W pierwszym półroczu roku 2022 Grupa Mex Polska systematycznie odbudowywała wielkość sieci sprzed okresu pandemii koronawirusa, na skutek którego w roku 2020 i 2021 przez wiele miesięcy lokale gastronomiczne pozostawały zamknięte dla gości, czego efektem była likwidacja kilku restauracji. Grupa bardzo intensywnie pracowała także nad wprowadzeniem działań, które skutecznie zminimalizują negatywne skutki wysokiej inflacji.
Zarząd Grupy opublikował sprawozdanie z działalności Grupy Mex Polska S.A. w I półroczu 2022 r.
Ekspansja sieci
W pierwszym półroczu 2022 roku nastąpiło otwarcie kilku lokali gastronomicznych realizowane ze środków własnych, tj. restauracja Prosty Temat w Warszawie, Pijalnia Wódki i Piwa w Warszawie oraz pilotażowy lokal gastronomiczny we Wrocławiu działający w ramach nowego konceptu w segmencie drink-bar pod nazwą „Chicas&Gorillas” .
W tym czasie otwarto także cztery lokale w koncepcie Pijalnia Wódki i Piwa (w Płocku, Zielonej Górze, w Garwolinie oraz w Okunince nad jeziorem Białym). Zostały one sfinansowane i są prowadzone przez wewnętrznych inwestorów w ramach umów franczyzowych. Grupa Mex Polska podejmuje więc nadal działania mające na celu otwieranie kolejnych lokali w koncepcie „Pijalnia Wódki i Piwa”, które będą w pełni sfinansowane i prowadzone przez inwestorów zewnętrznych. Ponadto, w pierwszym półroczu 2022 roku zakończyła działalność restauracja The Mexican w Łodzi na ulicy Piotrkowskiej, gdzie zakończyła się umowa najmu.
Zagrożenia rozwoju
W związku z wystąpieniem bardzo wysokiej inflacji w Polsce w pierwszym półroczu 2022 roku oraz
wybuchem wojny w Ukrainie Grupa Mex Polska S.A. próbuje dostosować swoje działania, aby
zminimalizować negatywne skutki tych zdarzeń.
– W chwili obecnej trudno jest oszacować jaki ostateczny wpływ na gospodarkę Polską będzie miała wojna w Ukrainie, jak długo potrwa, a także do jakiego poziomu urośnie inflacja w Polsce i jak długo się utrzyma na tak wysokim poziomie. Wybuch wojny w Ukrainie w wyniku inwazji Rosji może spowodować zmniejszenie skłonności konsumentów do spędzania czasu w lokalach gastronomicznych w wyniku negatywnych nastrojów oraz przyczynić się do spadku frekwencji konsumentów/turystów z zagranicy oraz może negatywnie wpłynąć na ogólna koniunkturę. Z drugiej strony występuje napływ imigrantów (uchodźców) z Ukrainy, którzy mogą stać się potencjalnymi zarówno Klientami jak i pracownikami lokali gastronomicznych. Dalszy rozwój wydarzeń nie jest możliwy aktualnie do przewidzenia, ale zarząd na bieżąco dokonuje oceny wszelkich zagrożeń i podejmuje możliwe działania w celu minimalizacji negatywnego wpływu – czytamy w raporcie.
Grupa w pierwszym półroczu 2022 roku bardzo intensywnie pracowała nad wprowadzeniem działań, które skutecznie zminimalizują negatywne skutki wysokiej inflacji. Spółki Grupy monitorują rynek dostawców produktów żywnościowych i większość nabywanych artykułów kupują, od co najmniej dwóch lub więcej dostawców, aby zniwelować okresowe zagrożenia. Spółki Grupy mają ponadto podpisane terminowe umowy na niektóre media, co w krótkim czasie ogranicza ryzyko wzrostu ich cen. Koszty czynszów są waloryzowane o wskaźnik inflacji raz w roku i można się spodziewać ich wzrostu w kolejnych latach. W związku z powyższym poszczególne lokale gastronomiczne są zmuszone niwelować wzrosty kosztów poprzez wzrost cen swoich produktów, jednak odbywa się to okresowo po wyczerpaniu innych metod utrzymania lub podniesienia marży oferowanych dań i napojów (zmiana asortymentu, zmiana gramatur, itp.), tak aby uchronić się od utraty części wrażliwych na cenę klientów.
Wyniki finansowe
W pierwszym półroczu 2022 roku Grupa Mex Polska S.A. osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 35 038 tys. zł., natomiast w analogicznym okresie 2021 roku wyniosły 9 773 tys. zł., tj. o 258,5% wyższe. Wysoki przyrost przychodów ze sprzedaży w pierwszym półroczu 2022 roku wynika z okresowego zamknięcia lokali gastronomicznych przez pierwsze 4,5 miesiąca roku 2021 na skutek pandemii koronawirusa COVID-19.
Grupa Kapitałowa Mex Polska S.A. osiągnęła zysk na sprzedaży w wysokości 348 tys. zł. (w analogicznym okresie w roku 2021 r. Grupa poniosła stratę w wysokości 5 140 tys. zł, osiągnęła zysk EBITDA w kwocie 5 745 tys. zł. (w analogicznym okresie 2021 r. zysk EBITDA wyniósł 3 830 tys. zł.) oraz osiągnęła zysk netto w kwocie 650 tys. zł. (w analogicznym okresie 2021 r. zysk netto Grupy był w kwocie 288 tys. zł.).
Z kolei Spółka Mex Polska S.A. w pierwszym półroczu 2022 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży w kwocie 2 648 tys. zł. i były wyższe o 134,3 proc. niż w analogicznym okresie roku 2021. Wyższe przychody ze sprzedaży są wynikiem wyższych przychodów uzyskiwanych z franczyzy i masterfranczyzy od spółek zależnych prowadzących działalność gastronomiczną, która w 2021 roku została znacząco ograniczona przez pandemię koronawirusa COVID-19 (konieczność zamknięcia lokali gastronomicznych przez okres prawie pięciu miesięcy).
Spółka w pierwszym półroczu 2022 r. wypracowała zysk brutto na sprzedaży w kwocie 1 613 tys. zł. i jest on wyższy o 166,2 proc. w stosunku do okresu analogicznego. Na działalności operacyjnej spółka odnotowała stratę w kwocie 109 tys. zł., która jest niższa o 880 tys. zł. w porównaniu do pierwszego półrocza 2021 roku. półka w pierwszego półroczu 2022 roku odnotowała zysk netto w kwocie 860 tys. zł., natomiast w nalogicznym okresie roku 2021 poniosła stratę w kwocie 873 tys. zł.
Cele Grupy
W trzecim kwartale 2022 roku spółki Grupy będą w dalszym ciągu realizowały cel rozwoju Grupy Kapitałowej poprzez zwiększenie liczebności sieci placówek gastronomicznych zarówno własnych, jak i realizowanych przez inwestorów zewnetrznych w ramach umów franczyzowych. Grupa zapowiada też koncentracje na poprawie wyników sprzedaży prowadzonych sieci gastronomicznych poprzez działania marketingowe i dostosowanie oferty zgodnie z trendami rynkowymi.