O 500 proc. wzrosła sprzedaż Lancerto w e-commerce w ciągu ostatnich trzech lat. Rośnie ilość transakcji zawieranych w sieci, a co za tym idzie, ilość przesyłek i paczek, które kursują pomiędzy firmą a klientami. Zwiększonym wolumenom i dynamicznemu rozwojowi marki online towarzyszy szereg działań mających na celu minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne.
Najważniejsze inicjatywy dotyczą: eko opakowań z papieru z odzysku, transportu w wielorazowych opakowaniach, braku wydruków przy zakupach i zwrotach oraz usługi Fit Finder, która pozwala na lepsze dopasowanie rozmiaru i ograniczenie zwrotów, co za tym idzie kartonu do opakowań, a tym samym zmniejszenie śladu węglowego, który powoduje transport w obie strony.
Transport w „domkach”
Transport do ponad 44 salonów w 32 miastach sprzedaży odbywa się tylko i wyłącznie w specjalnie wzmacnianych kartonach wielorazowego użytku, nazywanych potocznie w firmie „domkami”. Każdy karton ma na tyle długą żywotność, że pozwala na transport do kilkunastu razy. Co istotne, kartony bardzo rzadko „jadą na pusto”. Lancerto dokłada wszelkich starań aby każdy centymetr powierzchni była zagospodarowany i racjonalnie wykorzystany podczas transportu. Dlatego w „domkach” do salonów wysyłany jest nowy towar, a salony zwracają w nich poprzednią kolekcję, która następnie trafia do outletów albo sklepu online.
Wzmacniane kartony to nie tylko oszczędność pieniędzy i środowiska ale także lepsze przechowywanie ubrań i ich transport na wieszakach w optymalnej dla nich pozycji „na wisząco”. Kartony pozwalają zarówno na transport ubrań złożonych tj. bluzy, koszulki, jeansy, a także tych na wieszakach, dzięki temu, że są wyposażone w specjalne poprzeczki. Zatem elegancka odzież (tj. garnitury, płaszcze, marynarki) nie gniecie się i trafia do salonów w dobrym stanie.
Pudełka chroniące naturę
Lancerto zrezygnowało całkowicie z białych pudełek do wysyłek e-commerce zastępując je wyłącznie pudełkami z z brązowego papieru z celulozy z recyklingu. Nawet nadruki sa ekologiczne – wykonane na bazie wody i kleju ze skrobi roślinnej. Opakowania są w 100% z makulatury i tektury, która posiada certyfikat FSC (organizacja, która dba o odpowiedzialną gospodarkę leśną). Ważnym atutem pudełek jest pasek klejowy, który pozwala całkowicie zrezygnować z używania taśmy klejącej, która w większości przypadków jest z tworzywa sztucznego. Również podczas zwrotów klient nie musi używać taśmy klejącej, bo ma zapewnione zamknięcie do zwrotów. Dzięki temu całe opakowanie trafia do makulatury i jest ponownie przetwarzane na papier.
– Zapewniamy Lancerto i klientom marki opakowania będące neutralne klimatycznie, abyśmy wspólnie mogli zadbać o przyszłość planety. Indywidulanie każdy konsument może dokonywać własnych wyborów w zakresie asortymentu marki a my zadbamy, by wszystkie zakupy były zapakowane z troską o jutro – przekonuje Krzysztof Rusin, Prezes MAZOP Group – producent opakowań.
Zero formularzy zwrotu – ocalone drzewa i woda
Od 2022 roku Lancerto zrezygnowało całkowicie z papierowych formularzy zwrotu. Potwierdzenia zakupów są dostarczane drogą mailową a ewentualnego zwrotu klient dokonuje online, bez papierowych wydruków. „W przypadku naszej marki to roczna oszczędność nawet do kilkuset tysięcy kartek papieru, a to daje równowartość kilkunastu drzew i kilku tysięcy litrów wody, która nie została niepotrzebnie zużyta – komentuje Michał Grochala, Brand Manager Lancerto.
Wirtualny asystent doboru rozmiaru – sposób na ograniczenie śladu węglowego
Lancerto jako pierwsza marka mody męskiej w Polsce, wdrożyła usługę Fit Finder czyli wirtualnego asystenta doboru rozmiarów. Narzędzie zadaje kilka pytań klientowi, nie tylko o jego cechy fizyczne, budowę ciała ale też o aktualną garderobę, ulubione marki i modele ubrań. Na tej podstawie dopasowuje najlepszy rozmiar danego asortymentu Lancerto. Cały proces trwa od kilkudziesięciu sekund do dwóch minut. Asystent jest prosty i czytelny, bardzo szybko łamie jedną z największych barier zakupowych jaką jest obawa klienta o to, czy wybrany rozmiar jest właściwy.
– W świecie, w którym rynek daje klientowi opcję 100-dniowych zwrotów, to być może droga pod prąd ale też świetna alternatywa do zachęcenia Klienta, by rozsądnie dokonywał zakupów i nie robił niepotrzebnych zwrotów, zamawiając jeden model ubrania w dwóch lub trzech rozmiarach – tłumaczy Michał Grochala.
Lancerto za nadrzędną wartość zawsze stawia satysfakcję klienta. – Chcemy też, aby klient od początku był zadowolony z naszych usług, miał pozytywne odczucia i nie musiał pamiętać o terminie zwrotu. Oczywiście, jest to też dobry sposób na zmniejszenie skali wymian i zwrotów. Co więcej, zarówno Fit Finder, jak i nowa rozszerzona tabela zwrotów, powodują, że wszystkie dane dotyczące parametrów klienta zostają w systemie i podpowiadają właściwy rozmiar przy najbliższych zakupach – opowiada o wdrożeniach Michał Grochala.
Wszystkie te działania ograniczają niepotrzebne zwroty i wymiany a tym samym zmniejszają ślad węglowy, powodowany przez wielokrotny transport tych samych ubrań.