami”.
Umacniać będzie się także proekologiczny kierunek rozwoju rynku. Coraz więcej centrów wdraża strategie ESG, ale także inwestuje. Ekologia przestała być dodatkiem do działalności, pojedynczym wydarzeniem w kalendarzu aktywności CSR, ale staje się fundamentem, na którym rozwija się rynek handlowy i retail. Dziś aż 58 proc. firm na rynku deklaruje, że prowadzi zaawansowane prace nad strategią ESG, co czwarta firma na w swojej strategii wszystkie trzy filary ESG – podaje w swoim raporcie PwC. Kierunek tych zmian umacnia dodatkowo kryzys energetyczny, który skłania m.in. do inwestycji w OZE. Tak też było w 2022 roku w Północnej, gdzie przyspieszyliśmy realizację paneli fotowoltaicznych.
Galeria Północna – key points
Miniony rok był dla Galerii Północnej bardzo owocny. Przede wszystkim kontynuowaliśmy realizację naszej strategii leasingowej, pozyskując aż 12 najemców, którzy łącznie zajęli 2375 m kw. Jednocześnie przedłużyliśmy umowy najmu z 29 partnerami na ponad 4 tys. mkw., w efekcie czego galeria jest skomercjalizowana w 93 proc. Zrealizowaliśmy też 14 różnych inwestycji, w tym m.in. w strefę coworkingową, nową windę i schody, strefę konsumpcyjną na dachu czy nowe miejsca zabaw dla dzieci. W 2023 rok wchodzimy natomiast z ambitnymi planami dotyczącymi rozwoju, czemu sprzyjają wyniki. Przez większość 2022 roku notowaliśmy dwucyfrowy wzrost obrotów względem 2019 roku i to znacznie powyżej indeksów rynkowych, co jest bardzo dobrą prognozą na 2023 rok. Także footfall wykazuje stałą tendencję wzrostową, przewyższając wyniki z 2019 roku. Rośnie też rynek Północnej, który już obejmuje zasięgiem ponad 1 mln mieszkańców stolicy oraz północnych miejscowości.
Autorem komentarza jest Roman Bugajczyk, Head of Retail in Poland w GTC SA, dyrektor Galerii Północnej.