Skonsolidowane przychody Grupy VRG w 2021 roku wyniosły 1,07 mld zł i były znacząco, bo aż o 25,3 proc. wyższe niż w roku 2020. Tym samym Grupa VRG przebiła poziom przychodów z historycznie rekordowego do tej pory roku 2019. Na osiągnięcie sprzedaży na poziomie ponad 1 mld złotych, czyli celu Grupy VRG na 2021 rok, złożyły się korzystne tendencje zarówno w sprzedaży w salonach stacjonarnych jak i online – pisze w liście do akcjonariuszy Jan Pilch, p.o. Prezesa Zarządu VRG SA.
Na wzrost sprzedaży w salonach stacjonarnych pozytywny wpływ miała odbudowa popytu konsumenckiego towarzysząca rosnącemu poziomowi wyszczepienia w Polsce. Po administracyjnym zamknięciu salonów stacjonarnych w styczniu oraz od 20 marca do 4 maja, obserwowaliśmy bardziej dynamiczny niż rok wcześniej powrót do życia społeczno-gospodarczego, co pozytywnie wpłynęło na traffic w naszych salonach. Dynamiczne wzrosty sprzedaży stacjonarnej miały miejsce mimo prowadzonej optymalizacji sieci salonów. 2021 rok Grupa VRG zamknęła siecią 550 salonów w 106 miastach w całej Polsce, operując na 52,3 tys. mkw. powierzchni. Jednocześnie, po rekordowym 2020 roku, dobrze radziła sobie również sprzedaż internetowa, której udział w sprzedaży Grupy VRG w 2021 roku wyniósł 18,2 proc.
Nowoczesne formaty sklepów
Mocne trendy sprzedażowe zauważalne były w obu segmentach działalności Grupy VRG: odzieżowym i jubilerskim. Przychody segmentu odzieżowego wyniosły 569,6 mln zł, rosnąc o 14 proc. rok do roku. Kolekcje marek odzieżowych zarówno Wiosna/Lato jak i Jesień/Zima zostały dobrze przyjęte przez klientów. Docenili oni szerszą ofertę smart casual w marce Bytom, rozwój kolekcji damskiej w Vistuli oraz jej ofertę formalnej odzieży męskiej, poszerzanie asortymentu Wólczanki zgodnie z ideą „total look” oraz modową świeżość stylistyki Deni Cler. Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży miały miejsce pomimo kontynuacji optymalizacji sieci salonów stacjonarnych (ich powierzchnia spadła o 2,6 proc. rok do roku), pokazując słuszność koncepcji omnichannelowej. Ważnym elementem ewolucji sieci stacjonarnej był nowy format salonów marki Wólczanka, który swoją premierę miał w maju 2021 roku, oraz marki Vistula, który został uruchomiony w grudniu 2021 roku. Oba koncepty charakteryzują się znacząco większym metrażem, umożliwiającym atrakcyjną ekspozycję całego aktualnego asortymentu marek, wykorzystują proekologiczne rozwiązania w wystroju wnętrz i oświetleniu jak również nowoczesne rozwiązania wspierające sprzedaż (np. duże ekrany w witrynach, umożliwiające prezentację kampanii marketingowych marek).
Swoją siłę i odporność na pandemiczną rzeczywistość w 2021 roku pokazał segment jubilerski, którego przychody w 2021 roku wyniosły 500,3 mln zł, co stanowi 42 proc. wzrostu rok do roku. Tak wysokie dynamiki reprezentująca segment jubilerski marka W.KRUK wypracowała ze względu na szeroką ofertę zarówno biżuterii jak i zegarków. Korzystne trendy marka notowała zarówno na sprzedaży biżuterii złotej jak i srebrnej. Bardzo dobrze przyjęła się ubiegłoroczna flagowa autorska kolekcja biżuterii i akcesoriów MEA, stworzona we współpracy z nową ambasadorką marki – Magdą Mołek. Jednocześnie, sprzedaż wsparta była mocnym popytem na zegarki, w szczególności na luksusowe marki Rolex i Patek Philippe, na sprzedaż których Grupa VRG posiada wyłączność. Pozytywnie na sprzedaż wpłynął również rozwój powierzchni handlowej (ponad 3% wzrostu rok do roku), wspartej otwarciami salonów franczyzowych
Warto uwypuklić, iż dynamiczne wzrosty sprzedaży Grupy VRG zostały osiągnięte przy wyższej marży brutto na sprzedaży, której poprawa była jednym z celów Zarządu na 2021 rok. Marża brutto na sprzedaży Grupy w 2021 roku wyniosła 53,1 proc., rosnąć aż o 4,2 p.p. rok do roku. Tak dobry wynik uzyskano ze względu na optymalizację polityki rabatowej w obu segmentach biznesowych. Pracy nad rentownością towarzyszyło również utrzymanie efektywności kosztowej. W 2021 roku koszty sprzedaży i ogólnego zarządu stanowiły łącznie 43,4 proc. sprzedaży Grupy VRG, spadając aż o 5,4 p.p. W rezultacie, Grupa VRG zanotowała zysk operacyjny w wysokości 97,5 mln zł w 2021 roku w porównaniu do 11,9 mln zł straty w okresie porównywalnym. Zysk netto Grupy VRG w 2021 roku wyniósł 66,3 mln zł, notując znaczący wzrost w odniesieniu do 39,9 mln zł straty w 2020 roku. Pracy nad rentownością towarzyszyły również działania poprawiające efektywność wykorzystania kapitału obrotowego. W rezultacie, na koniec 2021 roku poziom środków pieniężnych Grupy VRG przekroczył zadłużenie odsetkowe o 42,0 mln zł, stanowiąc bardzo dobrą bazę do dalszego rozwoju w 2022 roku.
VRG stawia na omnichannel. Aplikacje i wirtualne przymierzalnie
Po bardzo dobrym 2021 roku, celem Zarządu jest kontynuacja pozytywnych działań w 2022 roku. Choć w roku tym wyzwania pandemiczne mogą być mniejsze, Zarząd na bieżąco będzie monitorował wpływ konfliktu zbrojnego na Ukrainie na popyt konsumencki w kraju i elastycznie dopasowywał swoje działania. Na moment rozpoczęcia konfliktu Grupa VRG nie prowadziła sprzedaży zarówno stacjonarnej jak i internetowej ani w Rosji ani w Ukrainie. Grupa VRG aktywnie wspiera obywateli Ukrainy, współpracując z organizacjami charytatywnymi, przekazując im pomoc finansową i rzeczową
Celem Zarządu na 2022 rok jest dalszy dwucyfrowy wzrost przychodów Grupy VRG w oparciu o omnichannel. Planujemy 3 proc. wzrost powierzchni stacjonarnej, która na koniec bieżącego roku powinna zbliżyć się do 54 tys. mkw.. Sprzedaż internetową powinny wesprzeć aplikacje sprzedażowe trzech marek VRG jak również wirtualne przymierzalnie i rozszerzone możliwości odbioru i zwrotu naszych towarów. Kontynuowane będą również prace nad dalszą poprawą marży brutto na sprzedaży, w szczególności w segmencie odzieżowym. Zarząd oczekuje również korzystnego wpływu dźwigni operacyjnej, a w rezultacie wzrostu zysku operacyjnego i netto szybszego niż wzrost sprzedaży. Te korzystne trendy powinny sprzyjać zachowaniu bezpiecznej sytuacji płynnościowej Grupy VRG.