Korzyści płynące ze zrównoważonego rozwoju magazynu wykraczają poza odpowiedzialność za środowisko. Zrównoważony magazyn – odpowiednio oświetlony, odpowiednio ogrzewany i neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla – sprawi również, że pracownicy będą czuli się bardziej komfortowo i będą bardziej wydajni – pisze w materiale przygotowanym dla redakcji OmnichannelNews.pl i Omnichannel Voice Magdalena Wojtas, Sustainable Development Manager, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC.
Artykuł pochodzi z najnowszego numeru magazynu Omnichannel Voice.
Drogą do tego celu i ocena obecnie stosowanych praktyk obserwowanych na rynku nieruchomości w kontekście ich wpływu na osiągnięcie celów klimatycznych wynikających z Porozumienia Paryskiego i Science Base Targets. Jest też zestawieniem dobrych praktyk, które należy wdrożyć, aby udoskonalać rynek magazynowy pod kątem zrównoważonego budownictwa.
Zielone magazyny
Myśląc o ekologii w magazynach i zrównoważeniu operacji magazynowych, zwykle mówiliśmy o panelach fotowoltaicznych i słynnych już pszczelich ulach na dachach centrów dystrybucyjnych. Jednak od pewnego czasu podejście ekologiczne jest coraz bardziej ustrukturyzowane skupiając się na filarach ESG (environmental, social responsibility, corporate governance). W oparciu o te trzy obszary tworzone są ratingi podmiotów gospodarczych, a kluczowym elementem jest właśnie ten wskazujący na zrównoważony rozwój.
Nowoczesne łańcuchy dostaw wymagają dywersyfikacji zasobów portfela nieruchomości magazynowych. W wyborze najdogodniejszej lokalizacji magazynu kluczowy jest dostęp do infrastruktury transportowej – autostrad i innych dróg szybkiego ruchu czy też morskich terminali portowych. Niektórzy najemcy stawiają na centralne położenie głównego magazynu. Innym zależy na wzmocnieniu obecności na rynkach regionalnych lub np. oparciu dostaw o transport transgraniczny. Czas pandemii, prowadzący do wzmożonego wzrostu znaczenia e-handlu i usług logistycznych, pokazuje, że zainteresowaniem cieszą się wszystkie formaty: magazyny typu big-box, inwestycje BTS i magazyny miejskie.
Według wyliczeń deweloperów działających na polskim rynku, zastosowanie paneli fotowoltaicznych, zwiększonej izolacji ścian i dachów, oświetlenia LED oraz systemu zarządzania energią, zmniejszy zużycie energii w budynkach nawet o 50 proc.. Oświetlenie LED wraz z systemem DALI (Digital Addressable Lighting Interface), czyli inteligentnym systemem sterowania oświetleniem, który dostosowuje natężenie światła do zmieniających się warunków otoczenia, zużywa o 90 proc. mniej energii niż standardowa żarówka. Ładowarki do samochodów elektrycznych, nasadzenia roślin, łąki kwietne i zielone dachy pozwalają z kolei na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o około 381 ton rocznie dla średniej wielkości magazynu.
Z punktu widzenia najemców fakt, że zielone rozwiązania wpływają na samopoczucie ich pracowników jest również istotny. Zieleń wokół budynku, strefy relaksu, mała architektura, infrastruktura rowerowa sprawiają, że ludzie są bardziej wydajni i zadowoleni w swoim miejscu pracy. Budowanie magazynów w obrębie terenów zurbanizowanych to także nowe miejsca pracy. Ma to znaczenie dla najemców, którym łatwiej znaleźć pracowników – w tym dobrze wykształconą kadrę. Pamiętać należy, że współczesne obiekty magazynowe to nie tylko składy – służą one także jako biura, przestrzenie produkcyjne, handlowe lub centra badawczo-rozwojowe.
Odpowiedzialność deweloperów
Dziś magazyny stają się ważnym elementem miejskich czy podmiejskich struktur. Na deweloperach spoczywa odpowiedzialność za jakość, estetykę i użyteczność tych obiektów oraz dążenie do ich neutralnego wpływu na otaczające środowisko.
Aby pozyskać atrakcyjne grunty pod parki logistyczne i magazyny ostatniej mili, deweloperzy coraz częściej decydują się na inwestycje typu brownfield na terenach poprzemysłowych. Wpisują się one w trend budownictwa zrównoważonego i stanowią jeden z ważniejszych elementów polityki inteligentnego i odpowiedzialnego środowiskowo rozwoju miast. Tereny poprzemysłowe w pierwszej kolejności powinny być wskazane w planach rozwoju gmin lub miast jako tereny przewidziane do rewitalizacji. Holistyczna analiza urbanistyczna w tej formie pozwala na efektywne i skuteczne zarządzanie dalszymi działaniami projektowymi oraz remediacyjnymi.
W przypadku obiektów zlokalizowanych w miastach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, istniejące sieci transportu publicznego zwykle już funkcjonują i umożliwiają pracownikom łatwy dojazd. Ważne jest, również w kontekście wielokryterialnych certyfikacji, by inwestor zapewnił odpowiednie dojście chodnikiem z parku logistycznego do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku parków logistycznych zlokalizowanych w większych odległościach od miast. Najczęściej są one bowiem budowane w obszarach wybranych pod kątem logistyki, a nie kwestii transportu i dojazdu pracowników. Z uwagi na fakt, że najczęściej pracownikami takich obiektów są osoby mieszkające w okolicy parku, jednym z podstawowych sposobów dojazdu pozostaje nadal samochód. Inwestor musi więc zapewnić odpowiednią liczbę miejsc parkingowych dla pracowników parku.
Regulacje prawne
Statystyki BREEAM pokazują, że w łańcuchach dostaw nieruchomości magazynowe odpowiadają za nawet 13 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Fakt ten sprawia, że deweloperzy działający na polskim rynku czują się odpowiedzialni za szerzenie działań ekologicznych i realizację inwestycji wykorzystujących odnawialne źródła energii i nowoczesne technologie w celu zminimalizowania wpływu budynków na środowisko.
– Rosnąca liczba regulacji prawnych dotyczących kwestii klimatycznych na szczeblu europejskim, wymaga implementacji szeregu eko rozwiązań z zakresu redukcji emisji CO2, zużycia wody czy oszczędzania energii. Coraz więcej graczy sektora nieruchomości zdaje sobie sprawę, że ich strategie biznesowe powinny uwzględniać kwestie dekarbonizacji. Dodatkowo postępujące zmiany klimatyczne oznaczają ryzyko biznesowe, które należy brać pod uwagę w ogólnych kalkulacjach.
Dlatego w ostatnich latach obserwujemy zmiany w strategiach biznesowych zarówno inwestorów, deweloperów jak i najemców. Dotyczy to zarówno długofalowych efektów związanych ze zmniejszeniem śladu węglowego, jak i bieżących oszczędności. Zatem coraz częściej nowe magazyny i fabryki realizowane są zgodnie z założeniami zrównoważonego budownictwa. Najbardziej powszechnym rozwiązaniem jest certyfikacja wielokryterialna. Zastosowane rozwiązania w magazynach i zielone technologie, spełniają całą listę kryteriów zgodnych z polityką zrównoważonego rozwoju, a tym samym są solidną podstawą do realizacji nowych standardów unijnych. To już nie tylko korzyści wizerunkowe, ale także finansowe – komentuje Jerzy Wójcik, CEO JW+A.
Dzięki systemom certyfikacji poprawiły się znacząco warunki pracy na budowach i odpowiedzialność wykonawców za środowisko naturalne podczas prac budowlanych. Segregacja odpadów, prysznice i zaplecza socjalne czy dbanie o sąsiadów to praktyki, które na stałe zmieniły i będą nadal zmieniać sposób, w jaki powstają obiekty w Polsce.
Coraz więcej podmiotów reprezentujących różne gałęzie gospodarki wspiera inicjatywy związane z ochroną środowiska. Budują one w ten sposób swój pozytywny wizerunek, ale również wychodzą naprzeciw oczekiwaniom pracowników i klientów.
Przykładami takiej ekoaktywności są stacje do ładowania samochodów, parkingi dla rowerów, kursy ekojazdy dla pracowników, czy też finansowanie przejazdów służbowych z wykorzystaniem carsharingu. Deweloperzy przestrzeni magazynowych zauważają potencjał w uzupełnieniu infrastruktury również o stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Infrastruktura ta daje możliwość logistyki towarów w oparciu o zeroemisyjne pojazdy a dla najemców, klientów czy partnerów stanowi zachętę do użytkowania aut elektrycznych. Chcąc zapewnić zielony transport samochodami elektrycznymi należy zwrócić uwagę, skąd pochodzi energia do ładowania takiego pojazdu. Cel w pełni ekologicznego transportu może zostać osiągnięty tylko, jeżeli energia do ładowania samochodu będzie pochodziła ze źródeł energii odnawialnej.