W 25 sklepach w Wielkiej Brytanii uruchomimy usługę Click & Collect. Pracujemy nad tym już od dłuższego czasu i wierzymy, że opcja ta stanowi dla naszej firmy istotną szansę. Jest to część kompleksowej strategii cyfrowej Primark, nad którą pracę rozpoczęliśmy jeszcze przed pandemią i w ramach której poczyniliśmy znaczące inwestycje w potencjał cyfrowy i technologiczny w całej naszej firmie – mówi w wywiadzie dla Omnichannelnews.pl Maciej Podwojski, Area Manager na Polskę, Słowenię i Czechy w Primark
Jakie są główne założenia dotyczące ekspansji, pod kątem m.in. miejscowości, powierzchni sklepu? Z jaką liczbą salonów planujecie zamknąć 2022 rok?
Maciej Podwojski: W momencie wyboru nowego lokalu należy wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak lokalizacja, dostępna powierzchnia handlowa, potencjalni klienci w okolicy i oczywiście kwestia zainteresowania tym miejscem wśród nich. Proces ten jest czasochłonny i skomplikowany, dlatego podchodzimy do niego ostrożnie i zawsze dokonujemy przemyślanych wyborów. Nasze sklepy zajmują zwykle dużą powierzchnię, często jest to ponad 3000 mkw. na dwóch kondygnacjach, i Polska nie jest tu wyjątkiem. Ponadto, kierujemy się zasadą, że lokalizacja salonów powinna być atrakcyjna dla konsumentów, dlatego bardzo cenimy sobie te w centrum miasta, w centrach lub parkach handlowych, co pozwala nam być blisko klientów Primark.
Po dwóch udanych otwarciach w Warszawie i Poznaniu ogłosiliśmy zamiar dalszej ekspansji w innych dużych miastach w Polsce. Nasz następny sklep zostanie otwarty pod koniec tego roku w Bonarka City Center w Krakowie. Salon będzie posiadał dwa piętra, a jego łączna powierzchnia handlowa wyniesie 3,8 tys. mkw. Następnie, w połowie 2023 r. zawitamy do Silesia City Center w Katowicach. Na początku tego roku potwierdziliśmy również podpisanie dwóch umów najmu na kolejne sklepy – w Magnolia Parku we Wrocławiu i w Manufakturze w Łodzi, które zostaną otwarte do końca 2023 r. Oznacza to, że do końca br. Primark będzie obecny w trzech polskich miastach, a do końca 2023 r. liczba sklepów wzrośnie do sześciu, z czego osobiście jestem bardzo dumny.
Czy dotychczasowa obecność w Polsce pozwoliła zrealizować założone cele? Mówiąc wprost – czy Primark jest zadowolony z rozszerzenia działalności o nasz kraj?
Jesteśmy niezwykle zadowoleni z tego, jak Primark został przyjęty przez polskich klientów. Otwarcie pierwszego sklepu w Warszawie, a następnie w Poznaniu, pomimo trwającej pandemii, pokazało nam, że Polska jest rynkiem, który chcemy poznać bliżej i widzimy, że unikalna formuła Primark również spodobała się mieszkańcom Polski. Dlatego też kontynuujemy tutaj ekspansję i podpisaliśmy umowy najmu dotyczące kolejnych czterech sklepów. Dzięki temu będziemy dostępni dla jeszcze większej liczby polskich klientów.
Zapowiadali Państwo, że jeszcze w tym roku uruchomiona zostanie nowa strona internetowa, a w przyszłości niewykluczone jest wdrożenie opcji click and collect. Proszę opowiedzieć o tych inwestycjach. Czy dotyczą one także Polski?
Doświadczenie zakupowe w naszych sklepach – i wartość, którą oferujemy – to duża część tego, co klienci kochają w Primark i co nas wyróżnia. Na początku tego roku uruchomiliśmy nową stronę internetową w Wielkiej Brytanii, która w ciągu najbliższych miesięcy zostanie wdrożona również w Polsce. Jest to dla nas znaczący krok naprzód, jeśli chodzi o rolę, jaką w tym doświadczeniu odgrywa technologia cyfrowa. Strona oferuje bowiem wiele dodatkowych funkcji i umożliwia nam dotarcie do zupełnie nowej grupy klientów. Można będzie na niej znaleźć znacznie szerszy asortyment produktów, a także udoskonalone informacje o nich i nowe funkcje, w tym usługę sprawdzania stanów magazynowych w sklepach stacjonarnych.
Niedawno ogłosiliśmy również, że w 25 sklepach w Wielkiej Brytanii uruchomimy usługę Click & Collect. Pracujemy nad tym już od dłuższego czasu i wierzymy, że opcja ta stanowi dla naszej firmy istotną szansę. Jest to część kompleksowej strategii cyfrowej Primark, nad którą pracę rozpoczęliśmy jeszcze przed pandemią i w ramach której poczyniliśmy znaczące inwestycje w potencjał cyfrowy i technologiczny w całej naszej firmie.
W jaki sposób poprawiają Państwo customer experience w sklepach stacjonarnych? Jakie rozwiązania są wprowadzane?
Ważne jest dla nas, aby klienci odwiedzający nasze sklepy czuli się komfortowo, dlatego dbamy o to, by od razu po wejściu do nich mieli pewność, że mogą liczyć na najlepszą opiekę i w razie potrzeby z łatwością poprosić pracowników o pomoc. W ramach każdego otwarcia pracujemy również nad innowacyjnością przestrzeni i koncentrujemy się na zaprojektowaniu jej w sposób intuicyjny, tak aby każdy mógł się w niej odnaleźć i kupić to, czego potrzebuje. Istotną dla nas kwestią jest również wygoda – dlatego nasze sklepy są przestronne, mają kilkadziesiąt kas w różnych częściach sklepu, co skraca czas oczekiwania i pozwala nam sprawnie zarządzać kolejkami.
Do dyspozycji naszych klientów oddajemy także znaczną liczbę przymierzalni, również tych większych, przeznaczonych dla rodzin z dziećmi, dzięki czemu wszyscy mogą spokojnie zastanowić się nad zakupem. Dla osób towarzyszących innym podczas zakupów, przygotowaliśmy specjalne miejsca do siedzenia oraz punkty ładowania telefonów z darmowym Wi-Fi, gdzie mogą odpocząć. Dodatkowo, by zakupy w sklepach Primark były jeszcze wygodniejsze, wprowadziliśmy specjalne rozwiązanie na naszej nowej stronie internetowej – która jak wspomniałem, wkrótce zostanie wdrożona również w Polsce – pozwalające klientom sprawdzić dostępność danego produktu w konkretnej lokalizacji, by zawsze znaleźli w Primark to, czego potrzebują.
Jakie działania podejmuje Primark w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu?
Ponad 4 lata temu wprowadziliśmy w naszych sklepach linię Primark Cares, by w ten sposób informować klientów, które ubrania zostały wykonane z bardziej zrównoważonych materiałów. W tym momencie jest to już prawie 40 proc. całej sprzedawanej przez nas odzieży. Kiedy jednak dzisiaj mówimy o Primark Cares, to jest to coś więcej niż tylko linia produktów – to nasze zobowiązanie do tego, by każdego dnia działać jeszcze lepiej – tworzyć bardziej zrównoważone produkty, na które każdy może sobie pozwolić, zmniejszać wpływ na planetę i poprawiać jakość życia pracowników, którzy szyją nasze ubrania. Bazujemy tutaj na pracy wykonywanej na naszych rynkach zaopatrzenia od ponad dekady, ale nowe zobowiązania stanowią duży krok naprzód, jeśli chodzi o tempo i skalę zmian. Wyznaczyliśmy sobie śmiałe cele, u których podstaw leży nasze zobowiązanie do utrzymywania niskich cen. Wiemy, że przystępność cenowa ma znaczenie dla wielu, szczególnie teraz, dlatego chcemy oferować klientom bardziej zrównoważone wybory w cenach, na które każdy może sobie pozwolić.
Określiliśmy więc ambitne i wymierne zobowiązania – zarówno dla nas samych, w ramach naszej strategii Primark Cares, jak i wspólnie z partnerami zewnętrznymi, w tym Fundacją Ellen MacArthur czy sygnatariuszami zobowiązań, takich jak Textiles 2030. Będziemy ponadto otwarcie i regularnie dzielić się naszymi postępami w tym zakresie.
Na czym polega ta strategia?
Strategia Primark Cares opiera się na dziesięcioletniej pracy Primark, by stać się bardziej zrównoważonym i etycznym przedsiębiorstwem. Do tej pory wprowadziliśmy już kilka dużych zmian, m.in. dzięki Programowi Zrównoważonej Bawełny Primark, który został uruchomiony w 2013 r. i jest największym tego typu programem wśród wszystkich detalistów. Co więcej, z naszej działalności udało nam się usunąć już ponad pół miliarda sztuk plastikowych artykułów jednorazowego użytku. Wiemy, że aby Primark cieszył się zaufaniem, musi być transparentny w kwestii swoich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, dlatego też zobowiązaliśmy się do corocznego raportowania naszych osiągnięć.
Jakie największe wyzwania czekają na Państwa w najbliższych miesiącach?
Najbliższe miesiące będą dla nas dużym przedsięwzięciem, ponieważ kontynuujemy plany ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej, otwierając sklepy na rynkach polskim, czeskim, słowackim i rumuńskim. W Polsce jeszcze w tym roku czeka nas otwarcie sklepu w Krakowie. Jesteśmy jednak zmotywowani, aby dalej rozwijać się w regionie CEE i dlatego cieszymy się, że w najbliższym czasie wejdziemy na nowe rynki – do końca roku pojawimy się w Rumunii, a na początku 2023 r. na Słowacji, co sprawi, że Primark będzie obecny łącznie na 16 rynkach.
Rozmawiała: Ewelina Zezula